Inlägg från: KoA2016 |Visa alla inlägg
  • KoA2016

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    KoA2016 skrev 2015-05-12 22:36:29 följande:
     Jag har lite lösa idéer om en bukett med gula solrosor och gröna blad av olika slag (möjligtvis även tillsammans med andra gula blommor). Jag tänker mig något liknande som bilden nedan, men med något kortare skaft (jag vet inte varför, men jag stör mig lite på att det är så långt... knäppt, jag vet...)
    Nu kanske bilden kommer med också...

  • KoA2016
    Allrakäraste skrev 2015-05-13 09:47:52 följande:

    Ansluter till den här gruppen eftersom vi varit tvugna att flytta fram vårt datum från 17 oktober 2015 till den 20 februari 2016. Detta då vi flyttar 80 mil och det blir nya jobb och nytt boende men vi får inte vårt boende förrän i november - och hur kul är det att bo inneboende hos svärföräldrarna när man är nygift? Flört

    Även om vi varit tvugna att flytta datumet så har vi det mesta bestämt redan. Preliminär gästlista om ca 40 personer, budgeten är satt sedan långt tillbaka, klänningen är beställd och till hälften betald (www.morilee.com/bridals/voyage/6804), fotografen var bokad och vi hade i stort sett bestämt meny med restaurangen.

    Eftersom det blir ett vinterbröllop nu så ska jag höra om min farmor, som är sjukt duktig på att sticka, kan tänka sig att sticka en bolero/kort kofta till mig som jag kan ha innan och efter vigseln. Det känns så mycket personligare och då skulle jag dessutom kunna använda den till vardags efter bröllopet också Glad

    Nu ska jag sätta mig och bläddra tillbaka några sidor och se hur ni andra har planerat, så kul med inspiration! Glad


    Vad roligt att vi blir ännu fler här - välkommen! Glad Jag hoppas att det inte känns allt för jobbigt att flytta fram bröllopet, utan att det känns kul att fortfarande ha något spännande och pirrigt att se fram emot.

    Så himla mysigt med en personlig gåva inför bröllopet från din farmor (om hon nu går med på att sticka en bolero). Vilket fint minne det skulle bli och som du sade, kul att du kan använda den till vardags sedan också.

    Vilken elegant och fin klänning du hittat!

    Har ni fått ändra mycket från ursprungsplanerna när ni kom fram till att det blir ett vinterbröllop istället för ett höstbröllop? Gifter ni er kyrkligt eller borgerligt? Har ni något tema eller liknande som ni utgår ifrån?
  • KoA2016
    Strassbruden2016 skrev 2015-05-13 18:21:14 följande:
    Låter som ni har hittat en perfekt plats att ha ert bröllop på. Hur många gäster ska ni bjuda?

    Vi har inte gjort klart gästlistan men satsar på ett 50 tal gäster, sen om alla tackar ja är nog inte säkert.

    Vi har bokat kyrkan, ca 70 mil från vår hemstad. har inte sett den irl men är så förälskad i hur den ser ut på bilderna. Vi ska upp dit och kolla på den under sommaren innan vi skickar inbjudningar. Dock så brukar det vara så att om vi gillar det vi ser på bild så gillar vi det även irl.

    Har även frågat och bestämt präst som följer med från vår församling,även organisten från hemförsamlingen följer med upp och spelar, och sen är det bokat 2 st som ska sjunga under gudstjänsten och även sjunga till bröllopsdansen. Vi har valt låtar till vigseln, (inte till dansen) in och utgångsmusik. Vi har nästan bestämt lokal,men ska boka när vi sett den irl. Bestämt färgtema, vitt,silver och mörklila

    Och som sagt min slöja har kommit, och jag har nästan bestämt klänning, ska skicka från Kina om jag vågar Väntade på slöjan för att se hur långt släp jag ska ha. Kommer ha ett strassarrangemang istället för brudbukett, då det är väldigt svårt att hitta blommor som klarar kombinationen kyla-värme....
    Vi har en preliminär lista på strax under 70 gäster (sambon har en stor släkt med många syskon och syskonbarn, bara de tillsammans är ca 30 pers... Tungan ute). Ja, vi är också supernöjda med lokalen, den känns klockren och vi har än så länge inte hittat någon lokal som överträffar den så gissningsvis kör vi på den i slutändan. 

