• Mimmi7­8
    Äldre 19 Jan 21:29
    6226 visningar
    26 svar
    26
    6226

    Ej traditionellt honnörsbord, synpunkter önskas

    Tar tacksamt emot synpunkter på hur vi har tänkt angående bordsplaceringen. Det blir antagligen att vi har borden i ett E, eventuellt runda bord om vi inte blir för många för det.

    Vi bor inte i Sverige men ska gifta oss där i år. Jag kommer att åka hem ca två veckor innan bröllopet och bor då hos mina föräldrar, min pojkvän kommer några dagar innan bröllopet. Eftersom vi bor på andra sidan  Atlanten träffar vi inte våra kompisar så ofta, men mina föräldrar träffar umgås jag ju med en hel del innan bröllopet.

    Många av de som kommer till vårt bröllop kommer vi inte att träffa mer än just den dagen. T ex bestman bor inte heller i Sverige och han och min pojkvän har inte träffats på 2 år när det är dags. 
    Jag vill därför frångå traditionellt honnörsbord och sätta våra närmsta vänner vid det (brudtärna och bestman med respektive osv) Min mamma och pojkvän kan inte knappt prata på grund av språket så att sätta dem bredvid varandra, känns också lite märkligt, jag kommer att få sitta och tolka.

    Vi har totalt sex föräldar och vi kommer givetvis se till att de får bra platser och förklara för dem innan varför vi har valt att  inte ha traditionellt honnörsbord. Jag tror och hoppas att alla förstår, kanske min far kommer att tycka det är en aningens tråkigt eftersom han ska "gifta bort" sin enda dotter.
    Egentligen vill jag ha den gamla traditionen med att gå in själv till vigseln, men tänkte "kompensera" honom med att han går in med mig, om han vill.

    Det blir ju, förhoppningsvis, den största och bästa festen i vårt liv och jag vill att alla ska trivas och ha roligt. De som inte är bekväma med att prata engelska, får sitta med svensktalande, de som vi vet inte träffas så ofta men så är nära vänner ska få sitta bredvid varandra.
    Hans föräldrar träffar vi varje månad och jag har ingen lust att åka till Sverige och sitta på en lång middag bredvid dem. Även om jag tycker om dem hur mycket som helst!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ej traditionellt honnörsbord, synpunkter önskas
  • idak86
    Äldre 19 Jan 21:35
    #1

    Kör på det! Det är ert bröllop,era regler!  

  • MiaMin­iMe
    Äldre 19 Jan 21:45
    #2

    Jag tycker att ni ska göra bordsplaceringen precis så som ni önskar! Vem skulle ta illa vid sig? Alla är ju där och de viktigaste lär ju ändå få hålla sitt tal och umgås med er under kvällen.
    Vi kommer ha både svenskar och holländare på vårt bröllop och vissa kan inte uttrycka sig mer än på sitt eget språk. Vi skippade den traditiionella placeringen och har valt att placera gästerna i  grupper om 10. Vi vill inte att det ska bli stelt så vi har försökt att blanda lite men placera folket med andra de känner sig bekväma med. Vid honörsbordet har vi våra föräldrar och deras partners (Bägges föräldrar är skilda).
    (Jag skulle gärna suttit med mina vänner dock!)

    När middagen är över kommer borden att skjutas till sidan så det kan bli plats för dans m.m, då kan folk sitta precis vart de vill osv

    /Mia

  • Äldre 19 Jan 22:32
    #3

    För oss blir det inte heller någon traditionell placering, detta för att vi framförallt vill att alla ska ha en trevlig kväll med de personer som finns bredvid. Jag tror inte att någon kommer att misstycka

  • Mimmi7­8
    Äldre 19 Jan 22:36
    #4

    Åh, vad skönt att höra att det är fler som tänker och tycker som jag! Nu känns det genast mycket bättre! 

  • Äldre 19 Jan 23:28
    #5

    Jag säger inte det här för att vara dum.
    Men om ni gifter er i kyrkan så har prästen rätt att säga nej till att du går in med din pappa.
    Så se till att prata med prästen innan om det så att du vet hur denne resonerar.

    När det gäller honnörsbordet så har ni ju redan tänkt prata med era föräldrar om varför, så då är det ju lugnt. Då vet ni att det kanske finns någon som skulle kunna bli lite ledsen av dom. Men ni har en bra anledning till varför ni vill göra på det sättet... Glad 

    Däremot måste jag säga att runda bord är något som jag har väldigt svårt för. Nästan varje gång som det har varit runda bord så har jag hamnat mitt emellan folk som känner varandra (alltså dom två närmast till höger om mig känner varandra och dom två till vänster om mig känner varandra. Den eller de jag känner sitter på andra sidan bordet och det är alltså omöjligt för oss att föra en vettig konversation och där får jag sitta hela middagen igenom utan att någon pratar med mig. Trots flera försök från min sida att antingen ta mig in i deras konversation eller påbörja en ny med dom...
    Om man sitter vid långbord så är man inte begränsad till de som sitter på varsin sida om en, utan man kan prata med de som sitter mittemot och snett emot också. Så där har man alltså fler valmöjligheter när det gäller att prata med någon (avstånden blir alltså inte lika långa som tvärs över ett bord där det får plats 8-10 personer).

