• josvi5­58
    Äldre 28 Jan 14:17
    3340 visningar
    5 svar
    5
    3340

    Min fästman vill inte ha någon bestman

    Jag skulle behöva lite hjälp med säljande argument.


    Min fästman har fått för sig att han inte "behöver" en bestman. Han har ingen direkt kompis som skulle kunna vara bestman. Däremot har han en bror som han har nära kontakt med och som enligt mig är en toppenaspirant och som han själv sagt skulle vara den han väljer om han ska ha en bestman.


    Jag kommer att ha min kusin som tärna, då jag inte har någon syster eller given vän för det "jobbet". Jag tycker därför det känns tråkigt för min fästmans del då han kommer vara ensam på morgonen innan bröllopet.


    Det handlar inte om att jag tycker att det bli ojämt i kyrkan eller något sånt utan att jag vill att han ska ha det trevligt och så innan bröllopet.


    Har ni några tips/tankar om varför man ska ha en bestman? (har redan fått argumenten för att det inte ska vara någon bestman =)


     

  • Svar på tråden Min fästman vill inte ha någon bestman
  • Äldre 28 Jan 14:48
    #1

    Nu kanske ni har en anglosaxisk vigsel, så ni verkligen skulle ha en bestman. Annars kallas det här i Sverige för marskalk. Och självklart behöver han ingen marskalk om han inte vill ha det. Det är ett beslut som måste vara helt och hållet din blivandes.

    Att han är ensam hela morgonen före vigseln kanske är något han vill? Om inte, så kan vem som helst vara med honom utan att vara en marskalk (eller bestman). Hans bror eller pappa? Eller båda? Någon vän? Flera vänner? Även om den eller dom personerna inte är någon marskalk (eller bestman), så kan dom som sagt absolut vara tillsammans med honom under morgonen.

    Hålla ringen brukar vara en annan sak, men det kan också vem som helst göra, utan att det behöver vara en marskalk (eller bestman). Någon som sitter på första raden, han bror eller pappa tex. Han kan också ha ringen själv helt enkelt.

    En marskalk är väl främst till som stöd i kyrkan och känner din blivande att han skulle klara sig utan det, att det inte finns någon som han direkt vill tillfråga om den saken, så ska han nog inte ha någon marskalk (eller bestman). Det måste som sagt vara hans val, även om du tycker det är tråkigt för hans skull.


  • josvi5­58
    Äldre 28 Jan 16:45
    #2
    daniiel skrev 2013-01-28 14:48:48 följande:
    Nu kanske ni har en anglosaxisk vigsel, så ni verkligen skulle ha en bestman. Annars kallas det här i Sverige för marskalk. Och självklart behöver han ingen marskalk om han inte vill ha det. Det är ett beslut som måste vara helt och hållet din blivandes.

    Att han är ensam hela morgonen före vigseln kanske är något han vill? Om inte, så kan vem som helst vara med honom utan att vara en marskalk (eller bestman). Hans bror eller pappa? Eller båda? Någon vän? Flera vänner? Även om den eller dom personerna inte är någon marskalk (eller bestman), så kan dom som sagt absolut vara tillsammans med honom under morgonen.

    Hålla ringen brukar vara en annan sak, men det kan också vem som helst göra, utan att det behöver vara en marskalk (eller bestman). Någon som sitter på första raden, han bror eller pappa tex. Han kan också ha ringen själv helt enkelt.

    En marskalk är väl främst till som stöd i kyrkan och känner din blivande att han skulle klara sig utan det, att det inte finns någon som han direkt vill tillfråga om den saken, så ska han nog inte ha någon marskalk (eller bestman). Det måste som sagt vara hans val, även om du tycker det är tråkigt för hans skull.

    Jag vet att det är helt hans beslut, men jag tänkte att man kunde få honom att förstå att han behöver en =)


    Han är inte enstöringstypen och det är klart att han kan ha med vem som helst innan bröllopet.


    Tack för tipsen!


     

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 28 Jan 16:52
    #3

    Vi kör utan både tärna och bestman... Min mamma kommer nog vara med mig hos frisören och sambon kommer troligtvis göra sig i ordning hos sina föräldrar så att barnen kan åka med dem till kyrkan.. Vi har inte bestämt än men eventuellt hämtar han oss hos frissan och så åker vi tillsammans till kyrkan.. Alternativt träffas vi utanför kyrkan och går tillsammans in... 


  • Äldre 28 Jan 16:54
    #4
    josvi558 skrev 2013-01-28 16:45:22 följande:

    Jag vet att det är helt hans beslut, men jag tänkte att man kunde få honom att förstå att han behöver en =)


    Han är inte enstöringstypen och det är klart att han kan ha med vem som helst innan bröllopet.


    Tack för tipsen!


    Det är ju just det jag menar, att han inte behöver en ;) Det är inte någon som behöver varken tärna eller marskalk, egentligen, utan det är något man har ifall man vill :)
  • Äldre 28 Jan 16:59
    #5
    daniiel skrev 2013-01-28 16:54:12 följande:
    Det är ju just det jag menar, att han inte behöver en ;) Det är inte någon som behöver varken tärna eller marskalk, egentligen, utan det är något man har ifall man vill :)
    Håller med daniiel. Han behöver inte en marsalk. Om han inte vill så vill han inte.
Svar på tråden Min fästman vill inte ha någon bestman