• MIN
    Äldre 24 Jan 14:13
    15944 visningar
    19 svar
    19
    15944

    nejlikor = begravningsblomma??

    Jag älskar nejlikor och nu när vi pratar om att vi ska slå till och gifta oss så är ju nejlikan den blomma jag vill ha!
    men när jag berättade för min svärmor och några vänner om vilken blomm  jag vill ha så fick jag bara hör att det är en begravnignsblomma och man absolut inte har den i ett bröllop!

    min fråga är vad tycker ni? finns det blommor man absolut inte ska ha till ett bröllop som enbart är för begravning som nu nejlikan påstås vara?

    vill så gärna ha nejlikor, blev lite ledsen när man får höra att den blomman har man bara till begravning. 

  • Svar på tråden nejlikor = begravningsblomma??
  • Sofie1­3
    Äldre 24 Jan 14:17
    #1

    Nej, nej och åter nej!

    Det finns många som tycker nejlika är en begravningsblomma, ja, absolut. Men det är en blomma som numer går att använda till allt, finns i otroligt många vackra färger och som är tacksamma att arbeta med:)

    Google nejlika i brudbukett och kika på bilder så ska du se:)

  • Äldre 24 Jan 14:25
    #2

    Jag hade kallor i min bukett. Det ska också vara begravningsblommor...



     Men jag tyckte inte att jag kände mig som om jag var på begravning direkt... Och alla gäster som kommenterade buketten gjorde det med "åh vad fin".
    Däremot dog ju min mamma 2 månader innan bröllopet, och vi valde att ha en miniversion av hennes kistdekoration i hennes minneshörn... Men inte ens det kändes direkt "begravningsaktigt"...


    Det stod även tre levande blockljus i hörnet som representerade min bror, mig och brorsans dotter...

    Så här fint kan det bli med nejlikor i brudbuketter:
      
  • PMB
    Äldre 24 Jan 14:26
    #3

    Har det inte med äldre traditioner att göra? Att det var vanligt förr med nejlikor vid begravning men inte på samma sätt nu men därför förknippar främst äldre nejlikor med begravning? Jag tycker nejlikor är jättefina och de finns i så många fina färger. Kör på det du vill.
    Och när det gäller begravnignsblommor.. när min mormor begravdes hade vi rosor, likadant på andra begravningar jag varit närvarande på och det är ingen som kommenterar rosor till bröllop

  • Äldre 24 Jan 14:29
    #4

    Åh jag tycker att nejlikor är super vackert!


    Jag kommer ihåg för många år sen när jag tittade på ett avsnitt av Sex and the City och Charlotte säger att nejlikor är utfyllnadsblommor! Jag blev uppriktigt arg för jag tycker att nejlikor i alla dess olika färger är ljuvliga.


    Begravningsblomma, bröllopsblomma, midsommarblomma, kräftskiveblomma? Spelar det någon roll? Blommor är vackra oavsett till vilket tillställning eller situation man brukar dom!


    Däremot påskliljor och julstjärnor ska man kanske hålla till sin högtid, fast nja ändå inte :)

  • MIN
    Äldre 24 Jan 14:33
    #5


    googlade och hittade denna super fina bukett....blev förälskad när jag såg den fast istället för frökaspeln så vill jag ha rosor istället! 
     
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 24 Jan 14:34
    #6
    Chicita skrev 2013-01-24 14:25:16 följande:

     


     


     
    Åh vilka underbara buketter!!
    och jag som trodde att jag hittat min bukett.... får nog fundera en gång till. hahahha
  • PiaB
    Äldre 24 Jan 14:37
    #7

    Jag har alltid älskat vita nejlikor och förr sa man att just vita är begravningsblommor. Nu tror jag ingen tänker så längre. Till begravningar har jag haft alla möjliga blommor, jag brukar berätta för floristen lite vilken typ av person den var som lämnat oss, och så har han/hon satt ihop något passande.


     


    Jag har ofta vita nejlikor hemma och har aldrig lagt det vid en kista Jag har gjort min bukett av knappar, men nu har min dotter börjat floristutbildning och vill såklart göra min bukett. Och det är mycket möjligt att den kommer innehålla nejlikor, lila eller vita


  • Äldre 24 Jan 14:56
    #8

    Jag hade vita nejlikor i min bukett och i näbbarnas buketter Glad
    Tyckte inte att det blev någon begravningskänsla alls Glad
    Och angående vad alla andra tycker...
    Min svärmor ville lägga sig i en hel del i hur allt kring bröllopet skulle vara, hon gav sig till och med på vårt efternamnsval.
    Till slut tröttnade jag rejält och berättade för henne att om hon nu vill ha vissa gäster på festen, den och den sortens mat osv... Så kan hon faktiskt ta och gifta sig själv! Får när man gifter sig så ska det vara precis som paret själva vill! {#emotions_dlg.flower}



  • PiaB
    Äldre 24 Jan 15:03
    #9
    Cicci90 skrev 2013-01-24 14:56:16 följande:
    Åh hjälp vilken fin bukett! En sån vill jag ha fast i andra färger. Vi har inget direkt färgtema men tärnorna ska ha lila klänningar och maken lila väst och kravatt. Så kanske ljus och mörklila och vitt. Åh vad fin den var
  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 24 Jan 15:19
    #10

    man ska inte lyssna på sånt, det finns ju så många blommor på begravningar, isf kan man ju inte ha blomma när man gifter sig. och jag tyckker det där är konstigt för när man tittar på gamla bröllopskort är det MÅNGA som har nejlikor!

