• Zandraaa

    Kläder till tärnor. Samma som hederstärna??

    Har en tärna och funderna nu på att ha flera. Men då undrar jag. Ska hederstärnan ha en annan klänning än dom andra? Eller kan dom matcha allihop? För hon kommer ju ändå ha en liten bukett. Men vill verkligen att folk ska se att just hon är min hederstärna

  • Svar på tråden Kläder till tärnor. Samma som hederstärna??
  • daniiel

    Ingen aning. Jag har aldrig varit med om att någon haft hederstärna bland sina tärnor. Jag hade två tärnor, dom var lika klädda och hade likadana buketter. Hade jag haft fem tärnor, så hade alla varit lika. Samma för maken, som hade fyra marskalkar, ingen av dom var hedersmarskalk och klädd annorlunda.

    Men om du nu vill klä dom olika, så kanske dom kan ha antingen samma färg på klänningarna men olika modeller eller så likadana modeller på klänningarna, men hederstärnan en annan färg?


  • PiaB

    Jag vet inte heller vad en hederstärna är, mina två tärnor ska ha likadana klänningar. Första gången jag hörde ordet var i samband med Lucia förra året, då en tjej var jätteglad för hon skulle vara hederstärna


     


    Men annars är det väl som med allt annat, att man gör som man vill. Om du vill ha dem i olika klänningar så har du det. Jag tror som förgående, att de isåfall kan ha samma fäg men olika modeller. Jag skulle dock vara rädd att det ger ett stökigt intryck. Jag är visserligen ett detaljfreak, men jag skulle nog som gäst sitta och fundera på varför de är olika Hon kanske kan ha en större bukett som liknar din?


  • Zandraaa

    Jag vill att dom ska ha likadana ;) är min tärna som pratade om heterstärna. Den som ni vet är med mer. Men bra då kan dom ha samma ;) tycker det är finast nämligen

  • weroniqqa

    Jag var "hederstärna" på min systes bröllop, hon valde att kalla mig det. Jag hade lång klänning medans hennes andra tärnor hade korta klänningar. Dock i samma nyans och stil...

  • jimmyojennifer

    Kommer inte det där lite från amerikansk tradition med "maid of honor" som är lite "viktigare" än det andra tärnorna. Där "maid of honor" har en lite viktigare roll i hela bröllopsammanhanget än de andra tärnorna?


    Eller? Jag vet faktiskt inte. Jag har två tärnor, mina två bästa vänner. Dom kommer ha exakt likadana klänningar, skor hår osv får dom välja själva. Men ingen av dom är "viktigare" tärna än den andra. För om någon är hederstärna så vet jag inte vad en sådan skulle göra egentligen hihi =)

  • daniiel
    jimmyojennifer skrev 2013-02-11 16:37:46 följande:

    Kommer inte det där lite från amerikansk tradition med "maid of honor" som är lite "viktigare" än det andra tärnorna. Där "maid of honor" har en lite viktigare roll i hela bröllopsammanhanget än de andra tärnorna?


    Eller? Jag vet faktiskt inte. Jag har två tärnor, mina två bästa vänner. Dom kommer ha exakt likadana klänningar, skor hår osv får dom välja själva. Men ingen av dom är "viktigare" tärna än den andra. För om någon är hederstärna så vet jag inte vad en sådan skulle göra egentligen hihi =)


    Givetvis är det så. Maid of honor och bestman, sedan bridesmaids och groomsmen/ushers. Vi ser alldeles för mkt hollywoodfilmer här i Sverige ;)

    I svensk tradition finns ingen hederstärna eller bestman. Ingen av mina tärnor var viktigare än den andra heller, ingen av dom var med mer eller sådär. Inte när det gällde själva uppdraget att vara tärna. En utav dom höll ju buketten, men det blev den som kände sig mest bekväm med att göra det.

    Och TS, självklart kan dom ha likadana klänningar om det är vad du/ni helst vill :)
  • Zandraaa

    nej ingen är mer viktig. Men tanken från början va det bara en tärna och hon fick de stora uppdraget att hjälpa till. Sen dom andra kan inte göra så jätte mycket när dom är från 6-12 . Ska nämligen ha mina små syskon är tanken. Och min "hederstärna" är en vän :)

  • Chicita

    Enligt Svensk tradition finns det ju ingen "hederstärna". Men om man vill märka ut någon lite mer så kan denne ju ha en annan klänning men i samma färg eller nåt som resten.

    Om dom övriga tärnorna är så små så kommer dom ju antagligen inte ha samma sorts klänning i alla fall. Så då är det väl inga problem? Flört 

  • daniiel

    Vanligtvis brukar ju inte barn i den åldern vara tärna heller, utan brudnäbbar :) Och brudnäbbarna brukar ju oftast ha en annan klänning än vad tärnan/tärnorna har :)

    För du hade brudfölje i väldigt blandade åldrar va? Om jag minns rätt var det 6,8,10,12,17 och 22år? Som jag skrev i den andra tråden, så tror jag du får det väldigt svårt om du ska hitta en klänning som passar alla.


  • Zandraaa

    Mm de va dom åldrarna. Tänkte nu att den som är 12,17,22 och "hederstärnan" får samma och dom ynsta får en annan :)

  • SingingFantacia

    Jag har en made of honor eller heders tärna hon och mina andra tärnor har samma klänning. Men det är hon som hjälper mig runt bröllopet och det är hon som kommer att hålla buktten under själva vigseln. 

Svar på tråden Kläder till tärnor. Samma som hederstärna??