• 737 dagar
    Äldre 11 Jan 22:27
    19959 visningar
    10 svar
    10
    19959

    Förrätt till 50-tals bröllop där hamburgare är huvudrätten?

    Ja vad tycker ni? Planen är att ha hamburgare och coleslaw till huvudrätt och en stor kakbuffé till efterrätt.. Men vad tusan har man som förrätt?

  • Svar på tråden Förrätt till 50-tals bröllop där hamburgare är huvudrätten?
  • mirret­h
    Äldre 11 Jan 22:41
    #1

    Roligt med burgare, går det en röd tråd genom hamburgarna och kakorna? Amerikanskt tema, för i såfall så bör ju förrätten vara i samma stil.

  • Äldre 11 Jan 23:09
    #2

    Räkcoctail är ju i och för sig mer 70-tal men det är ändå nostalgi och något som många gäster kommer att känna igen.

    Men soppor var ju poppis.
    Varför inte en klassisk fransk löksoppa exempelvis?  

  • Alylly­ra
    Äldre 11 Jan 23:11
    #3

    Club sandwich kanske? Fast det blir ju lite smörgås på smörgås så att säga...
    Lökringar
    Kycklingvingar/nuggets
    Jalpeno poppers
    Bakad potatis/potatoskins
    Gick mest på typiskt amerikanska grejer nu... Har inte stenkoll på om de är från 50-talet eller inte

    tänk också på att det kan vara svårt att servera varma hamburgare till många. Ta det från en som varit med om många tillfällen då gästerna fått kalla burgare...

  • 737 dagar
    Äldre 12 Jan 06:38
    #4

    Vad många roliga idéer! Tanken är väl att det ska kännas amerikanskt och 50-tal, det är det enda :) gärna får det vara nåt som funkar att förbereda i förväg.

  • Äldre 12 Jan 07:11
    #5

    Såna "Frozen waffels" var tydligen poppis på 50-talet i Amerika, för dom kom först ut på marknaden då. Jag vet inte hur lätt det är att få tag på i Sverige dock, men annars såna kanske? Dom är ju inte fullt så söta som våra svenska våfflor tycker jag och om ni serverar dom ihop med lite lönnsirap och skivade jordgubbar och/eller färsk ananas (även frukt var väldigt poppis på 50-talet som aptitretare), så blir det ju väldigt 50-tal, amerikansk och somrigt. Inte för att jag vet om ni gifter er på sommaren iofs. Nåja, man behöver ju inte servera mer än 1, max 2, våfflor per person.

    Sedan finns det ju "grilled cheese sandwich" som också är amerikaskt 50-tal. Det kanske går att göra någon variant på det.. Även tonfiskmackor var tydligen populärt.

    Fryst pizza kom också under 50-talet, så det skulle ju gå med någon typ av minipizzor kanske.

    "Pigs in a blanket" är också väldigt amerikaskt och vanlig picknickmat på 50-talet. Det finns ju olika sätt att göra det på. Då var det populärt att rulla in korven i pannkakor. Man kan ju göra en vanlig pinnbrödsdeg och vira in dom i.


  • pamjof­re
    Äldre 12 Jan 09:17
    #6

    Här e en länk till en restaurang helt inrett i 50-tal. Kanske kan ge några tips: www.bellasplace.se/index.php/restaurang
    Annars tycker jag ju att milkshake är väldigt mkt 50-tal, ifs kanske inte passar till förrätt.. :) 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 12 Jan 10:26
    #7

    Fyllda paprikor och räkcoctail är båda femtiotal... 


  • mirret­h
    Äldre 12 Jan 13:40
    #8

    Kul med tema! Då tycker jag fingermat passr. Lite röror, små ribbs, kycklingklubba, nån liten sandwish, poppers, "finare" chips, grönsaks stavar. Lite klassiska sånna tandpetarsnittar.

  • Äldre 12 Jan 13:50
    #9

    Vad ska ni göra hamburgare på? Jag kan tipsa om min absoluta favorit blandfärs som blir så sjukt god, 1/3 ryggbiff, 1/3 högrev och 1/3 shortribs (kan vara svårt att fåtag på beroende på vart man bor, annars funkar topblade helt ok också).

    Deviled eggs var den första 50-tals förrätten som dök upp i huvudet.
    Här har du en liten lista med fler tips på vad man åt på 50-talet: www.foodtimeline.org/fooddecades.html
    www.cooks.com/rec/search/0,1-0,1950s_appetizers,FF.html 

  • 737dag­ar
    Äldre 13 Jan 22:17
    #10

    Eftersom jag själv inte äter kött, så lämnar jag burgargörandet till min blivande man och hans bröder =)
    Ska kolla upp allt ni skrivit om! Tack!

Svar på tråden Förrätt till 50-tals bröllop där hamburgare är huvudrätten?