• ThereseV

För trång lokal?

Vi var och mätte och provmöblerade i lokalen igår och det är verkligen på gränsen.. 
    Hur mycket yta behövs mellan borden och mellan bord & vägg för att det ska fungera? Någon som har haft väldigt liten yta men som fått det att fungera ändå? 
    Vi gillar verkligen lokalen så vi måste få det at funka.. 

• Svar på tråden För trång lokal?
  • PMB

I samband med andra fester som jag har ordnat (studentfester) så har det ibland varit ganska trångt men då har det inte varit så fina fester (inte balklädsel eller mörk kostym eller liknande). När det varit bal eller klädkod mörk kostym så har vi kört efter att stolarna som står med ryggen mot varandra ska kunna vara helt utdragna på båda sidor, dvs. framkanten på stolen står kant i kant med bordet och ryggstödet möter den andra stolen som står likadant mot andra bordet. (bord-utdragen stol-utdragen stol-bord) Det blir trångt men det är inte omöjligt för gästerna att ta sig in till sin plats. Mot vägg skulle jag lägga till lite mer marginal till stolslängden.

Nu är det som sagt studentfester jag har gjort detta på och där är de flesta unga och pigga och klarar av att det är lite trångt. Har ni många äldre gäster borde antagligen avståndet mellan borden vara lite längre.

• Chicita

Om det är stolar med armstöd så går det åt mer plats än om det är stolar utan armstöd för då måste man kunna dra ut stolen såpass mycket att man kan kliva in framför den ordentligt. Så då måste man räkna med stolens djup X2 (helst).
    Stolar utan armstöd är ju lite lättare då man liksom kan "glida in från sidan".
    Om ni har möjlighet att åka tillbaka och testa att ställa ett bord mot en vägg (eller ja alltså stolar emellan) och resa och sätta er så ser ni ju snart vad som är minimum

Ibland kan det hjälpa om man kan duka på ett annat sätt bara.
    Rita ut lokalens mått på ett papper, rita ut skalenliga bord och lägg till ca 60 cm på varje sida om borden och klipp ut borden sen (med det här extrautrymmet med)
    Sen är det bara att börja pussla och se. Helst ska inte papperslapparna hamna kant i kant om det går. 

• ThereseV

Som det är nu får vi ut max 104 cm mellan borden och mellan 75-80 in mot väggen. Även om stolarna inte har armstöd så käns det väldigt lite. Vi testade att sätta oss med ryggarana mot varandra och det funkade ju, men det känns som att det blir skillnad när det är mer folk. 
    Jag har ritat och testat olika möbleringar men inget blir klockrent. 

Dom flesta gästerna kommer vara lite äldre, men vi funderar på att ha tre-rätters, så dom slipper iaf trängas till en buffé (det blir serveringspersonalen vi får oroa oss för istället..) Vi kommer inte heller ha frack/högtidsdräkt, så jag borde iaf inte behöva oroa mig för att gästerna har väldigt stora klänningar..

• Chicita

Ah... serveringspersonalen behöver ju plats att röra sig mellan borden helt klart. Förvånad
    Generellt tror jag man räknar med att en sittande person tar upp ca 40 cm och jag tror att en servitris behöver lika mycket...

• ThereseV

Skissade upp lokalen lite snabbt. Den är 585 x 990 cm.
    Längst upp är någon form av bänk (70 djup) så totalt bakom oss skulle det bli 160 cm
    Två dörrar till vänster (140 & 105) Ett fönster länst ner (300) och två fönster/balkongdörrar (270 & 270) som är 35 cm djupa utöver rumsmåttet 

Det här är det bästa jag får ihop, men kanske någon här har ett bättre förslag på möblering? 

• Chicita

Det ser ju ut som att ni får väldigt mycket mer plats längs väggarna än mellan borden.
    Är borden verkligen olika långa eller blev det bara så i skissen nu?
    För om dom är olika långa, vad skulle hända om ni hade två långa och ett kort bord vid honnören?
    Vid väggen har man ju ingen bakom sig att ta hänsyn till tänker jag, så man borde kunna sitta lite tightare där. 

• ThereseV

Hm, hur menar du? Att det ser bredare ut där det är 83 än 104 eller menar du där det är en gång mellan? Kan hända isf att jag har missat lite när jag placerat ut borden för det är inte mer plats..
    Borden är olika långa. Dom korta är 120 och dom långa 180. Vi testade med längre bord men det får helt enkelt inte plats..isåfall får vi klättra över borden=/ 

Jo jag tänkte så också. 80 borde ju teoretiskt sett fungera, men man vill ju inte att det enda folk kommer ihåg efter är hur trångt och krångligt det var:P  

• Chicita

Jag tänkte att ert honnörsbord nu med 2 korta och 1 långt bord blir 420cm långt
    Om ni istället tar 2 långa och 1 kort bord så blir det 480cm långt. 
    Det blir alltså 30 cm kortare till väggen på varje sida.
    Så istället för 83 cm mellan vägg och bord så skulle det bli 53 cm. Men nu när jag vet måtten på borden så ser det ut att bli lite trångt mot väggarna då.

Å andra sidan behöver inte borden stå precis sådär kant i kant heller ni kan ha en liten glipa mellan honnörsbordet och tungorna där också.
    Våra stod inte kant i kant.
    I så fall kan ni skjuta ut dom yttre tungorna lite till mot väggen Jag tror att det skulle räcka med 65-70 cm mellan vägg och bord. I så fall får ni ju 117 - 122 cm mellan tungorna i mitten, vilket är behövligt.

Så här stod våra bord (eller tja övre delen av salen, jag har inte ritat in fullängd på tungorna)

• ThereseV

Kan man servera alla via gångarna i mitten, för 53 cm känns för trångt för serveringspersonal? (Min sambo är 50 cm bred över axlarna så jag lurar lite på om han ens kommer ut när det sitter folk där då? )

• Chicita

Jag skrev ju att det verkade bli lite trångt med 53 cm Tungan ute
    Så om du läser lite längre ner så ser du att jag rekommenderade att bara dra isär tungorna lite istället så att dom inte blir kant i kant med honnörsbordet och då får du helt andra mått på gångarna...

• Chicita
    ThereseV skrev 2013-01-28 15:49:33 följande:
    Ah, jag läst lite fel där :D
    hehe ja jag hade ju kunnat hoppa över den översta delen i räkneexemplet också. Men jag tog med det för att liksom visa hur jag kom fram till min idé
  • msE

jag är ltie fundersam vad det är för bord som står bakom honnörsbordet?

• Chicita
    msE skrev 2013-01-28 17:39:21 följande:
    jag är ltie fundersam vad det är för bord som står bakom honnörsbordet?
    Högst upp i inlägget med skissen skriver TS detta:
    "Längst upp är någon form av bänk (70 djup)" 

Så jag har helt enkelt antagit att det står någon form av väggfast bänk eller så där. 
  • baboo

Det är riktigt svårt för serveringspersonalen om det inte finns ordetligt med plats... Svårt att ta sig fram. Mycket avbrott. Det kommer ta extra tid för dem.

• ThereseV
    Chicita skrev 2013-01-28 17:44:57 följande:
    Högst upp i inlägget med skissen skriver TS detta:
    "Längst upp är någon form av bänk (70 djup)" 

Så jag har helt enkelt antagit att det står någon form av väggfast bänk eller så där. 
    Precis.
    Det är en stor spegel så det står något form av bord under det. 

Hittade bilder där någon annan dukat upp med tre längor, så det går kanske trots allt..även om det ser lite tajt ut.. 

Svar på tråden För trång lokal?