Inlägg från: Shoedork |Visa alla inlägg
  • Shoedork

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Vi gifter oss i juni 2016. Jag längtar helt galet mycket! Vi har tittat på lokaler och pratat mycket om hur vi vill ha det o.s.v. Vi har en lista på de vi vill bjuda och vi hamnar runt 50 pers. Det känns lagom. I helgen var vi på bröllopsmässa i Göteborg. Det var så kul! Jag älskar allt med planeringen och jag börjar inse att det inte är så himla länge med 1,5 år med tanke på allt man ska hinna planera. Jag funderar på när man ska skicka ut "Save the date". Svårt. Vi gifter oss på midsommardagen så jag antar att man bör vara ute i god tid så att våra vänner inte hinner boka upp sig på annat. 

  • Shoedork

    Jag undrar lite över budgetarna jag läser här i tråden. Räknar ni med allt då? Alltså kläder, lokal, resa, inbjudningar, mat, ringar ja allt?  Jag känner inte att vi har tänkt slösa men vi hamnar nog någonstans runt 100,000 iaf.  

  • Shoedork

    Igår blev mina Spara datumet-kort klara. Nu är det bara att skriva adresser på kuverten och invänta sommarens slut för att skicka dem. Åh, vad jag längtar..... :)

  • Shoedork
    KoA2016 skrev 2015-05-27 23:32:27 följande:
    Snyggt - hur många månader innan vigseln skickar ni iväg dem? Och när har ni tänkt skicka inbjudningskorten? När på året gifter ni er? Solig
    Vi gifter oss i slutet av juni nästa år. Jag tänker nog skicka ut mina Save the date i september oktober. Vi gifter oss midsommarhelgen så vill helst undvika att mina gäster bokar in något annat. :)
  • Shoedork
    Allrakäraste skrev 2015-09-16 16:29:29 följande:

    Sådär ja, nu är gästlistan spikad, vi har tagit en extra titt på budgeten, jag har kollat runt på två olika hotell och fått förslag på rabatt för våra gäster samt bett restaurangen om förslag på ny förrätt och efterrätt som är mer anpassad för vintern. Näst på tur står att designa inbjudningarna, det riktigt kliar i fingrarna på mig! Glad

    En fråga som vi ännu inte "lyckats lösa" är om vi ska boka hotellrum för enbart bröllopsnatten eller även natten innan... Hjälp! Hur gör ni andra?
    Problemet är att vi inte kan bli garanterade att få checka in förrän kl. 15.00 (exakt då vår vigsel är, förmodligen blir det alltså så att vi får checka in senare på kvällen) och att minisviten kostar ca 1 600 kr/natt.... Det som talar för två nätter är att det skulle vara smidigt att ha tillgång till hotellrummet under dagen eftersom det ligger mitt inne i stan med gångavstånd till florist och frisör plus bokstavligt talat typ 100 meter från kyrkan. Den ligger rakt över gatan.

    Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort? Förvånad


    Jag skulle gnetat lite och bokat rummet natten innan också. Eller fråga om du kan få tidig incheckning mot en avgift. Kan gå... Det är ju både mysigt och praktiskt i ditt fall att vara där.
  • Shoedork

    Idag sände vi våra inbjudningskort. Pirr i magen! Klänningen klar, ringen klar, tärnornas klänningar klara och inbjudningarna skickade. Bokat mat, lokal, vigselförrättare och tårta. Känns helt galet att det snart är dags! Snart blir det bussresa till Tyskland för att inhandla lite gott att dricka till våra gäster. 
    Jag är nyfiken på er andras körschema. Vilken ordning kommer ni att ha på allt? När har ni tänkt ha brudvals, tårta osv? Har så svårt att bestämma, verkar vara lite lika hur man tänker. Tar gärna emot lite tips.

