• chesa

    Vad säger man till folk som funderar över sin klädsel?

    Hej!
    Vi ska gifta oss nästa helg och i inbjudan har vi skrivit för klädsel: Fin och bekväm och gärna med lila" eller nåt sånt och endel är så fundersam och orolig ang färgen lila..men för oss är det inget tvång med lila utan det var bara roligt iom att vi ska ha det som tema, lila och vitt..men folk funderar vad de ska ha på sig, vad säger man då? Vi ville inte skriva kostym eller kavaj just för att folk inte ska känna sig tvungna men det verkar som att de har mer problem nu..=/ 

  • Svar på tråden Vad säger man till folk som funderar över sin klädsel?
  • PiaB

    Vi har valt klädkod kavaj, bara för att det oftast är lättare för gäster att läsa sig till vad som gäller på t.ex. google. En påhittad klädkod ställer ofta till det just som du skriver. Men ni får väl svara precis så som du skriver här? Att det är kul om de har någon lila detalj men inget tvång. En klädkod är förövrigt inte tvingande, utan en hjälp för gästerna


     


    Vi har förklarat på vår hemsida att vi valt kavaj så de ska kunna gissa hur de flesta kommer att klä sig, så inte den som kommer i frack känner sig dum bland alla jeans, eller tvärtom. Och vi tror att många äger en kavaj, men gör man inte det är man välkommen ändå


     


    Själv skulle jag ha mer problem med en påhittad kod, typ festfin, än en som finns. Men alla är olika. Jag skulle nog fundera ihjäl mig över vad brudparet och gästerna tycker är festfint. För mig kanske det är en bomullsklänning från HM om jag aldrig har klänning. För en annan kanske det är balklänning.


     


    Men svara som ni tänkte när ni valde koden. Vad menar ni med fint och bekvämt?


  • Chicita

    Just precis det här är det som kan hända när man gör hemsnickrade klädkoder.
    Det är inget egentligt fel i att göra det, men då är det nästan ett "krav" med en ordentlig förklaring om vad man menar.
    Precis som PiaB säger så är ju klädkoden tänkt att vara en hjälp för gästerna så man vet ungefär vilken nivå som de flesta andra antagligen kommer att klä sig.
    Sen är det upp till en själv om man kommer finare eller i typ jeans och tröja. Klädkoden är ingen order utan bara en fingervisning och en önskan.

    Jag tycker att det låter som att ni borde dra igång "djungeltelegrafen" (dvs släkt och vänner)
    Ring upp några (eller maila) och berätta att ni hört att många är oroliga över klädkoden och att det absolut inte var er mening.
    Berätta att det hade varit kul om man har något lila på sig bara för att det hör till ert färgtema, men att det inte är ett krav och att det kan vara en sån enkel sak som typ en blomma i håret eller en knapphålsblomma, servett i bröstfickan osv. Och att ni inte ville tvinga ut någon att köpa en kostym (om det nu var så ni tänkte, det brukar vara den vanligaste orsaken att hoppa över klädkoden) men att det ändå är roligt om dom klär upp sig lite i alla fall.

    Lycka till Glad
     

  • chesa

    ja, jag har sagt till de som har frågat, att det inte är nåt tvång med just helt lila utan man kan kanske ha nåt smycke eller nån liten detalj i lila..för männen är det nästan enklare för de har antingen en lila slips eller lila skjorta och fin och bekväm menade vi bara att folk inte ska känna sig tvingade i kavaj eller kostym om man inte är van vid det men att vi heller inte vill att folk ska komma i träningskläder typ..men jag tror att de flesta har typ skjorta på sig iaf, det var just detaljen lila som verkar bekymra folk, men vi får se hur folk har klätt sig, det ska bli spännande! ;)

  • PiaB

    Berätta gärna sedan, jag älskar lila så det ska bli kul att höra Ja, det blir säkert bra om de förstår att det inte behöver vara en hellila klänning eller så. Kanske lila naglar och halsband.


     


    Lycka till med er stora dag


  • Flodamamma80

    Ska gifta mig den 23 feb och till mina gäster har jag sagt att de ska ha kläder de trivs i. Ingen klädkod utan vill ha mina gäster bekväma :)

  • Principisessan

    Jag förstår att era gäster blir fundersamma. Det är ju trots allt ovanligt att involvera även gästerna i färgtemat :) Det bästa är nog att förklara med en riktig klädkod vad ni menat och att färgen inte var ert tvång. Låter dom att nivån torde vara kavaj på det du beskriver.

  • eml33h

    Vi skrev klädkod: kavaj och jag har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att folk skulle kunna misstolka det.
    Flera stycken (tjejer) har helt seriöst frågat om dom måste ha kavaj?!
    Tycker det var lite gulligt faktiskt ;) men inget jag hade förväntat mig, haha.

Svar på tråden Vad säger man till folk som funderar över sin klädsel?