• Anonym (Besviken)

Har mina tärnor svikit mig ?

Är så besviken på mina tärnor. Vi gifter oss i mitten av sommaren 2013.

Allt började för ca 7 månader sedan. Jag och min m2b bestämde oss för att gifta oss, vi hade planerat att göra det utomlands MEN han berättade de för sin familj som blev så besvkien på det. Familjen ville vara med och hans systrar VILL vara mina tärnor. De tycker de ska bli så roligt och bla bla blaa Dom ville hjälpa till och ordna mm

Men nu så har vi beställt inbjudningskort, dom hade INGET intresse av av vara med. Jag har mejlat dom förra veckan om vilka klänningar som dom vill ha(vi betalar tom), har länkat till flera olika. jag har skrivit att vi har börjat få in offerter från restauranger, om vi ska träffas för en planeringskväll och kolla igenom. När vi träffas så tar dom inte upp ämnet och nämner jag något så "ska" dom kolla vid senare tillfälle.Den ena frågade bara "måste klänningarna vara rosa?". Jag klagade om detta till m2b, han tog upp det med ena tärnarn som sa att hon inte ens ORKADE tänka på bröllopet nu. INGEN av dom har svarat på mejlen, men jag ser att dom har läst. Dom har inte frågat något och nämner jag något om bröllopet så säger dom bara vad roligt, frågar inte vidare eller så börjar dom prata om något annat, samma sak varje gång.

Jag vet att dom har mycket med sitt mm sjuka släktingar osv. Men hur har dom ORK/INTRESSE att festa, gå på krogen, shoppa, baka mm ?

Har en fjärde tärna den finaste vän, men hon bor 130mil bort så blir inte på samma sätt. Hon är underbar :)

Jag känner mig sjuk besviken och ledsen :( Vad ska jag göra ?

• Svar på tråden Har mina tärnor svikit mig ?
  • PiaB

Vad bestämde ni när de fick frågan om de ville vara tärnor? För en tärna har egentligen ingen mer uppgift än att stå där framme i kyrkan som mentalt stöd och för att det är personer som du vill dela den stunden med.

Ofta hjälper tärnorna till med lite av varje men det får man komma överens om. Jag frågade mina tärnor och de frågade i sin tur vad det innebär. Jag sa att de bara behöver stå i kyrkan med mig och att jag gärna vill att de är med innan bröllopet vid sminkning och påklädning och sånt. Som en mysig stund tillsammans.

Du måste nog prata med dem och berätta dina förväntningar om du inte gjort det. Att de orkar annat än att planera ditt bröllop är inte så konstigt. Det är inte deras största dag, det är din och din blivande mans. För dem rullar livet på som vanligt.

Jag skulle försöka få till ett möte/träff med dem och säga hur du tänkt och höra om de vill ställa upp på det. Vad tänkte de när de sa att de så gärna vill vara tärna? Ni kanske kan kompromissa er fram till något som passar er alla. Lycka till och hoppas det löser sig

• Grodprinsens brud

Jag vet inte hur delaktiga tärnor brukar vara men de bröllop jag varit på så har tärnorna bara dykt upp på bröllopet i rätt kläder och gått utmed kyrkogången. Alltså inte deltagit i några sysslor eller planering av något annat än möjligtvis möhippan och den ska ju inte bruden veta något om... Har ni pratat igenom vilka förväntningar du har på dina tärnor och vilka förväntningar de har på tärnrollen? Om jag blivit tillfrågad att vara tärna så hade jag inte trott att det gällde att vara delaktig i val av lokaler och inbjudningskort... Det känns som brudens och brudgummens egna val... 

• Tooie

Mina tärnor är väldigt delaktiga i allting och är intresserade i allt och vi har inte diskuterat vad deras uppgift är överhuvudtaget innan de föll sig bara naturligt. Men alla är ju olika såklart... Tråkigt för dig... Men hade jag blivit tillfrågad att vara tärna så är det första jag hade gjort att fråga vad du behöver hjälp med och kommit med tips och råd.... Jag menar att vara tärna och bli tillfrågad är en ära anser jag.

• Lakinna

Jag tycker nog inte att en tärnroll automatiskt innebär att man ska hjälpa till med dittan och dattan, och kanske framförallt inte ett halvår innan bröllopet. Som nämndes ovan är detta din och din blivandes stora dag och det är helt ok att allt kretsar kring bröllopet för er, men inte för tärnorna. Mina tärnor vill gärna vara delaktiga i form av "uppdaterade" men jag kommer nog inte be mer av dem om de inte själv ber om att få hjälpa till...

Sammanfattningsvis, tycker inte du ska känna dig sviken utan prata med dem om vilken nivå ni ska lägga det på så blir det nog jättebra! Lycka till!

• Nathhaly

Usch, jag kan förstå att du tycker det är jobbigt när ni egentligen ville göra det utomlands. När jag läser ditt inlägg så upppfattar jag det som att ni har bröllopet i Sverige pga din mans släkt och hans systrar. Men det är ER dag så vill ni ha det utomlands så gör det istället och ha en bröllopsfest när ni kommer hem för släkten. Eller bjud med era föräldrar till att vara med på bröllopet utomlands, och lägg pengarna som egentligen skulle gå till festen åt att ha resa tillsammans så får dom ändå vara med och ni får förhoppningsvis en härlig semester tillsammans.

Lycka till!

• Anonym

Det är väl bara att prata med dem och säga att ni kanske ska skippa dem som tärnor, så slipper dom all "planering" som krävs av dem, och välj din kompis istället...

• Anonym

Jag vet hur du känner dig och förstår att du är besviken. Jag tycker också att en tärna ska vilja hjälpa till lite kring planerandet. Ofta är det vänner som man har pratat om bröllop med innan, men när det blir "på riktigt" så vill de inte vara involverade. Samma sak hände mig och jag förstår fortfarande ingenting. Till slut kom inte mina tärnor på mitt bröllop eftersom att dom tyckte att jag var för begärande.
    För mig har det varit självklart att hjälpa till vid andras bröllop om jag är tärna eller ej.
    Den ena av mina tärnor skrev efteråt att hon tyckte det är så jobbigt att inte hon var i en relation och därför inte kunde vara glad för min skull. Tycker personligen det är rätt hemskt att man inte kan glädjas för andra.
    Hoppas det löser sig på ett bättre sätt än det blev för mig.

• Anonym (Besviken)

Hej allihopa ! Jag känner fortfarande inget stöd av tärnorna tyvärr! Sa att om ni inte vill så behöver ni inte vara, men dom vill fortfarande. Sedan sa den ena till en gemensam kompis att det är så onödigt att gifta sig medan jag hörde :(

• Grodprinsens brud

Vad svarade dem på frågan om vad de har för förväntningar på tärnrollen då? Det kanske är så att de gärna är tärnor men då lightvarianten bara i kyrkan? Och vad sa de när du förklarade vad dina förväntningar är?

Svar på tråden Har mina tärnor svikit mig ?