  • Tokig
    Äldre 24 Jan 15:36
    #11

    Jag hade också nejlikor i min bukett. Älskar nejlikor. Finns ju i otroligt härliga färger så jag tycker de är klockrena till brudbukett.

    Tyvärr har jag ingen bättre bild på min bukett än denna. Men det kanske ger en liten känsla av min bukett.


  • Pyttis
    Äldre 24 Jan 16:02
    #12

    jag är florist och jag gjorde en brudbukett med nejlikor senast igår, och det är nog bland det snyggaste jag vet ;)
    var på en föreläsning för ett par år sen där de tyckte att vi skulle döpa om nejlikan till jalika och se om folk blev mer positivt inställda till dom ;)

  • Äldre 24 Jan 16:23
    #13

    Den absolut vanligaste blomman i sorgbinderier är tveklöst ros. Ingen pratar om rosor som begravningsblommor. Det är naturligtvis så att det inte finns några blmmor som enbart är för begravning.

    Däremot är vi människor starkt känslobundna och vi förknippar olika saker starkt med händelser i livet. Många äldre pratar om vita liljor och nejlikor som begravningsblommor, för att det var just i ett sådant sammanhang de såg blommorna. Den känslan får man ju respektera-men samtidigt ska man komma ihåg att det är fullt troligt att den som begravdes kanske hade just de blommorna även i sin brudbukett.
    tänk efter: när du en dag ska begravas, tror du det finns en sannolikhet att dina efterlevande kommer att tänka sig just brudbukettens blommor som favoriter och förknippa dig med dem?
    Såklart! och för dem blir då nejlikor "mammas favoritblomma" och kommer säkerligen att framöver betyda något speciellt även för dem...

    Var inte ledsen över sådant som kan ha stannat kvar i sinnet på andra eller tros vara sanningar utan att det är det. Det är härligt att du gillar nejlikor-det är en underskattad blomma som förtjänar egen uppmärksamhet, med sina krusiga kjolar och många fina färger.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 24 Jan 16:42
    #14

    När jag döptes fick jag rosa nejlikor av mormor. Tror inte att hon önskade livet ur mig på något sätt  Tungan ute

  • kramen
    Äldre 24 Jan 19:59
    #15

    Personligen föredrar jag inte nejlikor , men tycker se är fina m orkidé :) man får alltid massa råd av folk. Följ din känsla ! Det är du sim ska vara nöjd och ingen annan :)

  • MIN
    Äldre 25 Jan 14:10
    #16

    tack för alla svar och åsikter samt bilderna på era fina buketer Glad

    nu är det bestämt det blir nejlikor i min oh tärnornasbukett samt i sambons knapphållsblomma (vet inte vad den heter) 
    sen kan alla anda som vill lägga sig i vårat blommval hålla tjäft Flört 

  • Äldre 25 Jan 14:14
    #17

    Hej!
    Jag ska också ha nejlikor. Jag sökte på betydelse och färg för att komma på hur jag skulle ha buketten. Så efter det kunde jag släppa de tankarna. Ska ha rosa nejlikor, 3 röda rosor och en blå blomma i min. Betyder bara bra saker!

  • Äldre 25 Jan 14:42
    #18
    Chicita skrev 2013-01-24 14:25:16 följande:
    Jag hade kallor i min bukett. Det ska också vara begravningsblommor...

     


     


     


    Det stod även tre levande blockljus i hörnet som representerade min bror, mig och brorsans dotter...

    Så här fint kan det bli med nejlikor i brudbuketter:

     

     


    gillade den här.. har faktiskt nyligt diskuterat saken med min fästman om att ev. ha en blomboll istället för en "vanlig" brudbukett den dagen vi gifter oss... det ä rju lite annars, och vi är sånna som gillar "annars". så gillade den här bollen mycket! särskilt med "släpet" :P dock ska vi nog ha så den hänger från min handled^^ vilka blommor har vi diskuterat kring.. kom fram till att gerbera inte riktigt såg bra ut, men rosor och nejlikor gillar vi båda! :) 
  • Äldre 10 Feb 13:57
    #19

    Äsch vilket struntprat!! Jag gjorde brudbukett till min syster i höstas med nejlikor som huvudblomma! Så modernt och coolt och ingen begravningsfeeling så långt ögat kunde nå! Det är en hållbar och rolig  blomma som finnns i massor av fina färger!!! Utmärkt i brudbukett skulle jag säga!

    Bilder på systers bukett finns här:
    www.fairyofinspiration.se/storstadsalvans-brollopsblommor/

Svar på tråden nejlikor = begravningsblomma??