Inlägg från: KoA2016 |Visa alla inlägg
  • KoA2016

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    prettybeatup skrev 2015-03-10 13:53:20 följande:

    Har en annan fråga angående barn.. (Vi filar lite på vilka gäster som ska bjudas in). Är det märkligt att inte bjuda gästernas barn, men dock låta syskonbarn närvara på bröllopet + festen? (5 st syskonbarn på ålder 18, 15, 13, 5 och 2 år).


    När det gäller barn och inbjudningar tipsade blivande svärmor om att vi inte behöver bjuda andra barn än i vårt fall syskonbarnen. (Vi våndades mycket över att gästlistan blev så lång när alla 15 kusinbarn var medräknade). För vår del väljer vi att stryka kusinbarnen och bara bjuda kusin + respektive och stryka de få (2-3 st) övriga barn som annars stod med på listan - enkelt och enhetligt. Vi är båda supernöjda med den lösningen, men som med allt annat finns det många olika synsätt och lösningar på det mesta här i världen. Tungan ute

    Apropå tema har vi valt att utgå från lokalen istället och inte direkt ha något färgtema utan anpassa oss till den något rustika/ ridderliga känslan som lokalen redan har. Däremot gillar jag solrosor, så det är tanken att buketten blir gul - en liten färgklick i det hela. {#emotions_dlg.flower}
  • KoA2016
    ALW skrev 2015-03-11 11:52:54 följande:
    Vi planerar ett lite "annorlunda" bröllop. Först middag med våra absolut närmaste, vilket blir 37 personer. Därefter blir det vigsel, brudskål och fest med ca 140-150 pers. "Festgästerna" bjuder vi på vickning, tårta/cupcakes och snacks/godis-buffé.

    Vi har gjort en snabb preliminär budget som nu ligger på 70.000kr, men vi skulle gärna hamna på ca 50-55.000 för att få mer till resa Glad


    Hur mycket betalar ni för lokal?


    Vilket spännande upplägg! Kul - då får ni "det bästa av två världar" (enligt mig i alla fall). Det ska bli kul att höra hur det går med planerna ju närmare vi kommer.

    Jag vet inte hur mycket vi lägger på lokalen då priset är beräknat per gäst och då ingår lokal, personal, mat, dryck, dukning, etc. Men jag har för mig att jag läste någonstans på deras hemsida att det var ca. 200-300 av det totala priset per person som var för lokalen. 
  • KoA2016
    augusti skrev 2015-03-13 10:20:36 följande:

    Med alla andra kostnader runt omkring är vi uppe i typ 80000kr.

    Är det för att jag finns i sthlm, eller är det för att jag har såna krav...


    Det förstnämnda, skulle jag tro - Stockholm är inte direkt den billigaste staden att gifta sig i. Framför allt finns det ont om billigare _och_ fina festlokaler, tycker jag. Vi har hittat vår lokal, men då vi har tänkt oss en borgerlig vigsel har vi lokalen som vigsel- och festlokal. (Personal, dukning, mat, dryck, etc. ingår). Smidigt - men billigt blir det icke! Tungan ute
  • KoA2016
    Anonym (Millan) skrev 2015-03-13 11:51:13 följande:

    Vi kommer att ha ett enklare bröllop, blir ett överraskningsbröllop.. Sambon fyller 30 nästa år och jag 25, men eftersom våra flesta vänner/familj bor så långt ifrån oss så blir det en sommarfest där vi firar oss. Och vi bjuder in alla till 30/25-års fest, men sen kommer vi överraska alla när vi kommer till festen och skrider in till "Genom eld och vatten" och sen har vi vigsel ute på vår stora gård. En del ifrågasätter detta med överraskningsbröllop och att en del inte kommer osv. Men grejen är att med oss så vet man aldrig vad som händer, så de som känner oss väl vet att vad som helst kan hända när vi drar igång något. Festen kommer att äga rum ute och vara natten lång.


    Åh, så himla mysigt det låter! Hjärta  Wow! Det kommer säkert bli alldeles fantastiskt. (Jag fick en massa fina, idylliska bilder på näthinnan - typ Emil i Lönneberga/ Barnen i Bullerbyn fast i Norrlandstappning. Haha!). Jättestort lycka till och hoppas att så många som möjligt kan komma! Solig
  • KoA2016
    CamillaForsgren skrev 2015-03-18 20:43:10 följande:
    Jag fick tips på cateringfirman vid vårat förra bröllop att det sällan spelar någon roll vad det är i just brudskålen och att de flesta väljer det alkoholfria alternativet ändå. Vi hade ett rosa bubbel som kostade 39 kr flaskan och det var ingen som klagade. Kommer även välja det denna gång. Så jag tycker ni väljer det billigare alternativet, särskilt när det var så stor skillnad i priset.
    Jag kan bara hålla med - ingen lär märka (eller ens tänka på) om det är äkta eller inte äkta champagne i glasen. Spara pengarna och lägg dem på en del av bröllopsresan eller något annat som ni värdesätter mer - fotograf, dekorationer eller annat. Glad
  • KoA2016
    woho skrev 2015-03-19 13:24:50 följande:
    Jag säger gör som ni vill, det är ert bröllop!  
    Vi kommer bara bjuda närmaste släkten och blir ca 35 personer så vi valde att ha middag och fest på ett ställe som fixar allt. Men för att hålla nere kostnaderna och berusningsgraden så kommer vi endast bjuda på brudskål+dricka till mat och sedan kommer festsalen ha betalbar för de som vill. När vi har pratat lite med våra föräldrar tycker de att det låter bra och rimligt att vi inte betalar mer än så.