    Härligt att ni fått med er den präst och organist, etc. som ni önskar er - skönt att ha några som ni redan har kontakt med, det blir extra personligt på något vis. Glad Ni verkar ha kommit långt i planerna när det gäller själva ceremonin och vad ni vill att den ska innehålla. Den har vi än så länge bara spånat löst kring, men ni ligger å andra sidan ca. ett halvår före oss med bröllopet då ni gifter er i januari och vi först under sensommaren, så det är kanske inte heller så konstigt.

    Hur menar du med strassarrangemang?  Har du några inspirationsbilder får du gärna lägga in de här i tråden, det vore spännande att se. Glad
  • KoA2016
    sommaren2016 skrev 2015-05-14 12:31:04 följande:

    Jag och min kära blivande ska gifta oss nästa sommar. Vi kommer förlova oss i sommarHjärta. Vi kommer gifta oss 18/6 2016. Vi har bokat , kyrkan även och även middagen som blir på grand hotell. Den som kommer sy min klänning har jag förbokat med Lars wallin dock osäker på vad för modell tycker Maddes klänning var fin med spets mycket rommantiskt ska det ju vara. Måste hitta några fina skor någon får gärna tipsa om det. Den som ska få göra mitt hår får bli min frisör hos Björn axen. Vi har redan nu bokat mycket, vi kommer ändå boka tid med en bröllops fixare och träffa henne i januari 2016. E ju många saker som är på plats men mycket ideer brukar ju bröllops fixarna har. Längtar så till vår stora dag, sedan åker vi på bröllops resa till Sechellerna är planen. Många dagar dit.{#emotions_dlg.flower}
    Jag vet, ibland känns det som att det är evigheter kvar, men det gäller att hitta på en massa skoj att göra under tiden och vips är det dags att planera detaljer, skicka ut inbjudningskort och sen står ni där. Solig

    ...ni har redan nu hunnit med en hel del, tycker jag. Hur många gäster blir ni? Tänkte ni ha något slags tema att gå efter?
  • KoA2016
    maj16 skrev 2015-05-14 15:29:12 följande:

    Idag är det prick 1år kvar tills vi gifter oss, så spännande!


    Åh, så roligt! Grattis på pre-bröllopsdagen! Flört Hoppas att ni får fint väder om ett år. Här där jag bor har vi haft mest blåsigt och molnigt och till och med lite regn. En kort stund tittade solen fram under dagen. Är det själva kristihimmelsfärdsdagen ni tänkt gifta er på, alltså? Praktiskt när många är lediga från arbete och liknande i sådana fall.
  • KoA2016
    maj16 skrev 2015-05-14 15:29:12 följande:

    Vad har ni för budget? Vi har räknat med 50.000. ca 40-45 gäster.


    Jag missade din fråga om budget... Vår lokal har paket där mat, lokal, serveringspersonal, dryck, dekorationer, etc. ingår. Så det är ett fast pris per person. Förhoppningsvis landar vi på ca. 80.000-90.000:- i slutändan (strax under 70 gäster, varav över hälften endast är vår närmaste familj - föräldrar och syskon med familj). Gissningsvis blir vi färre gäster i slutändan, då några är långväga.