    Det är inga problem att sitta 9-10 vänner vid ett runt bord i en lugn lokal och prata med varandra.
    Men i en lokal där det är mycket sorl så kan det vara svårt nog att höra vad personen precis bredvid säger...
    Bara så ni får en annan syn på saken... Sen väljer ni ju givetvis att göra som ni vill ändå Glad 

  • Aniara­4
    Äldre 20 Jan 00:10
    #6
    Chicita skrev 2013-01-19 23:28:41 följande:
    Jag säger inte det här för att vara dum.
    Men om ni gifter er i kyrkan så har prästen rätt att säga nej till att du går in med din pappa.
    Så se till att prata med prästen innan om det så att du vet hur denne resonerar.
    Tänkte också på det, och att "den gamla traditionen" i Sverige ju är att brudparet går in tillsammans. Men låt oss inte starta den diskussionen igen...

    När det gäller bordsplaceringen ville jag bara berätta att vi hade ett E-bord med traditionell bordsplacering, dvs våra föräldrar vid honnörsbordet. Våra närmaste vänner satt längst in på de två närmaste tungorna, och faktum är att det var betydligt lättare att prata med dem än med någon vid honnörsbordet utom den som man hade precis närmast sig. Ni gör såklart som ni vill, särskilt om ni pratar med föräldrarna innan så att de förstår varför ni gör så, men jag ville bara ge infallsvinkeln att det inte alltid är de som sitter vid samma bord som man lättast pratar med!

    En variant som en del har gjort är ju att man har två tomma platser mittemot brudparet. Har man ett E-bord kan man se till att ha tillräckligt långt mellanrum mellan tungorna i mitten så att man får in två stolar där. Då kan den som vill komma och sätta sig och prata med brudparet en stund.

    Annars tycker jag ni verkar ha tänkt igenom bordsplaceringen bra!
  • MiaMin­iMe
    Äldre 20 Jan 10:24
    #7

    Chicita: enligt bordsplaceringen. De är rektangulära bord, inte runda och vi har placerat folk bredvid varandra och runt kanterna som känner varandra bra. Ingen risk att de behöver sitta och skrika rätt över bordet eller vara utan konversation. Vi har inte heller varannan kvinna, varannan man. Vi vill huvudsakligen att folk ska trivas och ha kul 😃 / Mia

  • Äldre 20 Jan 11:02
    #8
    MiaMiniMe skrev 2013-01-20 10:24:01 följande:
    Chicita: enligt bordsplaceringen. De är rektangulära bord, inte runda och vi har placerat folk bredvid varandra och runt kanterna som känner varandra bra. Ingen risk att de behöver sitta och skrika rätt över bordet eller vara utan konversation. Vi har inte heller varannan kvinna, varannan man. Vi vill huvudsakligen att folk ska trivas och ha kul 😃 / Mia
    Jag tänkte bara eftersom du skrev det här i TS
    "eventuellt runda bord om vi inte blir för många för det." 

    Det var därför jag skrev angående runda bord. Det är snyggt - Ja.
    Men inte alltid så praktiskt.
    Men om ni inte ska ha runda bord så kan du ju bortse från min kommentar. Flört

    Att ni har som målsättning att alla ska trivas och ha kul är ju det bästa  Glad
  • Äldre 20 Jan 11:03
    #9
    Chicita skrev 2013-01-20 11:02:40 följande:
    Jag tänkte bara eftersom du skrev det här i TS
    "eventuellt runda bord om vi inte blir för många för det." 

    Det var därför jag skrev angående runda bord. Det är snyggt - Ja.
    Men inte alltid så praktiskt.
    Men om ni inte ska ha runda bord så kan du ju bortse från min kommentar. Flört

    Att ni har som målsättning att alla ska trivas och ha kul är ju det bästa  Glad
    Nehepp det där blev visst fel. Jag svarade TS med mitt första inlägg ,och ingen annan. Så jag räknade inte med att någon annan skulle svara mig här. 
  • MiaMin­iMe
    Äldre 20 Jan 12:36
    #10

    Haha tror du misstagit mig för någon annan :)

Svar på tråden Ej traditionellt honnörsbord, synpunkter önskas