• Snuffe
    Äldre 6 Feb 18:11
    1982 visningar
    13 svar
    13
    1982

    Hur skulle ni göra?

    Vi ska ha bröllopsfesten ganska lång ifrån närmsta övernattningsmöjlighet. 
    Hur ska vi göra med skjuts? Ska vi fixa skjuts till hotellet åt våra gäster eller får de ansvara för det själv?
    Taxi blir dyrt då det får beställas från stan, men man kan ju ha en nykter som kör när det är ett gäng som vill iväg.
    Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop med familjen och de närmsta vännerna, så det skulle ju fungera att ha en nykter som kör. Men hur roligt är det för den personen?

    Hjälp!! Vad skulle ni gjort? 
     

  • Svar på tråden Hur skulle ni göra?
  • Äldre 6 Feb 18:35
    #1

    ni känner ingen busschaufför med egen buss som kan ställa upp för en billig peng?

  • Snuffe
    Äldre 6 Feb 18:45
    #2

    Nej tyvärr.

  • afture­lding
    Äldre 6 Feb 18:57
    #3

    Ni skulle kanske kunna servera mycket lite alkohol? Vi ska bara servera lättöl och en must som smakar som rödvin. Då kan alla köra, och ingen behöver ta ansvar för alla andra man ska köra eftersom att ingen kommer vara odräglig pga alkohol. Ni är väll ändå vuxna människor som kan umgås utan hoppas jag.

  • Äldre 6 Feb 19:09
    #4

    Hur många är det som ska till hotellet? Hur många ska åka hem till sig? Hur långt är det, någon mil eller många mil? Hur många gäster är det?


  • Snuffe
    Äldre 6 Feb 19:19
    #5

    afturelding: Självklart kan vi umgås utan att dricka men det är ändå ett speciellt tillfälle :)
     
    daniiel: det är ca en mil, vi vet ännu inte hur många som ska hem och hur många som ska till hotellet eftersom vi inte skickat ut inbjudningar osv (vi gifter oss 2014) Vi kommer att ha ca 25 gäster.

    De kanske ska ta ansvar själva? Men hade ju varit kul att ha en lösning så att alla kan vara med på skålningar osv.  

  • Äldre 6 Feb 19:32
    #6

    Jag tycker nog att om det inte är längre än så och ni är så få och det bara är familj och nära vänner, så kan dom nog ordna med transport själva. Det ni kan göra är ju att i förhand kanske se om ni kan boka några större taxibilar (minibuss(, så att folk kan samåka :) Men nog tycker jag att gästerna själva kan betala för det :)

    Alternativt hör med någon som inte ska vara med på festen, syskon till en vän?, kan agera chaufför.


  • Äldre 6 Feb 19:59
    #7

    Oftast får man ju ta sig hem själv från bröllopen. Vart festen är brukar inte spela någon större roll.
    Men ni kan ju höra om intresse finns för samåkning på ett eller annat sätt. Antingen att folk packar ihop sig i så få bilar det går och åker med varandra eller samåka i större taxibilar, betala sin del av busskostnaden.... Eller att ni kan fixa någon kompis (jobbarkompis) eller liknande som kan ställa upp och skjutsa mot en slant. Gärna någon som har tillgång till lite större bil och alltså kan ta flera personer i taget  Glad

  • Snuffe
    Äldre 6 Feb 20:08
    #8

    Tack för era svar. De bröllop jag varit på får man ta sig fram och tillbaka själv men tärnan tycker att vi ska ordna skjuts eftersom hennes syskon hade det (de hade större bröllop) men vi gör som så att de får klara det själva. Min m2b tycker att det inte är vårt ansvar eftersom vi inte tvingar någon till att dricka och det är deras egna ansvar :)

  • Äldre 6 Feb 20:10
    #9
    Snuffe skrev 2013-02-06 20:08:47 följande:
    Tack för era svar. De bröllop jag varit på får man ta sig fram och tillbaka själv men tärnan tycker att vi ska ordna skjuts eftersom hennes syskon hade det (de hade större bröllop) men vi gör som så att de får klara det själva. Min m2b tycker att det inte är vårt ansvar eftersom vi inte tvingar någon till att dricka och det är deras egna ansvar :)
  • Äldre 6 Feb 20:23
    #10

    Det viktiga är väl inte att få dricka alkohol? Nu dricker jg ju inte, men det är väl självs bröllopet man vill gå på och inte om man får dricka alkohol eller inte som är det viktiga? Se bara till att ha roliga och goda alkoholfriaalternativ, det finns jättegoda som har mer vuxenkaraktär på systemet!

  • Tin
    Äldre 6 Feb 20:42
    #11

    Vi har en festlokal med övernattningsmöjligheter utanför Stockholm men jag vet att det är några som ändå vill ta taxi (1 resp. 3 mil) eller samåka med varandra. Det är även några som hämtas upp av en kompis son bl.a. (Inser nu att mina vänner nästan är mer överplanerande än jag) Sammanfattningsvis tar gästerna alltså eget ansvar för huruvida de ska övernatta eller ta sig hem på egen hand och vi har drygt 30 gäster 

  • Alvsti­na
    Äldre 6 Feb 20:51
    #12

    Vi ska också ha festen ca. 2 mil från både Helsingborg och Ängelholm, mitt ute på vischan :) Närmsta övernattning är ca 5 km därifrån och vi tänkte tipsa våra gäster om vandrarhem, och vilka bussar som går, men de får själva ordna med transport, tänker också erbjuda bra alkoholfria alternativ att dricka.

    Min kusin hade sin bröllopsfest i Borgholms slottsruin på Öland och det ligger mitt ute på alvaret, men det var ingen som förutsatte att de skulle ordna med transport för oss som kom och firade tillsammans med dem. Jag tycker att då ni bjuder in till fest så får gästerna själva lösa transport.

  • Foreve­r
    Äldre 12 Feb 10:05
    #13

    Vi ordnade med billigare pris på närmsta hotell, men skjuts fick alla ordna själva. Ingen som protesterade eller tyckte det var konstigt. Glad

Svar på tråden Hur skulle ni göra?