• Katjak­nas
    Äldre 13 Jan 18:09
    15365 visningar
    11 svar
    11
    15365

    Festlokal i Åkersberga med omnejd

    Hej alla!


    Jag ska gifta mig i Österåkers kyrka i sommar och är nu på jakt efter en fin festlokal i närheten (max 15-20 minuters bussresa från kyrkan) där man även kan sova över och som gärna ligger vid vattnet.


    Någon som har något förslag på ställe? Jag har sökt massor men hittar inte så mycket av någon konstig anledning, tycker ju att det borde finnas massor i de fina omgivningarna?!


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Festlokal i Åkersberga med omnejd
  • Äldre 13 Jan 18:57
    #1

    Hej! Vad kul med fler Åkersberga-brudar!

    Jag och en kompis kunde nyligen konstatera att det konstigt nog är lite ont om festlokaler i krokarna, men om du berättar mer om vad du söker så försöker jag gärna hjälpa till.

    Hur många personer blir ni? Vill ni ha ett paket med mat och allt eller vill ni kunna ta mer er mat och dryck?

    Har ni hört efter med Skåvsjöholm? En superfin konferensanläggning precis vid vattnet, med riktigt bra mat. Ligger strax utanför Åkersberga, i Svinninge om du är bekant med omgivningarna.

    Själva kommer vi ha festen i Vita huset, ekbacken. Där hyr man enbart festlokalen och det finns inga sovplatser vid lokalen, men om allt går enligt plan så ska de ha öppnat ett hotell mitt på torget i Åkersberga till sommaren, och då är det bara ca 10-15 min promenad från festlokalen till centrum. Den lokalen tar dock bara 60 pers så man är lite begränsad där.

    Annars har ni domarudden, ett friluftsområde med egen restaurant i närheten av vattnet. Där finns övernattningsmöjligheter och man kan få riktigt bra catering. Är dock inte säker på hur många personer som får plats.

  • Katjak­nas
    Äldre 25 Jan 12:23
    #2

    Hej och tack för ditt svar!


    Skåvsjöholm arrangerar tyvärr inte bröllop längre...


    Domarudden hade tyvärr för få boende platser och jag hörde talas om det nya hotellet i Åkersberga men min dröm är att bo på samma ställe som festen är så den går tyvärr inte heller ;)


    Jag letar vidare helt enkelt:)


    När gifter du dig?

  • Brunet­ten
    Äldre 10 Mar 09:56
    #3

    Puffar lite på denna tråd då vi är ute efter lite samma sak...


    Önskemålet är en lokal nära havet (men på fastlandet) där man får ta med egen dryck och med cateringmat och ev med övernattningsmöjligheter..


    Vi funderar lite på Vita huset, Ekbacken också men jag tänker att det blir lite för uppdelat mellan själva huvudbyggnaden där man äter och dansbanan?


    Vigsel blir i Österåkers kyrka eller Roslags-kulla kyrka.


     


     

  • Äldre 10 Mar 22:03
    #4

    I själva åkersberga är det tyvärr rätt ont om lokaler där man får ta med egen mat och dryck. Vi hittade Bergasalen som ligger i folkets hus, Videtäppan på rallarvägen och vita huset i princip. Sen finns det en lokal på Ljusterö, och nån/några till utanför åkersberga. Själva gifter vi oss på dansbanan i Ekbacken och har festen i vita huset den 1a juni i år. Vi ser det inte som något problem att det är uppdelat mellan festlokal och dansbanan eftersom de ligger så nära varann. När gifter ni er?

  • Katjak­nas
    Äldre 11 Mar 00:11
    #5

    Hej!


    Vi letar alltså lokal där man inte ska ta med sig egen mat och dryck, vi köper gärna hela paketet:)


    Det har visat sig vara jätte svårt att hitta en lokal i Åkersberga så nu börjar vi tänka om helt och hållet, nu lutar det åt Villa Källhagen på Djurgården istället, såå fint och lite lättare för våra långväga gäster att ta sig till...