    Men hade vi velat bjuda lika många som ni kommer bjuda till festen så hade vi nog kört på ett liknande upplägg som er. Med middag för närmsta familjen och sedan fest till självkostnadspris för resten. Att bjuda så många på mer än det ni gör enligt offerten tycker jag känns ohållbart ekonomiskt och jag tror att merparten nog förstår att det inte är möjligt att bjuda hur många som helst på hur mycket som helst. Jag tror även att de uppskattar att ni bjuder dem till festen snarare än att ni är snåla som inte bjuder på allt.

    Men känner ni att ni verkligen vill bjuda på mer så tycker jag ni ska diskutera om ni måste bjuda alla på listan eller om ni har råd att lägga mer på bröllopet. 
    Men som sagt jag tror att många blir glada av att bli bjudna till festen och det viktigaste är nog att ni är tydliga med att det kommer vara bar till självkostnadspris så att de inte lämnar pengar hemma för att de tror att de blir bjudna.
    Bra skrivet - jag hade tänkt svara något liknande. Jag tänkte bara lägga till: fundera kring hur bröllopen i er bekantskapskrets "brukar" vara. Vad är det för standard? Det kanske kan hjälpa er att fatta ett bra beslut - dock är det inget som säger att ni "måste" göra som alla andra heller. Dessutom är det svårt (om inte omöjligt) att vara alla 150 personer till lags. Vissa kommer tycka att det är en supertrevlig och bra ordnad fest och andra kanske hänger läpp för ditten eller datten (men då är det väl deras problem...?). Huvudsaken är att ni hittar ett upplägg som ni båda gillar och trivs med. Hoppas ni kommer fram till någon bra lösning - berätta gärna hur det går med besluten. Lycka till!  Glad

    Varken som gäst eller som brudpar skulle jag ha någonting emot bröllopet. ...och ingen av era gäster lär väl veta prislappen för kalasen heller...?
  • KoA2016
    ALW skrev 2015-03-19 19:12:46 följande:
    Jag tror jag helt enkelt får "morska upp mig" och sluta fundera så på vad gästerna ska tycka. Det är ju jag och fästmannen som ska tycka om det, gästerna kan ju alltid tacka nej om de inte tycker det duger. Flört
    Absolut - ingen dum idé. Nu får ju ni sätta standarden dessutom, inte illa! Flört
    Jag har dessutom svårt att tro att folk skulle ha mage att klaga på någon annans bröllop (hoppas jag i alla fall).

    Och som sagt - viktigast är att ni är nöjda. Det är ju ändå ni som gifter er. Tungan ute
  • KoA2016
    planering skrev 2015-03-24 20:41:01 följande:

    Vad gäller barn så tänkte vi göra som någon annan skrev här uppe vi bjuder syskoknbarn för de är ju familj men sedan blir det inga mer barn. Tänker att det blir roligare både för oss och för föräldrarna. 

    Vi har tittar på olika trycksaker men det blev så dyrt så nu har vi pysslat hemma och fått ihop vad jag tycker är fina inbjudningskort och program både för vigsel och fest. 


    Kul att du gillade idén med att bjuda syskonbarnen - för oss kändes det som den bästa lösningen.

    Vill du får du hemskt gärna dela med dig med lite bilder på inbjudningskorten och program, etc. Spännande att se hur andra gör och värdefulle med lite inspiration! Glad
  • KoA2016
    kochen93 skrev 2015-03-30 21:31:28 följande:

    Ååååh jag är så glad, måste få dela med mig!

    Vi bokade vår fotograf idag och det känns verkligen helt rätt! De har samma syn på fotona som vi har och är sjukt trevliga. De kan dessutom hjälpa oss med transport av blommorna om vi köper blommorna från en florist i city :) 

    Det blir heldagsfotografering med två fotografer, precis vad vi har velat ha!


    Åh, vad roligt! Kul att det blir som ni tänk er/ önskat. Glad

    Vi har tagit en liten "paus" i bröllopsplanerandet sedan vi bestämde gästlistan, då vi än så länge känner att det fortfarande är rätt långt kvar till vårt datum nästa år, men efter sommaren tar det nog fart ordentligt för vår del. Det ska bli himla spännande, jag längtar tills dess att vi kan börja "på riktigt".  Men det är kul att se hur ni andra gör små (eller stora) framsteg med planerandet.  Solig
  • KoA2016
    militärfrun skrev 2015-04-18 19:55:45 följande:

    Hej allihopa! Nu har jag också hittat hit. Superkul att det är fler som ska gifta sig 2016 så man kan få bolla ideer :)

    Jag och min kille gifter oss den 11 juni nästa år. Det blir en borgerlig vigsel utomhus och sen middag och fest i en liten herrgård bredvid. Vi har typ planerat allt angående vigseln redan förutom lite smådetajer. Men det är ju bra att det är lång tid kvar så man hinner ändra sig :) klänning har jag så smått börjat titta på men kommer nog på allvar börja leta efter en i sommar ;)


    Kul att höra att vi blir fler! Glad Det ska bli spännande att följa dig och de andra här i tråden fram till mål. Vårt bröllopsplanerande ligger lite på is just nu, då vi inte känner att vi kan planera så mycket just nu. Dock har vi beslutat oss för en gästlista som vi båda är jättenöjda med, vilket känns jätteskönt. Efter sommaren tänkte vi dra igång planerandet ordentligt. Vi gifter oss också borgerligt, här i vår hemkommun i en lokal med fin utsikt över vattnet.
Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)