• FrökenMäkelä

Handla drickan i tyskland men varifrån

Vi ska handla våran alkohol, även läsk från tyskland till vårt bröllop. Men var ska man handla?

Calles, BorderShopen eller vad finns det mer?

Ni som handlat från Tyskland tidigare vilket ställe rekomenderar ni.

• Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån
  • Pillan

Vi bor också i Skåne. Åker 1 gång om året till Tyskland ungefär, olika resmål för jag gillar Tyskland som land. Så då brukar vi åka inom och fylla på förrådet. Men åka fram och tillbaka bara för att handla har jag bara gjort en gång, tyckte det var rätt tråkigt. Men en weekend är ju aldrig fel, älskar Berlin men det tar ju tyvärr ett tag att köra dit! För prisjämförelser är det nog bäst att kolla deras hemsidor. Tveksamt att det lönar sig att åka från Stockholm om man räknar in tiden...

• msE

fröken mäkelä:

egentligen lite utanför tråden, men ska ni enbart erbjuda whiskey som avec till kaffet.
    med vana från restaurang så skulle jag nästan rekomendera att lägga till en sötare likör typ baileys samt kanske eventuellt en konjak också (lite överkurs). Detta gör ju inte din inhandling enklare direkt men kan vara ett bra tips Solig

• FrökenMäkelä
    msE skrev 2013-01-19 13:39:52 följande:
    fröken mäkelä:

egentligen lite utanför tråden, men ska ni enbart erbjuda whiskey som avec till kaffet.
    med vana från restaurang så skulle jag nästan rekomendera att lägga till en sötare likör typ baileys samt kanske eventuellt en konjak också (lite överkurs). Detta gör ju inte din inhandling enklare direkt men kan vara ett bra tips Solig

Vi kommer även bjuda på Doodleys, billigare än Bailys och smakar stort sett samma. Men whiskeyn som jag skrev är den närmst starksprit vi kommer bjuda på ;)

Konjak kommer vi inte bjuda på då vi känner inte någon av vår familj/vänner som dricker det men wiskey vet vi att de finns de som dricker. Vi dricker nämligen inte det själv.

• FrökenMäkelä
    Fial8 skrev 2013-01-19 11:59:15 följande:
    Hur mycket tjänar man egentligen på att handla i Tyskland? Bilkostnad t.o.r (vi bor i Stockholm) samt ev. övernattning och tiden som går åt måste väl räknas in på ngt sätt också tänker jag. Att lägga en helg på detta jämfört med att handla på bolaget en par tre timmar? Tid är också pengar, typ. Känns inte som att det är värt det men det kanske är så billigt med vin o bubbel där nere att det är det? Prisjämförelser någon?

Tror inte det lönar sig för er att köra ner och handla. I så fall är det riktigt stora mängder som gäller för det ska väga upp tiden och kostnader för köra ner.

Nu kommer vi kombinera att åka ner och inhandla drickan med att hålla semester där nere ett par dagar. Och det är bara drickan som kommer gå på vår bröllopsbudget och inte kostnaderna för att åka dig och bo där ett par dagar.

• Fial8
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-19 14:26:32 följande:

Tror inte det lönar sig för er att köra ner och handla.

Nu kommer vi kombinera att åka ner och inhandla drickan med att hålla semester där nere ett par dagar.

Nä, vi har inga planer på att göra det heller, jag var bara nyfiken på prisskillnaden :) Om man kombinerar med minisemester kan det ju vara trevligt såklart.
  • AnnSofieS

Jag och sambon åker till Rostock den 9 maj. Vi ska handla bla på cittimarkt. Vi räknade och det blev ungefär samma pris att åka till Tyskland som att åka till systemet. Men då blir det ingen resa och vi tänkte ta klämfredagen som en liten mini semester. Vi åker på torsdagen ner till Trelleborg, sover på båten, shoppar ca 14 timmar och sen sover vi på båten hem till sverige. På ttline kostar det 1400 kr med bilen och hytt.

• FrökenMäkelä
    AnnSofieS skrev 2013-01-19 17:36:26 följande:
    Jag och sambon åker till Rostock den 9 maj. Vi ska handla bla på cittimarkt. Vi räknade och det blev ungefär samma pris att åka till Tyskland som att åka till systemet. Men då blir det ingen resa och vi tänkte ta klämfredagen som en liten mini semester. Vi åker på torsdagen ner till Trelleborg, sover på båten, shoppar ca 14 timmar och sen sover vi på båten hem till sverige. På ttline kostar det 1400 kr med bilen och hytt.

Var tvungen att jämföra priserna mot systemet och det är sjuktmycket man sparar genom att åka ner. Så hur har ni räknat att det blir ungefär samma pris som på systemet.

Nu fanns inte ena ölsorten vi tänkt köpa på systemet och jag har inte räknat med läsken i sverige priser och då landar det på systembolagets priser på över 10000kr. Det vi tänkt köpa från Tyskland går på knappt 5300kr så vi får mer i Tyskland och sparar hälften mot vad det hade kostat i sverige och ändå saknas en ölsort och läsk/vatten.

• AnnSofieS

Jag räkna mellan tummen och pekfingret så kostade vårat dricka på systemet 6000 kr. Det är ca 6000 kr om vi åker till Tyskland med resa, bensin och mat och självklart drickan .
    Kanske inte riktigt så man ska räkna med så gjorde jagSkrattande 

• FrökenMäkelä

Ska räkna så eller inte räkna så det är ju smak sak. Nu jämförde jag bara dryckern och inget annat. Resan dit kommer ju som jag tidigare skrev inte belasta vår bröllopsbudget.

• Fröken Finemang
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-19 19:43:37 följande:

Var tvungen att jämföra priserna mot systemet och det är sjuktmycket man sparar genom att åka ner. Så hur har ni räknat att det blir ungefär samma pris som på systemet.

Nu fanns inte ena ölsorten vi tänkt köpa på systemet och jag har inte räknat med läsken i sverige priser och då landar det på systembolagets priser på över 10000kr. Det vi tänkt köpa från Tyskland går på knappt 5300kr så vi får mer i Tyskland och sparar hälften mot vad det hade kostat i sverige och ändå saknas en ölsort och läsk/vatten.

vi betalar ca 1500 kr mer om vi handlar på systemet, och då vi har en bit att resa så är det inte värt det för oss, och att beställa hem å betala skatt, då kan vi ju hamna på plus minus noll. så vi handlar på systemet och kommer lämna tillbaka det som blir kvar, jag tror jag räknat högt på hur mkt som går åt.
Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån