• Äldre 12 Jan 21:30
    6266 visningar
    22 svar
    22
    6266

    Hjälp med vigseltid

    Halloj!

    Vi har bokat tid för vigsel kl 15 den 5 okt.
    Men nu börjar jag fundera på detta med fotografering före eller efter vigseln, samt när middagen "ska"börja, veligpelle som jag är.
    Vigseln är en halvtimme vilket betyder att vi är klara 15:30. Sedan lär det bli lite fotografering vid kyrkan och gästerna ger sig av till lokalen. De borde vara framme vid lokalen till 16:30 senast???. Om gästerna ska mingla får de en bra stund på sig (beroende på när middagen börjar). Jag tänkte att den kanske borde börja vid 18, eller är det för sent?

    Om jag flyttar vigseln till kl 16 så har solen börjat gå ner när vi är klara, vilket gör att vi inte kan ta all fotografering efter vigseln. Men tiden mellan minglet och middagen kortas ner.

    Tänkte att kl 15 är en bra tid för att man då har valet att välja fotografering före eller efter, alt. både och..

    Synpunkter??

  • Svar på tråden Hjälp med vigseltid
  • kramen
    Äldre 12 Jan 21:32
    #1

    vi har som ni kl 15:00, vissa gäster kör en bit, så vill inte att det är flr tidigt. Vi ska fotograferas efter vigseln :) vi har midnattssol, middagen börjar nog vid kl 17-18

  • Äldre 12 Jan 21:39
    #2

    Jag har alltid tänkt att 15 är den perfekta vigseltiden Gott om tid innan för förberedelser men ändå inte middag fram till mitt i natten, liksom.

  • Äldre 12 Jan 21:40
    #3

    Åh lyxigt med midnattssol :) Det kommer nog bli jätteläckra bilder! Det har inte vi i Sthlm i okt, skuggorna börjar dyka upp strax efter 16 vid kyrkan.

  • Victor­iaE
    Äldre 12 Jan 21:41
    #4

    Kan ju namna att ur en fotografs synvinkel sa ar timmen innan solen gar ner en av de basta for att skapa magiska bilder. Googla "golden hour" och "photography", sa far du en ide om vad jag menar. Beror sjalvklart pa fotografen, och om hen kan anvanda ljuset till sin fordel, men kanske kolla med den ni har tankt?

    En hemsida dar du kan rakna ut nar solen gar ner, och nar golden hour startar ar www.golden-hour.com/ Men det verkar vara ca 16:00 den dag ni har tankt er (beror lite pa var ni ska gifta er).

    Hoppas att denna insikt hjalper lite med beslutet. Glad

  • Äldre 12 Jan 21:43
    #5
    Cantaton skrev 2013-01-12 21:39:32 följande:
    Jag har alltid tänkt att 15 är den perfekta vigseltiden Gott om tid innan för förberedelser men ändå inte middag fram till mitt i natten, liksom.
    Aaa det var lite så jag tänkte men sen började jag tänka på att jag kanske bokat "fel" tid och skulle ångra mig.. Vi var de första som bokade så vi kunde välja tid men började tänka att ju närmre dagen vi kommer desto sämre chans är det att vi kan boka om tiden. Egentligen vet jag att man inte ska börja tänka om  och ifrågasätta sitt beslut, men sån är jag :D
  • Äldre 12 Jan 21:44
    #6
    VictoriaE skrev 2013-01-12 21:41:04 följande:
    Kan ju namna att ur en fotografs synvinkel sa ar timmen innan solen gar ner en av de basta for att skapa magiska bilder. Googla "golden hour" och "photography", sa far du en ide om vad jag menar. Beror sjalvklart pa fotografen, och om hen kan anvanda ljuset till sin fordel, men kanske kolla med den ni har tankt?

    En hemsida dar du kan rakna ut nar solen gar ner, och nar golden hour startar ar www.golden-hour.com/ Men det verkar vara ca 16:00 den dag ni har tankt er (beror lite pa var ni ska gifta er).

    Hoppas att denna insikt hjalper lite med beslutet. Glad
    Åh tack, ska kolla upp denna tid! Vi gifter oss i Sthlm :)
  • Äldre 12 Jan 21:45
    #7

    Vi vigdes kl 15 (september i Dalarna). Och vi valde fotografering före vigseln.

    Största anledningen var att jag inte skulle kunna slappna av under fotograferingen om jag visste att det stod massa folk och väntade på oss efter vigseln - innan middagen.
    Och eftersom jag är en sån som gråter när jag blir känslomässig så ville jag inte komma ut till fotograferingen med röda ögon och svullen näsa också även om sminket kanske skulle hålla Flört 

  • Äldre 12 Jan 21:50
    #8

    Åh Golden hour börjar runt 17 den dagen :( Typiskt.

  • Äldre 12 Jan 21:54
    #9
    Chicita skrev 2013-01-12 21:45:30 följande:
    Vi vigdes kl 15 (september i Dalarna). Och vi valde fotografering före vigseln.

    Största anledningen var att jag inte skulle kunna slappna av under fotograferingen om jag visste att det stod massa folk och väntade på oss efter vigseln - innan middagen.
    Och eftersom jag är en sån som gråter när jag blir känslomässig så ville jag inte komma ut till fotograferingen med röda ögon och svullen näsa också även om sminket kanske skulle hålla Flört 
    Mm det är lite så jag ha tänkt där med, att jag inte vill låta gästerna vänta. Men jag har två toastmadams så jag kommer eventuellt be dem ha massor av lekar under minglet så tiden går fort om vi har fotografering efter enbart. Fast jag är nu lite inne på att ha både före och efter.
  • Victor­iaE
    Äldre 12 Jan 22:01
    #10
    Koyal skrev 2013-01-12 21:50:51 följande:
    Åh Golden hour börjar runt 17 den dagen :( Typiskt.
    Ahhh... du har ratt dar, min dator visade fel tid da den raknar in att jag ar i en annan tidszon! 

    Men det har upptackte vi i alla fall pa vart brollop- sa lange som man har en person som man ar trygg med in charge, sa brukar en timme utan brudparet inte vara nagot problem, utan gasterna kan mingla och lara kanna varandra. Glad

    Sjalvklart kan man gora som Chicita foreslog, och kora foto innan (kan ju se fordelen med att inte ha en rod puffig nasa Flört), men vi fick radet att vi skulle vara med avslappnade efter vigseln (da allt ar gjort liksom), och att det skulle synas pa korten, sa vi korde efter, just pga detta.  
Svar på tråden Hjälp med vigseltid