• Hanochjag

Hjäälp!

Jag och min käre andre hälft har äntligen bestämt osd för att gifta oss. Ett litet för dom närmsta bara ca 30 personer. Huuur lätt som helst tänkte jag, ett sommar bröllop va planen. Tills att jag kom på att jag har aldrig ens varit på ett bröllop så jag har ju ingen som helst aning om vad jag ska börja med. Det ska som sagt inte vara stort eller kosta flera 100 000. Jag har kikat runt lite, men får nästan panik då jag ser att jag ligger efter fleeera månader. Så hjälp mig!

• Svar på tråden Hjäälp!
  • PimPim83

Börja med att bestämma om ni ska gifta er borgerligt eller i en kyrka? Ungefär vilket datum? Ska ni ha bröllopsfest, "bara" middag eller kanske fika? Titta efter lokaler där ni kan vara osv.
    Där kan vara bra att börja.

• Alyllyra

För det första: ta ett djupt andetag. Det ordnar sig, du ligger inte alls efter!

För det andra: gör en lista
    Dvs spalta upp vad du behöver fixa och i vilken ordning ni bör prioritera detta. En exempellista på huvudgrejerna:

1. Vigselplats/kyrka
    2. Vigselförrättare/präst
    3. Hindersprövning (ca 4 månader innan vigseln)

Sen går vi in på "extragrejerna":

4. Gästlista + inbjudningar
    5. Festlokal + mat (om ni nu vill ha sånt, annars motsvarande)
    6. Ringar
    7. Kläder

Utöver detta finns ju massa grejer som man kan ha; blommor, dekorationer, fotograf, band, tårta, hotellrum, smekmånad... Listan kan ju göras oändlig om man vill... Men fokusera på de delar som känns viktigast för er.

Nått att tänka på kan vara att vissa saker kan ta lite tid, t.ex. kan det ta upp till 6 månader att få en klänning (beroende på butik, designer, justeringar etc.). Vissa saker tar däremot ingen tid alls, utan ska bara "fixas".

Det viktigaste är att ni känner att ni har kontroll på era planer och er budget. Jag tror det kommer gå jättebra, det gäller bara att släppa paniken och istället fokusera på att få saker gjorda. Solig

• Chicita

Andas....
    Lugn nu.

Vad är viktigast för dig/ er?

Det finns 3 måsten.
    1 Någon att gifta sig med Flört 
    2 Godkänd hindersprövning (giltig i 3 månader, så man kan inte beställa den förrän ca 3 månader innan bröllpet) 
    3 Vigselförrättare som är godkänd (har vigselrätt), oavsett om det är präst eller en borgerlig förrättare.

Börja med att bestämma vart ni vill gifta er. Och hur (borgerligt eller i kyrkan)
    Sätt en budget 
    Hitta en lokal om ni ska ha middag/ fest som funkar för era behov och passar in i er budget
    Fixa kläderna 

Svar på tråden Hjäälp!