• Doofie
    Äldre 17 Jan 17:09
    4729 visningar
    25 svar
    25
    4729

    "Unplugged" vigsel

    Vår fotograf lyfte en fråga som jag varken tänkt på eller hört talas om innan. Något som kallas "unplugged wedding". Där man innan vigseln påpekar att man har en profesionell fotograf under vigselakten och ber sina gäster att inte använda sina egna kameror/mobiler för att ta bilder. Detta för att de istället ska kunna vara med i ögonblicket fullt ut och inte se det genom en lins, vara här och nu tillsammans med brudparet helt enkelt.

    Nån som valt att göra på det här sättet? Hur tycker ni det låter? Är det rimligt att begära det att sina gäster om man anlitat en fotograf under vigseln?


  • Svar på tråden "Unplugged" vigsel
  • Äldre 17 Jan 17:12
    #1

    Hört att fotografer inte vill att andra ska fota så de har ensamrätt på bilder, men tycker absolut inte att man ska säga åt sina gäster att de inte får fota själva. 

  • Äldre 17 Jan 17:16
    #2

    Är det verkligen för att gästerna "ska kunna vara med i ögonblicket"? Jag tycker det låter lite som att fotografen vill ha ensamrätt? Sen kanske det kan bli finare bilder om inte alla gäster sitter och håller i kameror? Nä jag vet inte.. 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 17 Jan 17:22
    #3
    ThereseV skrev 2013-01-17 17:16:09 följande:
    Är det verkligen för att gästerna "ska kunna vara med i ögonblicket"? Jag tycker det låter lite som att fotografen vill ha ensamrätt? Sen kanske det kan bli finare bilder om inte alla gäster sitter och håller i kameror? Nä jag vet inte.. 
    Håller med dig. Om fotografen fotar gästerna och det sticker upp kameror, iphone, kanske en padda och några vanliga mobiler över huvudena på folk så blir det inga snygga bilder men samtidigt måste man förlita sig på att fotografen verkligen får till fina bilder, ibland är vissa av gästernas bilder vackrare än fotografens vad man förstått av besvikna trådar här på torget.. Det är nog en balansgång. Kanske någon nära kan be gästerna att bara fota under en viss period under vigseln så att fotografen får tid däremellan? En annan tanke kan ju vara att allas blixtrar stör fotografens bildsättning...
  • Doofie
    Äldre 17 Jan 17:27
    #4

    Jag är helt med på tanken att det är för att fotografen ska ha ensamrätt på sitt arbete, och det underlättar ju säkert för dem också då de får finare bilder på gästerna. Och slipper riskera att ha nån utsträckt kamerahand i altargången, någon annans blixt osv.

    Min första tanke var: Folk skulle ju bli galna. Vad ska min stackars mamma säga om hon inte får ta kort när hennes dotter gifter sig :P
    Men å andra sidan tycker jag tanken är rätt fin också. Det är ju klart att man är mer "in the moment" utan att behöva tänka på inställningar, att hitta en bra vinkel, vara nog nära, ljuset, blixten osv.


  • Äldre 17 Jan 17:36
    #5

    Nu vet jag inte hur många av dina bjudna gäster som är så pass fotointresserade att de pillar på inställningar, rör sig upp från bänkarna i kyrkan, tänker på ljussättning osv :) 

    Min egen erfarenhet av att bröllop så brukar folk sitta i sina rader och försöka ta lite bilder då och då, vissa filmar osv, inte försöker komma nära brudparet eller ta några coola instagram-vinklar :p
    Tycker inte man ska ta ifrån dom rätten att göra det.  

  • frewah
    Äldre 17 Jan 17:40
    #6

    Det verkar existera iaf :)
    offbeatbride.com/2011/06/unplugged-wedding

    Det finns dock en annan viktig (ur fotosynvinkel) aspekt och det är att om gästerna inte lärt sig hur man stänger av blixten på sin kamera så kan de potentiellt förstöra bilden för fotografen varje gång de tar en bild och eftersom gästerna är många och fotografen bara en så blir det lätt många bilder åt skogen för fotografen.

  • Doofie
    Äldre 17 Jan 17:54
    #7
    frewah skrev 2013-01-17 17:40:49 följande:
    Det verkar existera iaf :)
    offbeatbride.com/2011/06/unplugged-wedding

    Det finns dock en annan viktig (ur fotosynvinkel) aspekt och det är att om gästerna inte lärt sig hur man stänger av blixten på sin kamera så kan de potentiellt förstöra bilden för fotografen varje gång de tar en bild och eftersom gästerna är många och fotografen bara en så blir det lätt många bilder åt skogen för fotografen.
    Det existerar absolut, hittade också en massa artiklar när jag googlade, den här har en hel del talande bilder: shangchenphoto.com/weddings/say-yes-to-an-unplugged-wedding-ceremony/
    Jag blev lite förvånad eftersom jag inte hört talas om det. Men verkar vara en större grej i USA.
    Det där med blixten kan ju helt klart vara ett problem. Olyckligt för brudparet som faktiskt betalat för den tjänsten och sen inte kan få ut så mycket av det om gästerna har blixt som stör ljusinställningar.
  • Äldre 17 Jan 17:58
    #8

    Efter att ha kollat på en del bilder där alla gäster sitter med kameror så blir man ju nästan själv lite sugen på "fotoförbud"...

  • Äldre 17 Jan 18:10
    #9

    Nej, jag hade aldrig velat ha det! Visst, man betalar för fotografen (i många fall) och vill att det ska bli fina bilder, men bara för den sakens skull betyder det inte att mammas eller faster Agdas bilder inte kan bli fina och roliga att få kika på sen och fångar helt andra saker.

    Jag tycker att bilderna som gästerna, samt filmen, tagit under vigseln är värt minst lika mkt som dom fotografen tog. Och det är ju sällan någon gäst "ser bröllopet genom kameralinsen", vanligtvis knäpper dom flesta bara någon bild då och då.


  • Äldre 17 Jan 18:10
    #10

    Jag har aldrig hört uttrycket "unplugged wedding" men vi har några vänner som gjorde så på sin vigsel, men det var deras eget förslag och inte fotografens. De ville inte distraheras av en massa fotoblixtar under vigselceremonin och jag tror ärligt talat att de inte heller ville ha med gästernas kameror på fotografens bilder.

    Vi kommer troligtvis att göra samma sak på vår vigsel. Men helt på vårt eget initiativ alltså.


Svar på tråden "Unplugged" vigsel