Inlägg från: Artemiss |Visa alla inlägg
  • Artemiss

    Bröllop 2015

    Jag tänker det vore trevligt om båda gav en morgongåva till den andre. Det svåra är väl vad man ska ge. Något slags smycke är ju en klassiker men jag såg någonstans också någon som gjort en "for your eyes only"-box och det tyckte jag var en kul idé! Om jag nu vågar genomföra det vill säga. ;) Nu ska jag ut och leta lavendel. :)

  • Artemiss
    Sudditjuven skrev 2013-07-02 12:40:18 följande:
    Förr i tiden så gav man sådana där.. "Lover's eye". Kanske är en idé?. :)
    www.pbs.org/wgbh/roadshow/tips/images/loverse... 
    Inte helt dumt, men jag skulle nog vilja modernisera lite och kanske designa en egen klocka med en fin bild på urtavlan i så fall.
    Tack för att du länkade din pinterest!

     
    ellie01 skrev 2013-07-03 08:11:18 följande:
    En rolig blogg: avoidingatrophy.blogspot.se/2013/02/if-i-had-...
    Vad skribenten hade gjort annorlunda om hon fick göra om sitt bröllop :) ett tips som jag definitivt ska ta med mig är babypuder! Att ta mellan låren innan man sätter på klänningen, så när man blir varm så slipper man gnugga låren mot varandra och få skavsår. Super smart!
    Oh det var en fin blogg! Alltid bra att få tips från dem som redan gift sig. Just nu känner jag mig dock ganska dum över att jag aldrig tänkt på babypuder, använde det dessutom massor där jag jobbade förr! ;) Jag brukar ta typ avklippta leggings men pudret låter ju faktiskt mycket smidigare!


    Okej, så jag hittade ingen lavendel försök#1 så jag testade att göra cake-pops istället. Vanlig sockerkaka, lime (skal och saft) och cream cheese - blev sjukt goda! Får kanske öva någon mer gång på att få till dem lite snyggare och tänker även ha vit choklad. Hittade inget grönt strössel men man kanske kan ta rivet limeskal där också? Måste också undersöka hur de klarar sig i frysen. Det blev 56st av en sockerkaka så om jag gör till bröllopet räcker det nog med 5-dubbel sats vilket känns väldigt överkomligt i arbete. Kan inte heller låta bli att nämna hur sjukt nöjd jag är med pastakastrullens breda användningsområde!
     
  • Artemiss

    Tack för tipsen ellie!
    Väldigt fina macarons också. Använder du sådan speciell bakplatta för att få dem så fina i formen?

    Idag provdukade jag lite bara för att se något så när hur det skulle kunna bli och det var inte förjävligt iaf. :) Testade med ett vanligt vitt lakan som duk. Har varit lite misstänksam mot alla som använder det men det var faktiskt inte så pjåkigt, särskilt med tanke på hur lite duk som faktiskt kommer att synas under löpare, tallrikar, glas, festhäfte och dekorationer. Ska verkligen hålla på att inte fixa tusen olika dekorationer. Nu hade jag ljus, lime och en annan grej och mer än så skulle nog bara bli plottrigt och för mycket för vårt tema. Nu undrar jag bara hur stolarna ser ut för om de behöver överdrag så får jag nog snart gå med i gruppen "Knoppa är brudens bästa vän". ;)  

  • Artemiss

    ellie - Berätta gärna hur det funkar när du har använt dem. Jag är idel öra för mina macarons behöver verkligen förbättras!

    Häromdagen skulle jag ut med lite grejer i förrådet och fick då ögonen på några gamla tapetrullar så då tog jag Sudditjuvens tips om att göra egna kuvert av dem. Jag gör bara av en sort (om rullen räcker) och väldigt oavancerat men jag tycker de blir fina. :)
    Jag är inne i pysslartagen just nu så jag undrar om någon annan har gjort något och om ni har bilder att visa? Tycker det är så roligt att se vad alla hittar på. :) 

  • Artemiss

    Om någon vet hur man förminskar bilder så får ni gärna lära mig!



    Sådana tänkte jag göra för att ha som servettringar, matchar en annan dekoration lite i den maritima delen av temat. 


    och vykorten, som behöver ligga lite mer i bokpress. Tänkte sedan skriva adresserna med guldpenna och eventuellt försluta kuverten med ett guldsigill för att göra det lite tjusigare.