  • Shoedork
    Ankan skrev 2016-03-29 07:45:24 följande:
    Visst är det spännande?
    Vi kör ungefär i den här ordningen:
    fotografering kl 13
    vigsel kl 15 (tar kanske 20-30 min)
    efter vigsel blir det mingel med skumpa, gratulationer, gruppbilder ovs.
    någonstans mellan kl 18 och 19 börjar vi med maten, först förrättsbuffé, sen huvudrättsbuffé, sen bröllopstårta och tårtbuffé som efterrätt. emellanåt blir det pauser där folk kan hålla tal osv.
    efter efterrätten (runt kl 22?) börjar livemusiken att spela och då öppnar vi dansgolvet. de spelar 3x 45 min så att det finns utrymme för fler tal, uppträdanden eller bara för att gå ut en stund.
    efter det spelar vi musik från spotify tills festen tar slut.
    Tack! Lite så har jag också tänkt. Någonstans däremellan ska vi klämma in en brudvals och lite dans med svärfar/svärmor osv. Var ska man placera det? Min tanke är att ha maten och sedan en pralin till kaffe och avec. Därefter brudvals och lite "kasedans" med de gamla. Glad Eventuellt lite skönsång från vänner också. Sedan tänkte vi ta tårta med bubbel. Därefter mer party med Spotify. Känns det som bra följd? Hur gör ni?
  • Shoedork
    Ankan skrev 2016-03-30 07:58:00 följande:
    Det känns väl bra! Jag tror att vi börjar med bruddansen efter efterrättet och så får det bli lite "dansbara" låtar i början så att alla som vill dansa pardans/tryckare kan göra det och sen övergår vi direkt till lite mer svängiga partylåtar. Hehe, har funderat om vi ska spela "shut up and dance" efter ett tag för att signalisera att det är dags att dansa loss sen Flört

    En annan sak: vi har ju skickat ut inbjudningarna för någon vecka sen (STD gick ut i höstas redan) och nu trillar tyvärr de första in som inte kan komma. Jag har väl räknat med att inte precis alla kan komma, det är långväges för många och därför rätt dyrt, men nu är det tre bra kompisar som har tackat nej redan och det knäckte mig lite igår, hoppas att det inte fortsätter så...
    Fy vad tråkigt! Vi skickade också ut STD i höstas eftersom vi gifter oss midsommardagen och det kan vara många som har planer redan. I förrgår gick våra inbjudningar ut och sista svarsdatum är i slutet av april. Hoppas verkligen de flesta kan komma. Är ju väldigt ledsamt när många nära inte kan. Hoppas att de kan styra om så att det funkar i alla fall. Annars får du försöka vara glad ändå. I slutändan är det ju er dag i första hand. Jag försöker se det så när man får gör avkall på något som blir för dyrt eller så. Huvudsaken är att vi blir gifta med så många som möjligt av våra kära närvarande. Resten får bli väl. Hjärta
  • Shoedork

    37 dagar kvar! Känns som att det är massor kvar att göra men egentligen är vi nog i fas, bara att vissa grejer inte KAN göras så långt i förväg. Känns som att kontrollbehovet ibland går överstyr så att man dubbelkollar saker lite för många gånger. Folk som är sega på att svara på mail kan t.ex. göra mig galen. Glad Men det ska nog gå bra till slut.
    Helst skulle man ju önska att sista dagarna innan bröllopet var helt utan måsten så att man bara kan ägna sig åt sig själv och sista fixet. 
    Återstår att se om jag får någon möhippa, spännande! Blivande maken ska på Svensexa när vi egentligen ska åka båten till Danmark och inhandla lite bröllopsdryck. Så den resan får han inte hänga med på hahaha...

  • Shoedork
    Anonym (Nyårstjej) skrev 2016-05-20 08:36:41 följande:

    Hur planerar alla att göra inför vigsel etc? Vi kör böllopsnatt kvällen innan bröllopet. Bröllopsresan går nämligen 5 timmar efter tolvslaget så vi lär inte hinna ha så mycket bröllopsnatt annars..

    Men det blir perfekt! Tanken är att ordna barnvakt kvällen innan. Checka in, äta middag i sviten, bada bubbelbad, dricka lite gott och somna tidigt. Sedan på bröllopsdagen äter vi hotellfrukost innan mannen åker till sin bestman för att göra i ordning sig. Tärnorna + smikös och frisök kommer till hotellrummet. Vi har senutcheckning så vi kommer kunna göra i ordning oss i lugn och ro innan det blir fotografering vid 12.00-tiden.

    LÄNGTAR! :) 


    Det låter ju som ett helt fantastiskt upplägg! Vad skönt att ha hotellet att vara på. Jag ska kolla om vi istället kan få tidig incheckning på hotellet så att jag kan klä mig där. Vore så praktiskt att kunna göra sig i ordning där och sedan lämna sakerna där. Vi kommer sent till hotellet efter vigsel och fest. På morgonen har vi bjudit in de som vill att äta frukost med oss på hotellet till självkostnadspris. Då drar man ut på myset lite till i alla fall. :) Man både längtar efter att dagen ska komma och vill att det ska dröja. Man vill ju inte att allt det roliga ska ta slut. Glad
Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)