• Kroatien2013

Hur svårt är det att ta in/ändra en brudklänning?

Jag ska ha en ganska enkel klänning som jag köpt från Kina, nu är det så att jag kommer att gå ner ytterligare i vikt och den är måttbeställd så kommer behöva tas in. Nu har jag läst att just måttbeställda är svårare att sy in av ngn anledning.

vad som kommer behöva göras är att ta in midja och höfter lite samt att jag ev kommer vilja förkorta tyllen i underkanten lite, dvs sy upp den ngn cm.

Min mamma är ganska duktig på att sy, dock inte på sömmerska nivå, tror ni att man kan fixa det själv då eller bör man gå till en sömmerska/skräddare?

Här är klänningen:

• Svar på tråden Hur svårt är det att ta in/ändra en brudklänning?
  • SofiaMagdalena

För en sömmerska bör dessa ändringar inte vara något problem eftersom det är enkla änringar. Ta med klänningen till skräddare/sömmerska så ordnar det nog sig! :D

Lycka till! 

• Kroatien2013
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-22 12:04:56 följande:
    För en sömmerska bör dessa ändringar inte vara något problem eftersom det är enkla änringar. Ta med klänningen till skräddare/sömmerska så ordnar det nog sig! :D

Lycka till! 
    Nej det tror inte jag heller. Men hur svårt är det att göra det själv? Om man kan sy? (klänningen kostade typ 500 kr och det känns lite fel att lägga lika mkt eller mer på att få den ändrad)
  • afturelding

Vet du hur konstruktionen är? Eftersom att den är axelbandslös så sitter det garanterat fjädrar i den, och det kan göra det hela mycket svårare. Sömmarna ska sprättas och eventuellt måste fjädrarna klippas ner lite, eftersom att sömmarna ändrar på sig.

Fråga din mor om hurvida hon har erfarenhet av att sy med fjädrar först och främst.  

Det är åtminstone bra att du inte går upp i vikt, för grejen med måttbeställda klänningar är att de inte har lika mycket sömsmån. 

• Kroatien2013
    afturelding skrev 2013-01-22 12:34:26 följande:
    Vet du hur konstruktionen är? Eftersom att den är axelbandslös så sitter det garanterat fjädrar i den, och det kan göra det hela mycket svårare. Sömmarna ska sprättas och eventuellt måste fjädrarna klippas ner lite, eftersom att sömmarna ändrar på sig.

Fråga din mor om hurvida hon har erfarenhet av att sy med fjädrar först och främst.  

Det är åtminstone bra att du inte går upp i vikt, för grejen med måttbeställda klänningar är att de inte har lika mycket sömsmån. 
    Den är inte axelbandslös utan one-shoulder så tror inte det sitter några fjädrar (vad det nu är) och det tror jag inte hon har sytt med innan, dock har hon sytt andra kläder förrut.
  • SofiaMagdalena
    Kroatien2013 skrev 2013-01-22 12:13:39 följande:
    Nej det tror inte jag heller. Men hur svårt är det att göra det själv? Om man kan sy? (klänningen kostade typ 500 kr och det känns lite fel att lägga lika mkt eller mer på att få den ändrad)
    Allt beror på konstruktionen som nån skrev här under.  Vart i landet bor du?

Dock är det inte mindre sömnsmån för att klänningen är måttsydd. Standard när man får kläder uppsydda är sömsmånen 1,5cm men vid industriproduktion är det ofta mindre för att spara tyg. 

• afturelding
    Kroatien2013 skrev 2013-01-22 12:37:36 följande:
    Den är inte axelbandslös utan one-shoulder så tror inte det sitter några fjädrar (vad det nu är) och det tror jag inte hon har sytt med innan, dock har hon sytt andra kläder förrut.
    I detta fall är det samma sak, eftersom att den ena axeln inte ger tillräckligt med stöd. Och som sagt, det sitter garanterat fjädrar i den. I vanliga kläder brukar man använda plast, som ser lite ut som buntband.

SofiaMagdalena I vanliga kläder är det så, men i brudklänningar brukar man ha mer sömsmån just för att det är ett plagg som ska se skräddarsytt ut och lämna rum för ändringar.
  • Kroatien2013
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-22 12:39:42 följande:
    Allt beror på konstruktionen som nån skrev här under.  Vart i landet bor du?

Dock är det inte mindre sömnsmån för att klänningen är måttsydd. Standard när man får kläder uppsydda är sömsmånen 1,5cm men vid industriproduktion är det ofta mindre för att spara tyg. 

Jag bor i Malmö-området.
  • Kroatien2013
    afturelding skrev 2013-01-22 12:44:31 följande:
    I detta fall är det samma sak, eftersom att den ena axeln inte ger tillräckligt med stöd. Och som sagt, det sitter garanterat fjädrar i den. I vanliga kläder brukar man använda plast, som ser lite ut som buntband.

SofiaMagdalena I vanliga kläder är det så, men i brudklänningar brukar man ha mer sömsmån just för att det är ett plagg som ska se skräddarsytt ut och lämna rum för ändringar.
    Vad är fjädrar? är det som skenor eller?
  • afturelding
    Kroatien2013 skrev 2013-01-22 12:45:58 följande:
    Vad är fjädrar? är det som skenor eller?
    Ja, precis, men det heter fjädrar eftersom att de är medgöreliga och formar sig efter kroppen, skenor är helt stela och används i b.la närmast snörningen på korsetter.
    Såhär ser de ut:

• SandraElisabet

Jag själv är mycket sömnadskunnig, men hade aldrig gett mig på att ändra en köpt klänning själv.
    Det är mycket svårare att ändra en klänning än att sy en ny.
    Proportionerna med insnitt, livlängd etc kan bli helt fel och om du har otur kommer klänningen vrida sig konstigt och du kanske till och med tar in den för mycket då du inte är van att arbeta med tillägg etc och då kommer den korva sig istället. När du väl har nått din idealvikt är det bättre att lämna in den till sömmerska. De tar mått på dig och lämnar dessutom "garantier". Du har ju exempelvis reklamationsrätt etc om en "hantverkare" gör jobbet. :)

Det kostar inte så mycket att lämna in en sådan ändring till sömmerska och de gör det mycket snabbare och snyggare än vad man kan göra hemma med det enkla utbudet av maskiner och kunskap. :)

Slutsats? Anlita en sömmerska. Lycka till!
    Glad

• SofiaMagdalena
    afturelding skrev 2013-01-22 12:44:31 följande:
    Man har sömnsmånen för att kunna göra ändringar, det har ingenting att göra med att kläderna ska se skräddarsydda ut.  I brudklänningar ofta mer än 1,5 cm för att inte riskera att klänningen blir för liten.

Håller med Sandraelisabeth. Ta med klänningen till en proffisionell sömmerska och få det perfekt. 

Hade du bott i sthlm hade jag kunnat tipsa dig. Lycka till! 
  • afturelding
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-22 19:11:47 följande:
    Man har sömnsmånen för att kunna göra ändringar, det har ingenting att göra med att kläderna ska se skräddarsydda ut.  I brudklänningar ofta mer än 1,5 cm för att inte riskera att klänningen blir för liten.

Håller med Sandraelisabeth. Ta med klänningen till en proffisionell sömmerska och få det perfekt. 

Hade du bott i sthlm hade jag kunnat tipsa dig. Lycka till! 
    Men det var ju precis vad jag sa? Gör man ändringar efter sin egen kropp så får man ett skräddarsytt utseende.

Men jag råder också TS att gå till en sömmerska, så att det verkligen blir bra.
Svar på tråden Hur svårt är det att ta in/ändra en brudklänning?