• amerik­a
    Äldre 9 Feb 14:07
    7024 visningar
    7 svar
    7
    7024

    gifta sig utomhus - tips på miljöer!!

    Vi kommer att ha ett borgerligt bröllop och skulle gärna vilja ha det utomhus. Det är synd att vår trädgård är så liten, annars hade jag gärna använt den (det är bara en pytteliten gräsplätt på baksidan av vårt radhus).
    Men hur letar man upp en lämplig utemiljö? Det är ju inte bara att knalla ut i skogen vid sidan om motionsspåret... Det ska vara enkelt att ta sig till (finns gamla människor som har svårt att gå). Det ska vara hyfsat civiliserat (dvs max 30 min från närmaste toalett). Det ska vara en plats där man kan sätt upp ett partytält om vädret skulle vara alldeles för dåligt.
    Hur gör man?  Hur har ni gjort? Åker man runt och tittar och sen bara bestämmer sig (frågar ev markägare om lov etc)? Vill ju inte att "vem som helst" ska knalla förbi precis just då heller, utan  att vi och våra gäster (ca 20 pers) kan vara hyfsat privata...

  • Svar på tråden gifta sig utomhus - tips på miljöer!!
  • Äldre 9 Feb 14:29
    #1

    Du vet ingen som bor vackert med stor trädgård eller vid nån sjö eller så? Annars är det nog svårt att vara privat då vi har allemansrätt i Sverige (om ni tänkte gifta er i Sverige alltså)

    När jag och hunden hade gått en skön skogspromenad kom vi ut på en typ stig där vi mötte en stor skara bröllopsgäster på väg ner till det närliggande slottet. De var så tjusiga så, så jag och hunden kände oss aningen felplacerade och smet ut i skogen igen Tungan ute

  • MissBr­occoli
    Äldre 9 Feb 18:38
    #2

    Vi gifte oss på en hembygdsgård i närheten. vi hade både vigsel och festen där så jag vill tipsa om att kolla upp sådana miljöer i närheten! Vi kollade även vid några idrottsstugor runt om och några av dem låg riktigt fint.


    Där vi var kan man hyra stället för en dag eller en hel helg. Kanske kan vara värt att hyra för en dag så man får tillgång till toalett och då har man ju lov att sätta upp tält med.


    Jag tror som Juni 2012 att det kan vara svårt att undvika folk helt om man väljer en allmän plats, men de flesta inser nog vad som är på gång och avlägsnar sig fort. Annars kan ni kanske be några (tex värdpar) att ha lite koll och om nån stannar får de be dem att gå.


    Du skriver ju inte vilken stad så då kan det vara svårt med konkerta tips men sök på hembygdsgårdar och idrottsstugor där ni vill vara och åk sedan runt ock kolla. Vi gjorde så och sedan hörde vi av oss till de ställerna som var intressanta och bad att få kolla invändigt på lokalerna (en del fönstertittande förkom på de första rundorna). Finns det nån plats ni gillar extra mycket så  va där och är det privat mark hör med markägaren.

  • Äldre 9 Feb 21:02
    #3

    Nu vet jag ju inte var ni bor men jag har haft en dröm om att gifta mig på ett ställe utanför stan med en gammal klosterruin , det är bara gaveln kvar och så är det på våren helt vitt sv vitsippor. Dock hade ju min sambo en helt annan dröm så vi kompromissade så att båda fick det vi kunde tänka oss, så det blev inte klosterruin och utomhus för mig men charmas ändå av tanken :) ingen park eller nåt som ni gillar?

  • amerik­a
    Äldre 9 Feb 22:55
    #4

    Vi bor i Östergötland. Det finns fantastiskt vackra eklandskap här som jag verkligen tycker om. Ett stort strövområde som heter Tinnerö i Linköping som var militärt övningsområde förut men nu är för allmänheten. Annars är väl många ekar i olika kohagar... 
    Jo, jag känner till det där med hembygdsgårdar, tänker ev på hembygdsgården i Hycklinge i södra Östergötland. Den ligger uppe på ett "berg" med utsikt över sjön, vackert. Mina föräldrar har sitt hus alldeles nära så kanske det är ett bra ställe... 

  • Blivan­deBrud­en
    Äldre 13 Mar 00:44
    #5

    Jag vill jättegärna ha tips på ställen att gifta sig på utomhus i Värmland

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 13 Mar 08:40
    #6

    hembygsgården lät ju perfekt och jätte vackert amerika Solig

  • Äldre 13 Mar 10:03
    #7

    Vi gifter oss på min barndoms älskade strand nu i sommar vid havet. Vi vet att det är en populär strand men vigseln sker kl 15 och då har de flesta lämnat stranden. Vi har dessutom frågat byamännen om lov eftersom det är byn som äger stranden (det är alltså ingen allmän strand) och de var mycket positiva till vår vigsel där. Ni kanske har en fin sjöstrand som ni kan vigas vid eller liknande?

Svar på tråden gifta sig utomhus - tips på miljöer!!