• Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Jan 18:47
    18164 visningar
    41 svar
    41
    18164

    Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!

    Hejsan alla glada blivande Brudar!

    Jag har läst textil formgivning samt materiallära på gymnasienivå, nu studerar jag i Borås där jag förhoppningsvis skall bli utbildad textilekonom i vår. (Man blir typ inköpare/inköpsassistent)

    Jag har haft möjligheten att föreläsa om Material och fibrer på lite mer allmän nivå (Mycket lite kemi etc).

    Har ni några funderingar? Tveka inte att höra av er! Jag kan skicka er vidare till rätt källa om jag inte kan svaret. :)

    Vi Hörs!

  • Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!
  • Äldre 10 May 14:29
    #31

    Nu så ska jag också fråga då Tungan ute
    Jag har gjort mitt eget slöja, och den ser fint ut, men eftersom jag insåg att detta fiketråd som kurlar upp sig drar ner tullen lite för mycket, så skar jag bort den. Jag är nu lite orolig om man bör sy in den på nått sätt eller om man får lämna den som den är. Den har bra volum utan ... den är för tyng med.

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 May 21:26
    #32
    Nami skrev 2013-05-10 11:03:34 följande:
    oj oj, här händer det grejer :)

    Jag har alla mina inspo bilder på paddan, och de går ju icke att lägga till här men jag sprade ner några på datorn bara så du kanske ser vad jag tänkte mig och om det alls är möjligt.

    jag tycker bäst om den sista klänningen, men skulle vilja ha den lite mer båtringad, som nr 2, och ettan är
    bra bakifrån men kanske något för låg i ryggen ändå.. men ja lite hur jag har tänkt iaf :)
    Vilka vackra inspirationsbilder! Solig Det kommer nog bli en underbart vacker klänning!

    Jag tror inte att det är några problem att få en sådan klänning uppsydd av en bra sömmerska. Det är inte jättesvår konstrution och det går inte åt extremt mycket tyg. Det svåra med så enkla och skira klänningar är passformen, men bra sömmerskor har inga problem med det. En bra ide är att fråga runt lite innan du bestämmer dig för vem som ska få äran att sy den, det är bra om du har förtroende för personen.

    När det gäller materialåtgång så kan det variera mellan 500 kr/metern och 2500 kr/metern.
    Hade jag varit du hade jag räknat med att hela klänningen kommer kosta mellan 6000 och 12 000 kr, det beror mycket på materialet och hur många timmar det blir totalt.
    Be sömmerskan om en prisestimering innan ni börjar. Kom ihåg att en konsultation också kan kosta.

    Hoppas jag svarade på allt. Glad Fråga gärna mer om jag missade något. Lycka till!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 May 21:29
    #33
    macyaway skrev 2013-05-10 14:29:06 följande:
    Nu så ska jag också fråga då Tungan ute
    Jag har gjort mitt eget slöja, och den ser fint ut, men eftersom jag insåg att detta fiketråd som kurlar upp sig drar ner tullen lite för mycket, så skar jag bort den. Jag är nu lite orolig om man bör sy in den på nått sätt eller om man får lämna den som den är. Den har bra volum utan ... den är för tyng med.
    Hejsan, Jag förstår inte riktigt din fråga... Undrar du om du ska ta bort fållen som du sytt för hand??
    Tyll behöver inte fållas, så du kan se till att klippa en jämn kant och behålla den ofållad.
    Om du gärna vill ha en fållad kant kan du köpa ett vackert band eller spetskant. Det är dock svårt att få en tyll-kant jämn och fin då materialen har olika elasticitet. Hade jag varit du hade jag struntat i fållen och bara klippt en jämn och fin kant. Flört
  • Isabel­le123
    Äldre 12 May 22:09
    #34

    Jag tänkte fråga.. jag har en sån här klänning (bifogad bild) i chiffong.
    men jag funderar på att ta bort "de vågiga" fram på klänningen.. så att klänningen blir mer rak (upplever att jag ser större ut när det är veckigt) 

    men vad tror du blir snyggast? ska chiffong tyg vara veckat/vågigt och kommer de se konstigt ut om jag ändrar om den så den blir rak?




     
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 13 May 18:20
    #35
    Isabelle123 skrev 2013-05-12 22:09:54 följande:
    Jag tänkte fråga.. jag har en sån här klänning (bifogad bild) i chiffong.
    men jag funderar på att ta bort "de vågiga" fram på klänningen.. så att klänningen blir mer rak (upplever att jag ser större ut när det är veckigt) 

    men vad tror du blir snyggast? ska chiffong tyg vara veckat/vågigt och kommer de se konstigt ut om jag ändrar om den så den blir rak?

     
    Hejsan! Vilken del av det "vågiga" vill du ta bort?
    Det över bysten, midjan eller överst i kjoldelen?? Jag anser personligen att chijjong borde vara veckigt/plisserat/vågat som på bilden då tyget är tunt och om det vore oveckat så skulle alla skavanker på kroppen synas och den skira känslan lätt försvinna. Duchesse är ett tjockare material som lämpar sig bättre för sådanna modeller.

    Det är väll du Isabelle123 som lagt upp en tråd angående ärmar etc till klänningen?

    Har du fortfarande tänkt låta en sömmerska utföra dessa (det vågiga) ändringar eller tänkte du göra det själv?