    Förstår dig precis! Jag är ju också student utan sommarjobb, helt självvalt dock för jag har jobbat extra nästan hela utbildningen så här långt och nu det senaste året varit väldigt stressad och sovit dåligt så jag har en "terapisommar" där jag får chansen att göra allt jag annars ofta inte hinner med och försöka slappna av. Så jag har enormt mycket tid till allt bröllopigt. :)) Som tur är bröllopskontot betydligt mer välfyllt än mitt eget så det är inte direkt något problem, vill bara försöka hålla lite broms på mig själv och inte köpa för dyra saker så här långt innan ifall jag ändrar mig med något. 
  • Artemiss

    Och jag skulle inte heller ha något emot av att tappa några kilon så vi kan väl peppa varandra så gott det går? :)

  • Artemiss

    Jag gjorde en mall utifrån måtten på inbjudningskortet jag gjort tidigare så nu kör jag bara med blyerts på baksidan av tapeten, runt kanten och på vikstrecken. Det är det mest effektiva sättet jag har kommit på iaf :)

  • Artemiss

    Vad är det för något? Jag använder bara en väldigt tunn linjal som jag viker över. Den hade jag redan, likaså saxen, tapetrullen har stått och ställt sen innan vi flyttade in så det hela blir inte dyrare än lite lim och något blyertsstift. :)

  • Artemiss

    Den ser ut som en grej som är bra att ha om man ska göra stora mängder/avancerat/många olika modeller men jag tycker inte att det behövs för min lilla produktion och om jag kommer ihåg rätt så skulle ni ha en del färre gäster än oss så jag tror absolut att du klarar dig utan. :) Jo jag vet, men hur fel kan kuvert bli liksom? Däremot tänker jag nog inte göra inbjudningskort mer än prototyper än. Å andra sidan är det mest på sommaren jag har tid och man vill inte ha så mycket kvar när det snart måste vara klart. Annars pysslar jag nog mest på att göra listor och hitta inspiration, det borde ju aldrig vara för tidigt iaf. :)

  • Artemiss

    Jo men det är ju just det det är! Och jag behöver mycket terapi. Nu! Häromdagen visade fästmannen en del intresse också och det var väldigt roligt men slutade med att hans "projekt" är att komma på ett projekt som han kan ansvara för samt att han kom på massa fler han vill bjuda så nu är vi uppe i 85. Så nu känns det som att det finns en del att greja med... :)

  • Artemiss

    Ja min säger egentligen att han ska börja när det är två dagar kvar. Fine, säger jag, då ska jag bara softa. Jag tror ändå att det kommer bli väldigt bra alltihop med planeringen, så snart "vi" kan bestämma oss för att vi inte ska ha någon gräddtårta! ;)

    De flesta kommer dock ha ganska långt att åka så jag tänker mig att det kommer att droppa av en del. Men det antalet är ju ändå det vi får planera efter i nuläget.

    Jag har köpt två paket, en med ord som bröllop, inbjudan, tack, välkommen och så och en med bokstäver. Jag är nöjda med allt utom mitt "C" som bara blir kluddigt och otydligt och jag funderar på om man kan karva bort lite av gummit så att det blir bättre. Ett annat alternativ är ju att göra ett monogram i datorn och skriva ut istället för att embossa den delen. Men jag får nog kika på dina tips först iaf, tänker inte bestämma mig riktigt än! 

    Har ni gjort någon bröllopshemsida än? Hmm, det hade jag inte ens tänkt på men det kanske är smart att ha så behöver man inte skriva allt om boendetips mm i inbjudan.

  • Artemiss

    Haha! Jag tänkte precis samma sak, 400 spänn för det, nej tack! Men nu öppnar sig möjligheter till helt nya användningsområden!
    Såg precis er förlovningsvideo. Blev lite blöt i ögonen. :) 

  • Artemiss

    De ser supercoola ut! Du får berätta vad det är för nån show/tillställning/band/livsstil.  :)
    Nattinatti

  • Artemiss

    Åh vad roligt för er att ni har bilder! Vi har inte några, men jag kommer för alltid att ha minnesbilden av killen som går ner på båda knäna. ;))

    Jag blir klar i januari 2016. Läser till läkare så jag hoppas att jag får jobb snabbt då vi lär få leva på knäckebröd i ett halvår efter bröllopet. ;) 