    Det vi främst behöver betala extra är våra kläder (klänning + mannens kostym och tillbehör, skor, skjorta, etc.), fotograf, brudbukett. Annars går väl en liten slant till inbjudningskort och liknande småpyssel. Dock kommer vi exempelvis inte lägga pengar på transport och liknande då vigsel- och festlokal är samma (vi gifter oss borgerligt) sen är ingen av oss så mycket för en massa "krimskrams" och "onödigheter" när det gäller utsmyckning av lokal, exempelvis, så vi låter dem dekorera stället med lite blommor på borden, i övrigt är lokalen såpass snygg i sig själv, så den behöver knappt någon ytterligare utsmycknad.
  • KoA2016
    Strassbruden2016 skrev 2015-05-15 11:35:27 följande:
    Ja vi har själva vigselgudstjänsten klar, är bara bibeltexten vi ska enas om, jag vill några och han några, så ev tar vi med ngr stycken. Vi ska ha vigselgudtjänst med mässa så det är inte helt omöjligt att ha med ett par extra bibelstycke. Vi jobbar båda inom svenska kyrkan så vi är ganska bestämda med vilka texter osv som vi gillar,,,lite svårt emellanåt och mötas ha ha Jag vill ha en text som han har hört på i princip varje bröllop han varit präst på så han tycker det är tråkigt om vi väljer den ha ha

    Bild på mitt strassarrangemang kommer,, verkar dock totalt omöjligt att få in bilder här
    Kul att ni kommit så långt redan, även om det låter som att ni har en del att enas om. Vi har som sagt inte funderat så jättemycket kring vigselakten än, men det kommer när det hela närmar sig lite mer.

    Bilder har jag hört att man bara kan ladda upp från datorn. Prova så. Glad
  • KoA2016
    Anonym (Julibröllop) skrev 2015-05-21 09:35:41 följande:

    Älskar den här tråden , Lite allt i allo. :)
    Vi planerar att gifta oss i juli 2016 och planeringen är i rullning. Har aldrig tidigare haft drömmar om ett stort bröllop och trodde aldrig i mitt liv att det var så kul att planera en kärleksfest.

    Vi ska ha borgerlig vigsel vid ett magasin utanför Stockholm och mina tärnor är redan på mig att börja kolla klänning. Haha, dom är nästan mer ivriga än mig och vill vara ute i god tid så jag verkligen hittar Klänningen! När började ni kika på klänningar?

    Jag börjar spåna på catering också, men hur långt innan är det aktuellt att bestämma sig för det?

    Vad är viktigast att vara ute i god tid med?

    Fotograf har vi mer eller mindre spikat men inte skrivit avtal med ännu. Men man kanske bör göra det rätt snart ändå.


    Hej och välkommen hit! Jätteroligt att vi är ett gäng som uppdaterar och skriver en del, det var lugnare under vinterhalvåret och ett tag trodde jag tråden var på utdöende... Rynkar på näsan

    Jag skulle säga att det viktigaste att boka är just lokalen/ lokalerna. Vi har preliminärbokat vår lokal redan och när det är ett år kvar (vi gifter oss under sensommaren nästa år) så tänkte vi kontakta dem och få en rundvisning/ gå igenom hur vi tänkt oss det hela och vad de kan ordna etc. I vårt fall har vi maten, personalen, dekorationen, tja, det mesta inbakat i priset. Men för er del skulle jag ringa och höra med det/ de catering-företag som ni är intresserade av och höra när de tycker det är nödvändigt att höra av sig för att vara ute i god tid och inte riskera att det blir fullbokat. Det skulle inte förvåna mig om de sade att det är lagom nu i höst/ vinter, men vad vet jag, de kanske har jättegod framförhållning och är superpopulära.

    Efter att ha hört med lokalen (vi gissar att vi får en del tips på både frisör, smink blommor etc. som de som äger lokalen kanske till och med har god kontakt med eller kontrakt skrivna så att om man beställer via dem så får man rabatt). Så för vår del avvaktar vi och hör med dem om vad de säger kring de punkterna och "i värsta fall" får vi leta upp de sakerna själva. När det gäller klänning och kläder till mannen är tanken att vi börjar kika på det redan i höst/ vinter så att det är någorlunda klart i god tid innan. Vi har tänkt beställa min klänning från Matildas fest i Sundbyberg så att vi kan få den efter mina önskemål etc. Jag har lite inspirationsbilder att utgå ifrån.

