• Vårblo­mma
    Äldre 30 Jan 13:38
    2079 visningar
    5 svar
    5
    2079

    Försent att bjuda in en tärna/värdpar

    Gifter oss i slutet av mars. 4 tärnor (barndomsvän, 2 systrar, dotter) är tillfrågade sedan länge. Får allt mer ågren över att en "nyare" vännina inte är tillfrågad. Vore det helt galet eller förolämpande att fråga nu om hon vill vara tärna, alternativt om hon+sambo (båda goda vänner) vill vara värdpar trots att allt typ är färdigplanerat. Tack.

  • Svar på tråden Försent att bjuda in en tärna/värdpar
  • Angeli­ca och Engin
    Äldre 30 Jan 14:37
    #1

    nää inte alls bara att köra på dom säkert jätte glada

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 30 Jan 15:26
    #2

    Ett värdpar måste inte vara med i själva planeringen.. Det kan ta emot gästerna i festlokalen, visa var bubblet finns och dela ut rispåsar eller så.. de kan även ansvara för att gästerna så att säga följer tidsschemat och påvisa när det är dags för nästa etapp av festen...


  • Äldre 30 Jan 18:05
    #3

    Värdpar är ju egentligen dom som bjuder in till bröllopet, och då betalar för bröllopet, vilket ju numera oftast är brudparet själva. Förut var det väl vanligare att det var brudens föräldrar. Det brukar ju vara att man planerar själva bröllopet, har kontakt med catering, lokal, sköter önskelista, tar emot OSA osv.

    Nåja, värdpar brukar ju numera oftast vara något av ett toastpar (toastmaster & madame). Alltså hålla välkomsttalet, informera gästerna om saker som kan vara bra att veta under kvällen, håller koll på och ordnar med alla tal så det passar in under middagen, sköter kontakt med eventuell personal osv. Får kvällen att flyta på för alla helt enkelt. Samt att många gånger ta emot OSA osv.

    Ni har ju trots allt ca två månader kvar, så jag tycker absolut att du kan fråga henne om att vara tärna eller fråga om hon och hennes sambo vill vara värdpar (eller toastpar). Säg bara som det är, att du/ni hemsk gärna vill involvera dom i bröllopet på något sätt. Bättre sent än aldrig brukar man säga va ;)


  • Äldre 30 Jan 21:39
    #4

    Om ni inte har utsett ett toastpar redan så skulle jag fråga om dom var intresserade av att ta på sig den rollen.
    Rollen mellan toastis och värd har korsats många gånger nu och det är i princip samma sak många gånger.
    Jag har sett toastmastrar som varit mer av en värd och jag har sett värdpar som i princip bara håller reda på talen och inget annat.

    Toastmaster/ madame behöver inte involveras så tidigt som man kanske involverar en värd eftersom dom mer är med och "knyter ihop säcken" så att säga. Håller lite i trådarna under dagen som är...
    Så därför skulle det inte kännas lika sent för mig om någon frågade mig bara ett par månader innan Glad 

  • Äldre 31 Jan 08:42
    #5

    Jag var del av ett värdpar en gång och våran uppgift var att hålla koll på personal och allt annat som att förklara tiipspromenad etc. De fanns specifika toastman också som höll ordning på talen men vi värdparet höll ordning på allt som brudparet inte ville bli tillfrågade om på själva dagen. Detta krävdes ingen förberedlese förutom att gå igenom var allt fanns på plats så inget konstigt alls om någon frågade mig strax innan bröllopet.

Svar på tråden Försent att bjuda in en tärna/värdpar