• kramen
    Äldre 17 Jan 16:11
    3307 visningar
    15 svar
    15
    3307

    Vad är tärnans uppgift ? Enligt dig...

    Berätta hurdan relation och vad din tärna hade förr roll ! Kram

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är tärnans uppgift ? Enligt dig...
  • Äldre 17 Jan 16:22
    #1

    En blandning mellan 2 och 3, men framförallt nr 2. 
    Själva planeringen sköter i första hand jag och min sambo men när det gäller vissa delar så är det ju skönt att prata med någon annan också. Nu pratar jag med mina tärnor, min mamma, svärmor, vänner osv om sånt så det är ju inte precis så att det är någon direkt uppgift tärnorna har fått:)
    Den enda egentliga uppgiften dom fått innan är att hjälpa till att hitta deras kläder.  

  • Äldre 17 Jan 16:38
    #2

    En blandning mellan 1 och 2 med lite 3 också var det för min del :P

    Jag hade två tärnor.

    Min makes syster, som inte var så delaktig alls utan var mest bara med under bröllopsdagen och det räckte gott och väl. Hon är ung, var 18år vid bröllopet, och vi står inte varandra så jättenära. Närmare numera :)

    Den andra var min syster, som är 2år yngre än mig. Hon hjälpte mig med håret och klänningen på bröllopsdagen. Hon hjälpte till att ställa iordning festlokalen och hon var med och bollade idéer före bröllopet :)


  • Aniara­4
    Äldre 17 Jan 16:40
    #3

    Nu hade jag iofs ingen tärna, men min bästa kompis var med som moraliskt stöd och chaufför före vigseln, och sen under festen var hon av- och påkläderska vid toalettbesök eftersom jag hade klätt mig så meckigt att jag var tvungen att ta av hela klänningen varje gång! Foten i munnen

  • afture­lding
    Äldre 17 Jan 17:07
    #4

    Två. Men ibland får de hjälpa till med planeringen också, om de vill. Jag ber om smakråd till och från om dittan och dattan, men i slutändan är det jag och sambon som planerar. Båda mina tärnor är dock väldigt nära vänner, så det ter sig ganska naturligt att fråga om råd, men det är ju ingen uppgift för dem direkt.

  • kramen
    Äldre 17 Jan 17:40
    #5

    Tack för era svar :) vill gärna höra fler oxå :)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 17 Jan 17:52
    #6

    En blandning av 1 & 2. trean har hon inte med att göra =)


  • Äldre 17 Jan 18:01
    #7

    En blandning av alla tre för min del! Hon var (är!) min bästa vän så jag bollade idéer men jag delegerade aldrig nåt till henne. Behövde inte det. På dagen kom hon och marskalken och höll oss sällskap och hjälpte oss medan vi gjorde oss fina. Under vigseln höll hon min bukett och stod i sin klänning och såg skitsnygg ut!

    Jag tror att det är viktigt att prata med den tilltänkta personen så allt är klart och tydligt. Vilka förväntningar man har etc. Det är ju inte självklart liksom.  


  • PiaB
    Äldre 17 Jan 18:28
    #8

    En blandning av alla tre, fast mest ett och två. Mina tärnor (som är mina döttrar) har ingen direkt uppgift mer än att stå framme i kyrkan med mig. Vi ska även klä på oss och göra alla andra förberedelser tillsammans på bröllopsdagen. Mer som en mysig mor-dottergrej än för att det "ska" vara så


     


    Jag bollar även vissa idéer med dem och hör vad de tycker men de har inget ansvar att vara delaktiga på något sätt. Däremot vill de gärna vara delaktiga när deras mamma ska gifta om sig med sitt livs stora kärlek, som de är väldigt glada för. Ibland pratar de mer än mig om det och planerar


     


  • Äldre 17 Jan 21:03
    #9

    2, och om hon själv vill och har tid får 3an bli ett plus, men det är främst min och sambons uppgift. :)

  • Äldre 17 Jan 21:45
    #10

    Lillasyster och hon var min assistent under bröllopsdagen t.ex. vid toabesök ;) För mig är det mer att man endast har en tärna om det finns en person som förtjänar att vara det :) En tärna blir ju mer inblandad även om det bara handlar om att stå framme i kyran (som exempel) och se till att klänningen ligger fint vid vändning och hålla blombuketten. Så 1 & 2.

  • Amandi­zzen
    Äldre 18 Jan 06:35
    #11

    Min tärna är min äldsta och bästa vän. Egentligen planeras bröllopet ihop med andra vänner, enklare med sådana som redan gift sig annars, så ska tärnan stötta bruden och då framför allt på den stora dagen! Vi kommer tillsammans åka iväg o göra håret o sminket där kommer vi dricka champagne få hjälp med att ta på klänningen osv. Sen har ju även tärnan en viktig roll vid vigseln, hålla koll på slöjan och finnas med som stöd! Lycka till!

  • Äldre 18 Jan 08:45
    #12

    2. 1 är som självklart- att hon står med en i kyrkan:P men mest två. en tärna tycker jag ska stötta under dagen då man kanske av någon anledning blir helt hysterisk av nervositet eller att en nagel ser sned ut, eller kanske en pyttefläck längst ner på klänningen. hon ska lugna en, försöka få en att skratta och vara ett extra par händer. ^^

  • Äldre 18 Jan 08:46
    #13

    kan ju dock nämna att jag inte gift mig än :P

  • stormh­elen
    Äldre 18 Jan 10:00
    #14

    En kombination av nr: 1 och 2. Planeringen sköter jag och min bivande man.


    Visst jag kan ju alltid fråga vad någon av mina tärnor tycker om saker, men då har det gällt mer det jag ska ha på mig, vad som passar ihop och så - dvs sådant som min m2b inte har någon koll på. (dessutom vet han ju inte hur min klänning ser ut. Kan vara svårt då att veta vad som går/ ivnte gå ihop då).

  • kramen
    Äldre 21 Jan 17:05
    #15

    Kul att ni röstat ! Tack

Svar på tråden Vad är tärnans uppgift ? Enligt dig...