• skrollan

Kan en sömmerska ta bort släpet på denna klänning??

Jag har hittat drömklänningen... MEN vi ska ha ett väldigt litet bröllop och jag vill inte ha något släp... eller i vart fall inte mer än ca 30 cm.

Nu undrar jag om någon vet, eller tror sig veta om det rent tekniskt är möjligt att trolla bort släpet på denna klänning. (Observera att det är spets i nederkant av klänningen. )

Om det skulle vara möjligt att sy om den... vad tror du att det hade kunnat kosta?

• Svar på tråden Kan en sömmerska ta bort släpet på denna klänning??
  • Chicita

Har du redan köpt klänningen så tror jag att du får räkna med ungefär samma summa till för att ändra den.
    För att få det snyggt och med den vackra spetskanten intakt längst ner så måste sömmerskan sprätta upp varenda söm och i princip sy en ny klänning av samma material.

Om du ska beställa den (rätt vanlig modell att beställa på någon av kinasidorna) så beställer du den ju "no train, floorlength all way round" och gärna skickar med en bild på klänningen där du har photoshoppat bort släpet. 

• skrollan
    Chicita skrev 2013-01-23 17:22:59 följande:
    Har du redan köpt klänningen så tror jag att du får räkna med ungefär samma summa till för att ändra den.
    För att få det snyggt och med den vackra spetskanten intakt längst ner så måste sömmerskan sprätta upp varenda söm och i princip sy en ny klänning av samma material.

Om du ska beställa den (rätt vanlig modell att beställa på någon av kinasidorna) så beställer du den ju "no train, floorlength all way round" och gärna skickar med en bild på klänningen där du har photoshoppat bort släpet.
    " du får räkna med ungefär samma summa till för att ändra den"... vad innebär det? jag vet ju inte ens vad jag kommer att behöva ge för den än...
  • Chicita

Om det är en originalklänning med fin riktig spets så tar det längre tid för sömmerskan att fixa klänningen och det blir alltså dyrare (man betalar ofta timpris hos sömmerskor).
    Äkta spets är dyrt och det är inget dom kapar i hur som helst. Det kan alltså kräva flera dagars (eller mer) handsprättande av sömmar och sen ska den sys ihop igen och att sy i spets är inte alltid så enkelt.

Om det är en kopia så kan det vara broderad spets eller tyll med spetsapplikationer.
    Om det är det sista så kanske man kan ta loss hela bottendelen på spetsen och "bara" kapa av klänningen till den längd du vill ha och sen sätta tillbaka spetskanten igen.

Slöjan (mantillan) jag köpte hade en applicerad spetskant även om den på bilden från Tradera såg ut att vara äkta spets.
    Så där hade jag kunnat sprätta bort hela kanten runt slöjan och använt spetsdelen till något annat eller gjort slöjan kortare / smalare eller hur jag nu hade önskat. Och sen sytt tillbaka kanten igen.
    Nu valde jag att inte använda slöja alls i slutänden. Men ändå.

Det hänger alltså på kvalitén på spetsen hur dyrt det blir att ändra.
    En dyr klänning = dyrare ändring alltså

Men om du inte har köpt den än så kan du väl begära att få den utan släp direkt? 

Svar på tråden Kan en sömmerska ta bort släpet på denna klänning??