• Tuvest­am
    Äldre 11 Feb 17:15
    10753 visningar
    31 svar
    31
    10753

    Binda blommor själv?!

    Va ute på stan ihelgen och gick in på interflora bara för att höra vad det skulle kosta med alla blommor som behövs, jag hade fattat att det skulle kosta en del, men jag tyckte att det förslaget jag fick va lite för mycket så jag har funderat på att köpa långstjälkade rosor och binda ihop dem själv. Jag vill inte ha nån jätte bukett utan en liten en går alldeles utmärkt. Min fråga är nu, om det finns några andra som har bundit ihop sina egna buketter?

  • Svar på tråden Binda blommor själv?!
  • msE
    Äldre 15 Feb 21:11
    #21
    Chicita skrev 2013-02-15 21:00:12 följande:
    Min tanke också Glad

    Själv gick jag till min florist, gav henne lite inspirationsbilder samt ett klipp av de tyger + band jag skulle sy klänningen av. Och så bad jag om en bukett man bar över armen och jag ville absolut ha vita kallor (men hon fick blanda med annat om hon ville) och om hon kunde få in trollhassel så skulle jag bli glad.
    Vi satte ett maxpris för den + två tärnbuketter.

    I slutänden blev det billigare för hon kunde beställa billiga blommor då hon inte var "låst" till någon konstig färg eller blommor som var ur säsong och behövde specialbeställas. Jag fick även ett helt blomsterarrangemang till (som jag beställt exta strax innan bröllopet) med och ändå betalade mindre än överenskommelsen var utan det arrangemanget Solig 
    bra idé , tänk dock på att inte försöka smyga att det är en bröllopsbukett, eftersom den ska klara att vara utan vatten, vissa blommor klarar detta mkt bättre än andra...  vilket en florist har koll på om h*n vet att buketten måste klara det.
  • Äldre 15 Feb 21:12
    #22
    Tuvestam skrev 2013-02-15 20:56:52 följande:
    Men är inte kallor som måste förbeställas? Jag är verkligen  helt efter när det gäller blommor. Min farmor har iofs sig erbjudit sig att betala för "övningsbuketten" jag får kanske prata med henne och se vad hon säger :) Men tack så jätte mycket för tipset.
    Jo kallor behövs oftast beställas, men om du tex säger att du vill ha en bukett med vita kallor med sidenbandrunt och inget mer så blir det inte dyrare. Kallor är inget krångligt att få tag på och oftas ligger dem i buntar med 10 st, så det blir inte massa blommor över.

    Priset på kallor varierar dock en del, de mindre brukar väl kosta runt 50 kr och stora runt 100 kr. Men det går ju upp och ner.

    Ju mer fria händer du ger floristen desto lägre pris kan du få, för då väljer floristen blommor i den stilen du vill ha efter säsong.

    Florister gör inte en bukett dyrare för att den är till bröllop, det blir dyrare när det blir mer arbete.

    Vad har du för budget?
  • msE
    Äldre 15 Feb 21:12
    #23

    hm oki nu blev de tokfel..  var ju skogsblomma jag skulle citera , även om Chicitas idé var bra också Solig

  • Äldre 15 Feb 21:14
    #24
    msE skrev 2013-02-15 21:11:26 följande:
    bra idé , tänk dock på att inte försöka smyga att det är en bröllopsbukett, eftersom den ska klara att vara utan vatten, vissa blommor klarar detta mkt bättre än andra...  vilket en florist har koll på om h*n vet att buketten måste klara det.
    Hehe... eftersom jag visade bilder på klänningen, berättade om temat osv så gick det inte att smyga för mig Flört
    Och jag hade inte gjort det annars heller...
    Men det är en bra reflektion. Man vill inte stå med en halvvissen bukett efter några timmar.
    Det är ju också bra om floristen vet om buketten måste tåla att vistas utomhus ett tag också. Speciellt om det är en varm årstid eller en kall Glad 
  • Tuvest­am
    Äldre 15 Feb 21:38
    #25
    Skogsblomma skrev 2013-02-15 21:12:21 följande:
    Jo kallor behövs oftast beställas, men om du tex säger att du vill ha en bukett med vita kallor med sidenbandrunt och inget mer så blir det inte dyrare. Kallor är inget krångligt att få tag på och oftas ligger dem i buntar med 10 st, så det blir inte massa blommor över.

    Priset på kallor varierar dock en del, de mindre brukar väl kosta runt 50 kr och stora runt 100 kr. Men det går ju upp och ner.

    Ju mer fria händer du ger floristen desto lägre pris kan du få, för då väljer floristen blommor i den stilen du vill ha efter säsong.

    Florister gör inte en bukett dyrare för att den är till bröllop, det blir dyrare när det blir mer arbete.

    Vad har du för budget?
    Okej. ja för jag vill att tärnorna oxå ska ha kallor. Jag har inte satt nån budget för jag ville först gå runt och kolla vad jag hade för valmöjligheter men så har jag snöat in på kallor. Jag måste ju ha 2 tärnbuketter oxå ocj jag tyckte att 2-2500 var lite för dyrt. Vet inte om det är jag som är för snål?
  • Äldre 15 Feb 21:39
    #26

    En kompakt bunden bukett klarar det mesta om det inte är 35 grader stekande sol.

    En sådan kan man få för så lite som 300 kr om man väljer blommor direkt ur kylen, å var inte rädda för att säga att den skall vara er brudbukett. Då binder floristen den lite prydligare än en vanlig kompakt bukett, eller jag gör det iallafall. Det tar inte längre tid.

  • Äldre 15 Feb 21:39
    #27
    msE skrev 2013-02-15 21:12:51 följande:
    hm oki nu blev de tokfel..  var ju skogsblomma jag skulle citera , även om Chicitas idé var bra också Solig
    Ja då stämde det ju bättre Flört
  • msE
    Äldre 15 Feb 21:43
    #28

    ja eller hur, läste mitt inlägg o förstod inte alls hur jag tänkte... så kan de gå en fredagskvällTungan ute

  • Äldre 18 Feb 08:46
    #29

    Hej :) tänkte bara tipsa lite om att jobba i en oasisboll som bollen är gjord i är ganska avancerat. De bör man inte göra om man inte övat mycket och kan tekniken. Eftersom den kommer att hänga så måste varje blomma trådas fast och de gör man med en speciell gaffelskaftning. annars åker blommorna ur bollen :) hoppas de går bra för dig

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 21 Jul 17:34
    #30


    Så här blev blommorna jag och min blivande band



  • Grunde­ll
    Äldre 29 Aug 10:05
    #31


    Jag band min bukett själv och så här blev resultatet
Svar på tråden Binda blommor själv?!