Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

    Vad heter er kyrka?

    1: Vilken kyrka ska ni gifa er i?


    - Vi ska vigas i Katarina Kyrka


    2: Var i Sverige ligger den?

    - Kyrkan ligger på Södermalm i Stockholm


    3: Varför valde ni just denna?

    - Från början hade vi tänkt gifta oss borgligt, men vi hade svårt att hitta en bra plats som ligger på Södermalm som skulle kunna ta emot alla gäster samt uppfyllde de kraven vi hade. Tillslut bestämde vi oss för att kolla upp kyrkorna som ligger i närheten av festlokalen, och då var Katarina Kyrka en av dem. När vi såg kyrkan kändes den bara helt rätt för oss. Vi tittade på varandra och log i samstämmighet. Vi gjorde helt om och bestämmde oss för kyrkligt bröllop istället. När vi ändå var där och inte hade något annat inplanerat passade vi på att gå och boka kyrkan, och då vi var tidigt ute så fanns alla tider för det datumet vi ska gifta oss på. Så det var bara att välja och vraka. Glad


     


    ...och så skulle man visa bilder på kyrkan. Vi tar utsidan först




    och så insidan.....




    och så planlösningen...


     

  • stormhelen
    filibustern skrev 2013-01-12 15:51:07 följande:
    om det blir i kyrkan blir det i stensele kyrka, där får du oxå svaret på vart den ligger. det är visst en av sveriges största (om inte den största?? lite osäker) träkyrka. väldigt vacker!

     



     


    Jätte fin kyrka, speciellt insidan var super mysig och fin. Det känns nästan lite "hemmigt" = mysfaktor!


    Samtidigt känns det ljust och öppet. Lagom mycket utsmyckning tycker jag. =)


    Riktigt fint att det är två våningar som man kan sitta på.

  • stormhelen
    majjja skrev 2013-01-13 21:26:34 följande:
    Olaus Petri kyrka i Örebro

    Den valde vi framförallt då min sambo väldigt gärna vill bli vigd där och jag är benägen att hålla med om att den är otroligt fin invändigt. Ljus och vacker med små blomstermönster målade i taket, men ändå pampig och ger verkligen en känsla av andakt, sådär som det kan göra när man kliver in i en väldigt gammal byggnad/rum. Det är nästan så man kan känna historiens vingslag.
    Min historieintresserade sambo berättade att den tydligen ska vara ovanlig då det är en korskyrka med tornet mitt i korset. Och med den infon tänkte jag att han måste ju säkerligen verkligen vilja gifta sig där, som läst på så mycket om kyrkan :) 


     




     

    WOW!!!!!!


    Denna kyrka är ju helt makalöst vacker. Så pampig. Mycket bra val tycker jag.

  • stormhelen
    majjja skrev 2013-01-14 20:20:27 följande:
    Ja visst är den fantastiskt fin. Och vilja fina kyrkor ni andra gifter er i :) det här är verkligen en kul tråd. Älskar att se hur alla anda ska göra och vart ni ska gifta er.

    åller med till 100%


    Detta är en super kul tråd. Det är så roligt att folk delar ed sig av vad de ska göra, och det är roligt att få en bild av hur omgivningarna kommer att se ut på våra speciella dagar. Solig

  • stormhelen
    PiaB skrev 2013-01-16 18:09:15 följande:

    Vi ska gifta oss i Lida kyrka som ligger i Botkyrka i Stockholms län. Vi valde den eftersom vi är friluftsmänniskor som gillar att vara utomhus, och den ligger i ett friluftsområde. Den är pytteliten vilket passar oss då vi vill ha det familjärt och intimt. Otroligt charmig med ett stort panoramafönster över vattnet


    Vi valde den också för att det finns ett värdshus precis bredvid och vi var måna om att ha middagen nära kyrkan.


     


    I länken hittar man den, tror det står kyrkan där man klickar.


    www.lida.nu


    Va roligt att ni ska vara på Lida!


    Jag är uppvuxen i Tullinge som inte ligger så långt därifrån. Brukade bada där som ung på sommaren. Tog bussen ner till Lida innan man var stor nog att ha eget körkort. Glad


    Det är otroligt vackert där, så det kommer säkert att bli super bra. Mycket vacker natur och nära till vattnet.

  • stormhelen
    diaboli skrev 2013-01-16 20:08:10 följande:




    Här gifter vi oss! Klosters kyrka i Eskilstuna. Min blivande man och jag var ute och gick en dag och jag frågade honom om han ville titta hur det ser ut i klosters. Jag tycker nämligen att den är jättefin och min m2b är inte från Eskilstuna (stockholm) så han har ingen aning. När vi kom in där så vart han förtrollad. Det som charmar både han och mig är att man ser det industriella  tänket i hela kyrkan. Det är tegel på väggarna och inte jättemycket krimskrams. Kyrkan är jättestor, takhöjden är enorm. Den är väldigt maffig. Besök den så får ni se vad jag menar :)
    Vilken pampig byggnad att gifta sig i, och omgivningarna är otroligt vackra. 
  • stormhelen
    Augusti13 skrev 2013-03-12 13:40:32 följande:


    Jätte vacker kyrka som ni ska vigas i. Bra val!
Svar på tråden Vad heter er kyrka?