• Anonym (Villrymmaibland)

    Vill rymma ibland.

    Allt oftare känner jag att det skulle vara så skönt att bara rymma bort och gifta oss. Det är så otroligt mycket att tänka på inför ett bröllop. Så mycket som ska fixas och allt känns för mycket ibland.

    Det enda jag ville när jag friade till min sambo, var just att få gifta mig med honom. Att få vara med honom resten av mitt liv.
    Samtidigt har man drömmen om sitt bröllop sedan man var liten. Om klänning, fest och allt annat.  Men framför allt drömmen om att dela allt med vänner och familj. Jag får nästan dåligt samvete av att tänka att de inte skulle vara med oss på vår stora dag. Fast det är just så det känns, att dagen D börjar bli av för stor storlek. Detta trots att vi hållit det väldigt smått och för familj och de närmsta vännerna.


    Mycket av att allt känns för mycket tror jag hänger ihop med hur jag mår. För lite mer än ett år sedan blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom och det är väl först nu jag kan säga att jag börjar känna mig som mig själv igen. Ibland tänker jag att jag kanske tar på mig för mycket inför bröllopet och att händelsen i sig kanske är för mycket just nu. Ibland får jag även känslan att min blivande man också tycker att det är lite för mycket med allt.


    Det är därför jag får känslan av att vilja rymma, eller bara skippa allt planerande och gifta sig nu. Skippa festen och allt, och istället ha en middag i sommar med familj och vänner. Men så får jag dåligt samvete för hur vi har peppat alla inför bröllop. Hur alla ser fram emot det och så blir det inget.


    Jag vet varken upp eller ner i allt det här och hoppas på att kanske någon här kan förstå mina tankar. Kanske även hjälpa mig att reda ut dem.


     

  • Svar på tråden Vill rymma ibland.
  • daniiel

    Som det påpekas så många gånger här, så är egentligen allt du behöver detta:
    - Någon att gifta dig med
    - Godkänd hindersprövning
    - Vigselförrättare

    Allt utöver det är "lullull" som man definitivt kan skippa. Om det känns jobbigt, så kanske ni inte är inne på rätt spår? Ni kanske kan tänka om och göra saker och ting lite annorlunda?

    Jag vet inte hur länge ni har kvar till bröllopet, hur mkt ni har hunnit göra klart och hur mkt som är kvar. Ni kanske kan avboka och börja om? Göra det ännu lite enklare?

    Eller så kanske ni kan få hjälp av familj och vänner? Jag vet ju inte hur mkt hjälp ni får just nu eller hur villiga dom är, men det kan ju vara ett bra sätt för att få lite avlastning.

    Försök också att inte förstora upp planeringen eller själva bröllopet. Allt behöver inte bli perfekt och det gör inget! Ni kanske skulle kunna ta en planeringsdag per vecka bara? Och försöka att inte tänka på bröllopet övriga dagar?

    Priotitera, vad är det viktigaste för er med er bröllopsdag? Fokusera på det!, och strunta i allt annat.

    Det är väldigt tråkigt att det ska kännas jobbigt, för bröllop ska ju vara något roligt :) Jag hoppas att det ska kännas bättre snart och att ni ska hitta någon lösning. Tyvärr känns det som att förväntningar på bröllop, både från brudpar och gäster, ibland kan bli så stora att man stressar upp sig alldeles för mkt. Så ska det ju inte behöva vara.


  • MTB

    Som sagt ni kanske ska göra ett enklare bröllop. Kanske en picnic bröllop i någon lämplig trädgård, där alla tar med sig sin eget mat & dricka och så står ni för bröllopstårtan. Då får ju alla som vill fortfarande vara med utan att det blir lika mycket att planera och fixa.

    Hoppas det löser sig. =) 

  • Anonym (Villrymmaibland)
    MTB skrev 2013-01-18 10:03:20 följande:
    Som sagt ni kanske ska göra ett enklare bröllop. Kanske en picnic bröllop i någon lämplig trädgård, där alla tar med sig sin eget mat & dricka och så står ni för bröllopstårtan. Då får ju alla som vill fortfarande vara med utan att det blir lika mycket att planera och fixa.

    Hoppas det löser sig. =) 
    Vilken underbar idé med picnic-bröllop!

    Jag har just pratat med min lillasyster och mellan tårar förklarat hur jag känner (det brast för mig). Hon tyckte detsamma, att vi kanske skulle återgå till den "idé" jag hade när jag friade. Ett enkelt bröllop med grillfest efteråt (där folk får ta med sin dryck och mat). När vi pratade om det kände jag hur jag började le igen och känna glädje inför bröllopet.

    Nu ska jag bara prata med fästmannen. Men jag skulle kunna tro att han inget har emot den idén. Han är ganska blyg utav sig och att vara i centrum inför massa folk är inget för honom.
  • Anonym (Villrymmaibland)
    daniiel skrev 2013-01-18 09:49:40 följande:
    Som det påpekas så många gånger här, så är egentligen allt du behöver detta:
    - Någon att gifta dig med
    - Godkänd hindersprövning
    - Vigselförrättare

    Allt utöver det är "lullull" som man definitivt kan skippa. Om det känns jobbigt, så kanske ni inte är inne på rätt spår? Ni kanske kan tänka om och göra saker och ting lite annorlunda?

    Jag vet inte hur länge ni har kvar till bröllopet, hur mkt ni har hunnit göra klart och hur mkt som är kvar. Ni kanske kan avboka och börja om? Göra det ännu lite enklare?

    Eller så kanske ni kan få hjälp av familj och vänner? Jag vet ju inte hur mkt hjälp ni får just nu eller hur villiga dom är, men det kan ju vara ett bra sätt för att få lite avlastning.

    Försök också att inte förstora upp planeringen eller själva bröllopet. Allt behöver inte bli perfekt och det gör inget! Ni kanske skulle kunna ta en planeringsdag per vecka bara? Och försöka att inte tänka på bröllopet övriga dagar?

    Priotitera, vad är det viktigaste för er med er bröllopsdag? Fokusera på det!, och strunta i allt annat.

    Det är väldigt tråkigt att det ska kännas jobbigt, för bröllop ska ju vara något roligt :) Jag hoppas att det ska kännas bättre snart och att ni ska hitta någon lösning. Tyvärr känns det som att förväntningar på bröllop, både från brudpar och gäster, ibland kan bli så stora att man stressar upp sig alldeles för mkt. Så ska det ju inte behöva vara.
    Tack för de kloka idéerna. Att börja om från början och tänka om tror jag på. Och verkligen tänka på hur VI vill ha det och inte hur vi tror det borde vara eller hur vi tror folk vill ha det. Skäms
Svar på tråden Vill rymma ibland.