    Bröllopsresan har vi börjat fundera kring redan nu och pratat om vart vi vill åka. Den är planen att vi bokar i vinter, så att vi inte går miste om bra boenden och priser. Vad har ni tänkt kring bröllopsresa och liknande? Vår blir nog några veckor efter bröllopet, så vi har hunnit varva ner och fixat en del praktiska saker som är tidsbegränsade som vi vet att vi måste ägna oss åt innan vi kan ge oss iväg.

    Fotograf har vi (jag) börjat kika på lite smått för att veta vad för stilar det finns och vad priserna ligger kring, på ett ungefär. Det gissar jag att vi bokar i höst/ vinter. Det samma gäller vigselförrättare, det kanske till och med blir nästa år, då jag har för mig att de inte vill boka allt för lång tid i förväg (?).

    Det svåra är att avgöra så att man inte hör av sig och vill boka och så visar det sig att man är sent ute.... Huga! Det vill man inte råka ut för...


  • KoA2016
    Anonym (Julibröllop) skrev 2015-05-21 09:35:41 följande:
    Junibröllop, ni fick du två långa svar att bita i. Tur att vi gav ganska liknande svar i alla fall. :) Jag tror det ligger någonting i det Augusti säger att man inte bör vara ute i _för_ god tid. Jag borde kanske själv ta åt mig av det. Det är ju lätt att man blir lite ivrig! Flört
  • KoA2016

    Jag skrev lite kort om bröllopsresa i ett svar här ovan. Tänkte bara skicka ut en allmän fråga. Hur tänker ni brudar (och era respektive) kring resan? Vill ni åka på bröllopsresa, eller hittar ni på något annat istället - vad då i sådana fall? Om ni ska resa: Vart skulle ni helst vilja åka? Vad är viktigast för er med resan? Vilken typ av resa tänker ni er (solsemester/ äventyr/ skidor/ stad/ weekend/ långresa)? När på året tänkte ni åka? Hur länge planerar ni vara borta? Är det viktigt för er att resa direkt efter bröllopet?

    Min sambo och jag har pratat lite om huruvida man "ska/ borde" resa långt på bröllopsresa, för att det är just en bröllopsresa eller inte? Vi själva har mer eller mindre beslutat oss för att åka till ett land i Europa och vara borta i 2 veckor och dela upp resan så att vi besöker två olika delar av landet en vecka vardera, så att det blir som två resor i en. Planen är att resa några veckor efter bröllopet, så vi har hunnit varva ner och fixat en del praktiska saker.
    Hur går era tankar och funderingar? Solig

  • KoA2016
    augusti skrev 2015-05-21 11:35:15 följande:
    Eftersom vi gifter oss på vintern,och min man är flygrädd så blir det en europa resa på sommaren istället. Vi har önskat oss en weekend på Fäviken av hans föräldrar som present som vi tar några veckor efter bröllopet, inte bröllopsresa, men på nåt sätt blir det ändå det iom att det sker rätt nära inpå.

    men självaste smekmånaden tar vi på sommaren.

    Dock känns det lite dumt att kalla det bröllopsresa när det är 6 mån efter vigseln. Vi åker på city/sol semester i Venedig, samma plats han friade på, så det finns ju en baktanke och det är den som var viktigast när vi bestämde plats. Det är vår favvo plats på jorden typ :) blir nog 2veckor, tar ju tid att köra ned.

    Det skulle vara kul att åka direkt efter bröllopet men dels har vi redan lagt ner så mkt pengar då, så vi får börja spara igen efter, också är vädret kasst i venedig på vintern sp vi väntar på vädret framför allt.

