Tilda93 skrev 2013-01-14 07:48:12 följande:
Annars hade inte bröllopet blivit av för jag tycker att det är VI som gifter oss och då ska vi båda vara delaktiga också

Ja, man är två som gifter sig och då ska båda vara delaktiga i vigseln. Så långt är jag med. Däremot så betyder det ju inte att man är två som nödvändigtvis vill att det ska gå till på samma sätt.
Som i vårat fall, då maken absolut ville gifta sig med mig, men han hade ingen dröm eller önskan om ett kyrkbröllop med gäster och kläder och hela fadderullan. Det var jag som hade det. Därför tycker jag inte heller att han ska behöva vara lika delaktig och engagerad som jag i min dröm och önskan. Samma sak med bröllopsfesten. Han hade gärna bara grillat hemma på gården i sina vanliga kläder och dom vänner och familj som hade velat, hade gärna fått ta med sig en köttbit och ett par öl och gjort oss sällskap. Väldigt avslappnat och enkelt, utan en massa planering och inbjudan kunde vi ju skicka via sms tyckte han. Jag däremot ville hyra en lokal, ha god mat och tårta, ha en mer traditionell bröllopsfest. Därför tycker jag inte att han behöver vara lika delaktig och engagerad i planerandet av det heller, för det är inte hans dröm och önskan.
Att vi både måste vara delaktiga i beslutet om att vi ska gifta oss och lika engagerade i det, håller jag med om till 100%. Sedan tyckte jag inte att han ska behöva planera och "jobba" med en vigsel och bröllopsfest som jag vill ha. Bara att han "gav sin tillåtelse" för mig att planera min dröm åt oss var tillräckligt för min del :) Även om det såklart betydde att han skulle behöva engagera sig lite mer än om vi hade kört på hans version, genom att det behövde köpas in kostym, väljas lokal osv. Jag skulle dock trots det aldrig någonsin förvänta mig att han skulle vara lika delaktig som jag under planeringen och blev därför inte ett dugg besviken när han inte var det heller.