    Suddis - det låter väldigt roligt det där. Har aldrig sett något sådant förutom på film. Är det musik och dans och sketcher och sånt ni gör? Är det något man skulle boka till bröllopet eller möhippan/svensexan? :) 

  • Artemiss

    Vad fint ellie! Var är det någonstans? Suddis - inget fel på den hemsidan! Informativ, trevlig med era presentationer och inspirerande med bilderna. Jag tycker det är fränt det ni gör. I'm in awe. ;)

  • Artemiss

    Ibland önskar man att man hade en kamera i pannan som slår på automatiskt när viktiga händelser inträffar. När min kille friade så höll han en ganska lång dikt/monolog som jag tror var jättefin för han kan verkligen vara romantisk när han lägger den sidan till. Men jag kommer inte ihåg ett ord av vad han sa för jag stod väl bara och stirrade eller nåt i den stilen.
    Är din fästman amerikan ellie eller har familjen flyttat dit? Har ni i så fall tänkt blanda mycket med traditioner och så? Det är ju roligt att det finns flera alternativ (lite mer uppenbart) än annars.

    Jag känner mig också ganska lost i tiden ibland. Jag vet liksom inte om jag är tidigt ute, sjukt tidigt ute eller lagom tidigt ute. Vi ska iaf titta på lokalen tillsammans om en månad ungefär och om det går bra att boka då så gör vi nog det. Vi har ju bestämt datum så det verkar dumt att gå och vänta bara för att och sedan upptäcka att någon annan bokat före eller så. Vigselförrättare har vi inte varit i kontakt med alls än, men vi ska ju gifta oss borgerligt så det finns väl flera personer att "ta av". I "värsta" fall tror jag att min farbror kanske kan viga oss eftersom han är/var sjökapten, fast det där gäller kanske bara till sjöss? Jaja, jag tror vi hinner hitta någon. :)

    Suddis - väldigt fin hemsida även denna! Bra upplägg! Om vi ska ha en så tror jag att jog kommer sno de flesta av dina rubriker. ;)

    Ok, känns som att inlägget börjar bli långt men det är för att jag inte kikat in på ett tag för jag har varit "upptagen" med mitt senaste projekt - En slöja! Jag såg någonstans att någon skulle sy sin egen och då tänkte jag såklart i min enfald att det inte kan vara så svårt (vill ha en enkel sak i vilket fall). Utvärdering: Projekt för den med mer tid än pengar, men jag är nöjd och för mig är det roligt att ha gjort en sån grej själv. Det jag funderar på nu är om jag ska göra en till fast kortare att ha utanpå den andra, men den karamellen ska jag suga på ett tag.
    Sen när klänningen sitter på och är lite fluffig så är det tänkt att den och slöjan ska gå kant-i-kant.




     
  • Artemiss

    Det är slöjtyll och satinband, materialkostnad typ 240 spänn.

    Jag har en kompis som jag känt sedan vi var typ 4 år och hennes föräldrar är också dem jag träffat mest genom åren av mina vänners föräldrar, tagit med mig på utflykter med deras familj, våra familjer har rest ihop osv. Hennes pappa är kommunpolitiker så jag hoppas nog lite på att han är en möjlig vigselförrättare. :)
    Fick du reda på något om resekostnader? Vi ska iofs viga oss ca 6km från kommunhuset så det kan knappast bli någon stor kostnad skulle jag tro. 

  • Artemiss

    Jag frågade min pappa som är en händig man. Han sa att det brukar gå bra om man använder "ganska blöt cement" och om du ska ha smala fria delar (typ öron om de ska stå upp) så måste du nog armera så det kan vara lite krångligt.
    Det låter väldigt fint i alla fall. :) 

  • Artemiss

    Wow! Det där ser superläckert ut! Jag tror att det kommer funka fint bara du sätter stöd på baksidan också, de kan ju gå längs marken och behöver inte synas mycket.

    ps. Och ja, du höjer ribban en aning i ambitionsträsket. ;) 

  • Artemiss

    Åh vad roligt att läsa om dessa framgångar filibustern! :)) Jag tycker mig också ha märkt att killar kan behöva "lite hjälp på traven" ibland, så det är väl helt ok så länge man känner av lite och inte kör över dem? :)

    Superkul med så många nya brudar i tråden! Hoppas ni är lika galna som vi andra och inte kan låta bli att tänka bröllop, listor, pyssel mm mm 24/7. ;)

Svar på tråden Bröllop 2015