    Lite trist att släppa Åkersberga då jag är därifrån men vill ju att dagen ska bli så bra som möjligt i en vacker festlokal så då får det bli så här! Vi gifter oss 3:e augusti:)

  • Brunet­ten
    Äldre 11 Mar 13:28
    #6

    Videtäppan på Rallarvägen visste jag inte men Bergasalen har jag också läst om men för oss känns det inte så mysigt att vara inne i centrum.


    Vi gifter oss inte förrän i juni 2014 så det är gott om tid kvar för planering, men tiden går fortare än man tror.


    Har haft i tankarna att vi vill ha ett "skärgårdsbröllop" och gärna att kunna anlända med vår egen båt... men alla platser man då kan hyra: Finnhamn, Sandhamn, Grinda Vandrarhem är ju på öar och vi vill gärna att de gäster som ordnar med barnvakt ska kunna ha möjlighet att ta sig hem med bil/taxi/hyrd buss på natten men att möjligheten finns också att sova kvar...


    Helst vill vi ordna med maten själva men kan även tänka mig att få med det i paketet men drycken vill vi nog helst ha med själva. Man kanske får tänka om och ta något längre ifrån Åkersberga ändå...


    CarolinZ: Vet du hur många det får plats att duka för inne i Vita huset? Har mailat till föreningen men inte fått något svar ännu... Antar att allt finns där i form av stolar, bord, porslin etc så man bara behöver duka och ta fram maten?

  • Brunet­ten
    Äldre 11 Mar 13:39
    #7

    Katjaknas: Vaxholms Kastell kanske kan vara ett alternativ? Eller Badholmen? Där kan man få både mat och dryck ordnat och är man på kastellet man kan övernatta i deras B&B... Dock finns bara 27 rum så det beror ju på hur många ni är? Eller om några vill ta taxibåt och övernatta på hotellet istället?

  • Äldre 11 Mar 18:39
    #8

    Brunetten - det får plats max. 60 pers i vita huset. Bord och stolar finns men inget porslin eller några andra köksgrejer än micro och kaffebryggare. Sånt måste man alltså fixa själv. På videtäppan tror jag att allt sånt finns, men jag har för mig att det "bara" går in 45 pers sittandes, och den ligger ju tyvärr inte så mysigt till kanske Kompisar till oss gifter sig på Rådmansö i sommar. Jag vet själv inte så mycket om Rådmansö, men det ligger ju närmre Norrtälje, och om jag har uppfattat mina vänner rätt så är det en bro över dit så man slipper färjor och taxibåtar...

  • Brunet­ten
    Äldre 12 Mar 09:31
    #9

    Tack CarolinZ! Kollade upp Videtäppan och nä, det är inget alternativ. Om vi stannar i Åkersberga får de nog bli Vita huset ändå. Får jag fråga hur ni tänkt göra med porslin? Hyr ni det också av cateringfirma?


    Min svägerska hade sin fest i Vita huset och hon sa att man kunde hyra ifrån fredag till söndag em. Har ni gjort så?


    Hittade Borgesundsgården också vid Vaxholm - tänkte maila dem för att kolla upp lite priser. Det verkar ligga vid vattnet, man kan åka bil därifrån om man vill och man kan övernatta. Nackdelen är att man inte kan ta med egen dryck tror jag?


    Ska googla lite på Rådmansö också - tack! :)

  • Äldre 3 Sep 23:05
    #10

    Solbrännan i österskär är ett riktigt fint ställe !:) där ska vi kanske ha våran bröllop s fest :)

  • Äldre 17 Mar 21:33
    #11

    Hej,söker en festlokal inom Stockholms län för ca 80-90 personer, och vill ta med egen dricka och mat. tips? :)

Svar på tråden Festlokal i Åkersberga med omnejd