    När det gäller ändringssömnad anser jag att man enbart ska ge sig på det om man själv är riktigt duktig!
    Då kan det vara lönsamt att ändra plagg så att de ska passa ens nuvarande önskemål bättre.

    Med det sagt så skulle jag själv aldrig ge mig på att göra en sådan ändring på klänningen på bilden. Dels för att ändringssömnad är svårt - riktigt svårt! Oftast blir det inte alls som man tänkt sig.
    Jag är ganska duktig och skulle inte göra det själv.
    För det andra så är det lättare att sy en ny klänning av nytt material med rätt mönsterkonstruktion etc från början än att sy om en klänning på det sättet.

    Så nej jag rekomenderar det inte.

    Om du tänkt be sömmerskan sy om den är det en annan sak men jag tror faktiskt att det skulle vara lätare att sy en nu klänning baserat på den estetik du egentligen är ute efter. Fråga sömmerskan du tänkt anlita och se vad hon/han tycker.

    :)
  • stealm­ystyle
    Äldre 6 Oct 13:23
    #36

    Jag har en fråga.. Min bröllopsklänning är i 100% polyester, vit. Går den att färga svart och hur går jag tillväga isf?
     

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Oct 01:22
    #37
    stealmystyle skrev 2013-10-06 13:23:28 följande:
    Jag har en fråga.. Min bröllopsklänning är i 100% polyester, vit. Går den att färga svart och hur går jag tillväga isf?
    Hejsan

    Ursäkta mitt sena svar, jag har inte varit aktiv här på Bröllopstorget på ett tag.
    Man kan tyvärr inte färga polyester hemma. (processen kräver vissa kemikalier samt hög temperatur och det finns inget ämne på marknaden som tillåter hemma-färgning av polyester.) Det kan vara möjligt att lämna in den och få den färgad, men tråden kommer inte ändra färg vid processen och färgen riskerar bli flammig. Med andra ord: jag råder dig att avstå från att färga din klänning.
    Jag känner tyvärr inte till något företag i Sverige som utför sådanna tjänster, men googla och se om du kan hitta något.

     Mitt tips: Låt korta den och använd klänningen som vit sommarklänning istället. :) Lycka till!
  • Äldre 25 Oct 12:47
    #38

    Jag har en fråga som inte berör klänningar... men jag vill sy mina egna servetter (tror jag). Vad rekomenderar du för tyg till det?

    Jag har läst om både lakan och gardin-tyg samt IKEAS bomullstyger. Jag blir osäker på detta, det känns lite alls tillräckligt för att få en bra servett.

    Har också läst handduk, men då förlorar man ju lite lyxkänslan, eller?

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 3 Nov 22:02
    #39
    Ello skrev 2013-10-25 12:47:06 följande:
    Jag har en fråga som inte berör klänningar... men jag vill sy mina egna servetter (tror jag). Vad rekomenderar du för tyg till det?

    Jag har läst om både lakan och gardin-tyg samt IKEAS bomullstyger. Jag blir osäker på detta, det känns lite alls tillräckligt för att få en bra servett.

    Har också läst handduk, men då förlorar man ju lite lyxkänslan, eller?
    Hejsan,

    Om du verkligen vill sy dukar själv rekomenderar jag att köpa ett tjockt lin- eller bomullstyg. Det är vackert och passande för ändamålet då de kan tvättas i höga grader samt strykas/pressas. Det är dessutom enkelt att hitta spets i lin eller bomull som kan sys på som kant om det var det du önskade.

    Min fråga är: Varför sy servetterna? Är det för att få ner priset? Är det tänka att ges bort som favours?
    Att sy servetter är tidskrävande och är man inte van vid att sy kan man dessutom få fula kanter vilket ger ett hemmagjort intryck, jag antar att du vill undvika det?
    Den enda anledningen att sy servetter själv är om man vill ha en unik stil eller liknande på dem. Om du exempelvis tänkt brodera eller trycka monogram på dem kan det bli fint, men annars rekomenderar jag att försöka hitta ett billigt parti via grossist eller liknande.

    Men om du absolut vill sy själv: Ta dig till billigare tygbutiker och fråga personalen där om billigt men tjockt bomulls eller lintyg som lämpar sig. Jag tror dock att det kan bli tidskrävande så om det inte är så att pengarna är betydligt viktigare än tiden avråder jag dig från det av den anledningen att det enkelt ser hemmagjort ut. :(
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 3 Nov 22:04
    #40
    Ello skrev 2013-10-25 12:47:06 följande:
    Jag har en fråga som inte berör klänningar... men jag vill sy mina egna servetter (tror jag). Vad rekomenderar du för tyg till det?

    Jag har läst om både lakan och gardin-tyg samt IKEAS bomullstyger. Jag blir osäker på detta, det känns lite alls tillräckligt för att få en bra servett.

    Har också läst handduk, men då förlorar man ju lite lyxkänslan, eller?
    Ps. Använd absolut inte handdukstyg!! Det skullese fruktansvärt ut.... Om du inte tänkt sy mini handdukar till badrummet, men dessa kan inhandlas billigt.
  • Äldre 4 Nov 10:11
    #41

    Tack för svaret!
    Jag tycker om att pyssla själv så det gör inget om det tar lite tid. Men vi får se hur jag gör. Glad

    Jag kan sy, men har aldrig sytt servetter så funderade mest kring tyget. Skulle tro att det blir något billigt bommulstyg om jag syr dem själv! Glad

Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!