    Jag tycker inte det finns några "ska och borde" när det gäller din bröllopsresa, vill du inte pka långt så gör det inte! Vill du inte pka till maldiverna och bo i nån lyx bungalow så gör det inte. NI åker för er egen skull inte för att imponera på andra :)
    Kul att ni delar upp det, då får ni ju en kort och en lång smekmånad! Flört
    Nej, det finns inget ska eller borde, men vi tänkte mer att "när det ändå är en bröllopsresa vi ska boka så skulle vi kunna slå till på en långresa", det enda som har hindrat oss är att vi inte hittat något ställe som vi känner att det vore kul att besöka. Vi har inte haft någon dröm om att "dit måste vi åka!" (utanför Europa, som passar för en bröllopsresa). Det hade ju varit lite lättare då. Tungan ute Vi har tänkt som så att det är lagom varmt i Europa under sensommaren/ början av hösten, plus att om vi delar upp resan så som vi tänk (två olika platser i samma land) blir det som två resor i en då platserna vi tänkt besöka är såpass olika till utseende och vad man hittar på där. Dessutom gillar vi tanken att inte behöva flyga superlångt och ingen av oss skulle uppskatta 2 veckor på någon pytteö med _bara_ sol och bad. Vi vill gärna sola och bada lite, men kunna hitta på olika småutflykter till olika små städer, öar, eller sevärdheter. Så hittills lutar det ändå åt vårt ursprungliga alternativ.

    Fäviken låter inte helt fel - det såg supermysigt ut när jag bildgooglade! Det låter som en perfekt mysweekend efter bröllopet! Åh, var roligt med en fin baktanke med er Venedig-resa - att återvända dit ni förlovade er! Hjärta Det låter som att ni varit där åtminstone en gång tidigare. Har ni nya saker att se och uppleva? Vad tänkte ni hitta på (jag tänkte, så att ni inte känner att "men, det här kan vi ju redan utan och innan, varför åkte vi hit?".) Det sägs ju vara en superfin stad. Var ni där under samma årstid sist eller upplever ni Venedig i sommarskrud för första gången? (Jag har själv aldrig varit där, en det är en av dröm-resemålen).
  • KoA2016
    Anonym (Julibröllop) skrev 2015-05-21 11:37:49 följande:
    Men vad kul, Då har vi vårat bröllop nästan samtidigt. 

    Lokalen har vi bokat och då har vi fria händer för dekoration, catering och alkohol! Tyvärr kunde de inte leverera catering under det datumet (semester) därför hade jag ett litet frågetecken om man bör vara ute i god tid då vi ska gifta oss under semestertider.

    Men vad härligt att ha mycket inbokat i lokalen, kollade tidigare på herrgårdar men märkte att det snabbt sprang iväg i pris och då har vi precis köpt hus som vi sista året renoverat plus att vi "råkat" boka och betala en resa till Bali i vinter, Vilket gjorde att vi fick spåna på andra bröllopslokaler men som nu blev min drömlokal. 

    Har också funderat på Matildas fest i Sumpan. Men kommer nog känna, klämma och testa på lite olika klänningar innan för att veta vad för form och material jag vill ha och passar i och hämtar inspiration till klänningen som jag lär sy upp hos dom, om jag inte hittar något på vägen. 

    Jag har funderat lite kring bröllopsresa också och skulle kunna tänka mig en vecka i Italienska kusten eller romantisk grekisk ö eller Weekend i Paris och köra en längre resa under vintern. Kanske roadtrip genom USA eller asien och avsluta en vecka i Dubai, har blivit ruskigt sugen på att åka dit sista tiden. Det blir inget Maldiverna eller någon vacker ö åt det håller då både min och m2b får kryp i benen bara efter en halv dags slappande. Vi behöver lite aktiviteter och sevärdigheter för att kunna njuta. 

    Jamen visst, ett sånt mardrömsscenario är det sista man vill. 

    Ska ni ha något tema på erat bröllop? Genomgående färg kanske?
    Oj, jag får hålla med de som skrivit här ovan - konstigt att de inte har catering under högsäsong? Men som sagt, ni lär säkert hitta någon annan bra firma.

    Härligt med resa! Vi har pratat om att boka in någon weekendresa till hösten, som vi brukar göra. Det gäller bara att hitta någon som inte kostar multum. Tungan ute
    Ja, det känns jättesmidigt att ha det mesta inbakat i priset - mindre att hålla reda på själv!

