• Tin

    Schema för själva bröllopsfesten?

    Hej allihop! Hur ser era schema ut för själva bröllopsfesten, typ, hur lång middagen är, när tårtan kommer fram, när brudvalsen sker och när "festen" efter middagen drar igång m.m. Är så svårt att veta när man aldrig anordnar liknande fester ! Tacksam för hjälp! :)

  • Svar på tråden Schema för själva bröllopsfesten?
  • PimPim83

    Nu ska vi visserligen "bara" ha bröllopsmiddag och ingen fest, men vårt preliminära schema för kvällen ser efter samråd med personalen i lokalen ut så här:

    17:30 Välkomstdrink
    18:00-21:00 Bröllopsmiddag (trerätters)
    ca 21:30 Bröllopstårta

    Vad som händer mellan middagen och tårtan har vi inte bestämt ännu. Förutom att vi ska förflytta oss till ett annat våningsplan i lokalen. Glad


  • augustesen

    Vår bröllopsmiddag/fest såg ut såhär:
    17.00 folk anlände till festlokalen
    ca 17.15 brudparet anlände
    18.05 Folk välkomnades till bords
    18.30 buffé serverades
    Pauser hade vi tre stycken, en lite längre.
    20.30 middagen bröt upp
    21.00 tårta och kaffe serverades
    21.45 Vår första dans och DJ till 02

    Vi höll planerat tidsschema väldigt bra, tack vara två fantastiska toastar!!! Bästa tipset är att lägga in pauser..fy så tråkigt det är att sitta ner en hel kväll, då går folk bara hem tidigt.
    Lycka till!


  • daniiel

    Vi hade ungefär såhär, kommer inte ihåg exakt:

    17.00 - Gästerna började anlända till festlokalen
    17.35 - Vi, brudparet, anlände till festlokalen
    17.45 - Brudskål, välkomstskål
    18.00 - Middagen serverades, förrätten stod på bordet
    18.40 - Varmrätten serverades
    19.45 - Bensträckare, lekar
    20.15 - Efterrätten och kaffe serverades
    20.45 - Bensträckare, lekar
    22.00 - Bröllopstårtan serverades
    22.45 - Brudvalsen
    23.00 - "Festen" drog igång


  • Chicita

    Vilket schema? Flört
    Vi visste ungefär när vi skulle börja äta. 
    Eller rättare sagt, den som höll i den medeltida femkampen anpassade sig efter hur lång tid kvar det var innan maten var klar att servera.
    Sen visste vi att bussen som skulle hämta dom som hade valt den transportformen kom 01,00. Så vi behövde vara någotsånär klara till dess.
    Sen var resten rätt flytande.

    Jag skulle nog inte kunnat ha en middag som var väldigt uppspaltad tidsmässigt om det inte var på en restaurang eller nåt sånt där hade kunnat släppa tidsplaneringen till restaurangen. 
    Det var rätt skönt att ha det lite flytande. Toastmastrarna hade lite koll med köket / serveringspersonalen så dom la in tal när lite extra tid behövdes för att nästa rätt skulle bli helt klar. Eller så spelade Själ någon extra truddelutt eller TRiX drog ut på sitt gyckel.
    Alla samarbetade för att det skulle bli ett flöde utan död tid och utan stress.

    Att ha ett schema kan vara bra, men tillåt ändringar i det under kvällen.
    Låt schemat vara något som någon annan har som "ryggrad" så att säga. Något att hänga upp serveringen, tal mm på. Skriv det inte i sten och känn att ni måste sitta med stoppuret för att ha koll på att ingen äter för länge Flört 

  • Tin

    Tack så jättemycket allihopa för all hjälp! Super med ett tidsschema att hålla sig efter och veta i vilken "ordning" man ska ta saker och ting  Och tack chiqita för tipset att mer ha det som en "riktlinje" och inte slaviskt följa schemat. Det är så lätta att fastna i det där dumma kontrollbehovet. Tur att man har världens bästa toastmaster som kan säga åt en att "back off" utan att vara för elak Tack igen för all hjälp! 

Svar på tråden Schema för själva bröllopsfesten?