    Haha, med alla de där resvalen verkar ni få en del att klura på, men det enda behöver ju inte utesluta det andra. Den/ de resor ni inte åker på som bröllopsresa kan man ju alltid åka senare, eller hur! Flört

    När det gäller tema vet jag inte om vi kommer ha något. Eller tja, gult kanske. Min bukett och mannens kavajblomma kommer bestå av solrosor med gröna inslag. Mannen tänkte ha gul fluga. Men i övrigt har vi inte tänkt så mycket kring det. Det är dock möjligt att invjudningskorten/ kuverten till dem blir gula, eller liknande. I övrigt tänkte vi låta den fina lokalen "tala för sig själv". Och de som dekorerar stället brukar dekorera med vita rosor och murgröna. Det finns säkert möjlighet för oss att påverka det (exempelvis säga att vi vill ha solrosor eller gula rosor, etc), men samtidigt känns det som att det skulle passa rätt bra med enkla vita rosor och murgröna till lokalen som sådan, så det är inte omöjligt att det blir så i slutändan, trots allt.
  • KoA2016
    augusti skrev 2015-05-22 11:10:33 följande:
    Förstår hur ni tänker, men Europa är jätte fint också, och har ni redan två ställen ni vill åka till så gör det :) man kan resa till exotiska länder långt bort när man känner att man vill, inte bara för det är bröllop ;) håller med om att det är roligare att åka någonstans där man kan göra något än bara ligga på stranden i två veckor. Man ruttnar till slut.

    Fäviken verkar toppen. Den är rankad som världens 15de bästa restaurang och vi är väldigt mat och vin intresserade båda två, så att åka dit och vara en kväll med övernattning, även om det är långt åt hel.... Från var vi bor, känns som att det är en bra grej ändå ;)

    Venedig är underbart! Fantastisk stad. Vi har varit där två ggr. Vi bor inte på hotell utan har en kontakt som hyr ut lägenheter där. Vi fick en stor trea lite utanför det värsta turistområdet ett par minuter promenad från san marco torget, som vi återvänder varje gång vi är där. Eller okej bara två ggr, men nästa gång ska vi ha samma lägenhet igen :)

    Det är perfekt, för det är jätte nära viktiga platser, men också bara några stationer bort från Lido' som är stranden. Dessutom är det nära där venetianerna själva bor så det känns mer äkta på nåt sätt. Det enda tråkiga är att allting stänger runt 23. Så sen middag eller utekväll är svårt.

    Det finns dock ett område som är ett campus område om man vill t drinkar, men det är som det låter väldigt mkt ungdomar och "hipp musik" haha. Vi är över 30 båda två så det känns som vi är lite färdiga med såntdär ;) men allt som allt fantastisk stad. Och även pm det är tråååångt på sommaren, och jag hatar turist trängsel, så gör inte det mig någonting i venedig :) åk dit!!!
    Åh, så mysigt det låter! Snacka om att man blir ressugen nu! Solig
  • KoA2016
    Strassbruden2016 skrev 2015-05-23 18:02:20 följande:
    Äntligen lyckas jag ladda upp mitt strassarrangemang som jag ska ha istället för blommor, tärnorna ska ha liknande men mindre. Jag kommer även ha  lila i min
    Kul att se vad många olika idéer och lösningar det finns till allt möjligt! Snyggt! Jag gillade det verkligen. Det ska jag tipsa min vän om som gifter sig under vintern i år. Glad
  • KoA2016
    Shoedork skrev 2015-05-27 09:35:33 följande:

    Igår blev mina Spara datumet-kort klara. Nu är det bara att skriva adresser på kuverten och invänta sommarens slut för att skicka dem. Åh, vad jag längtar..... :)


    Snyggt - hur många månader innan vigseln skickar ni iväg dem? Och när har ni tänkt skicka inbjudningskorten? När på året gifter ni er? Solig
Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)