• lollan
    Äldre 11 Jan 19:19
    1923 visningar
    8 svar
    8
    1923

    Snälla kom med tips och synpunkter!

    Hej
    Jag och min sambo har varit tillsammans i tio år och vi har precis bestämt oss för att gifta oss. Vi har två barn, hus och hund så allt sådant är klart ..Så här tänker vi och vi har inte tänkt särskilt länge så skulle vara tacksam för synpunkter och tips och även höra från er som gjort ungefär samma upplägg..

    Vi tänkte sköta allt det formella här hemma i vår småstad. Boka tid hos en vigselförättare och gifta oss borgligt. I all hemlighet. Detta planerar vi göra ett par dagar innan vi åker till Kreta. Väl på Kreta kommer vi avslöja vad vi gjort hem till alla i Sverige. Med oss på resan kommer vi ha våra vänner varav en är fotograf (turligt nog . Då hade vi tänkt ta med oss kläder och låta han fota oss väl nere på Kreta (fast han kommer ej veta det i förväg, vet att han har sin kamera med sig). Då hade jag tänkt ( har ju en liten dröm om vit axelbandslös klänning) att ha bröllopklänning med mig och sambon sina kläder. Därefter bli fotograferade nere på stranden iklädda dessa kläder. Kan man ha bröllopsklänning sådär på "smekmånaden"?? Vi har ju rent teoretiskt gift oss? Eller??
    Sedan undrar jag: Om man gifter sig borgligt ett par dagar innan och det innebär efternamnsbyte för mig: Kan man ändå resa på mitt vanliga pass. Det går väl inte så fort eller?? Så länge efternamn på biljetten överensstämmer med passet borde det väl inte vara några problem.

    Jag tänkte i så fall hyra någon klänning till denna vecka....

    Sedan kommer vi i all enkelhet ha en liten trädgårdfest när vi kommer hem...
    Ring: Min förlovningsring är i guld kantad...Jag skulle vilja ha en ring med silverinslag men som ändå passar till min guldförlovningsring.Hur förenar man detta. Vad är snyggast till en förlovningsring i guld??

    Någon som orkar svara åtminstone delvis på tråden så vore det snällt..Kan ej rådfråga någon eftersom allt ska ske i hemlighet

  • Svar på tråden Snälla kom med tips och synpunkter!
  • Äldre 11 Jan 20:19
    #1

    Ska börja med att be om ursäkt om jag är sen med något svar nu (alltså att många hunnit emellan) hunden kom mitt i inlägget och sa att han var superkissnödig och behövde gå ut Tungan ute
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Till en början - och jag säger inte att det är fel på hemliga bröllop, inte alls.
    Men har ni tänkt på hur era nära och kära kommer att reagera?
    Jag har sett så många här inne som har ångrat att dom gjorde det i hemlighet så det känns värt att ställa frågan i alla fall.
    Sen finns det självklart många som tycker att det var helt perfekt också Flört 

    När det gäller brudklänning så kan du givetvis ha en sån om du vill. Men jag skulle inte hyra. Kostnaderna ifall något händer med klänningen kan bli väldigt höga. Och oftast hyr man ju bara över en helg, inte en vecka eller mer. Så det kan betyda att du får betala tre eller fyra gånger så mycket kanske i hyra.
    Jag skulle hellre beställt en "kinaklänning".
    Det kostar inte så mycket mer (om du inte beställer någon avancerad modell) och då kan ni ju till och med ta såna där "trasch the dress-foton" efter att ni har tagit dom fina bilderna om ni vill (typ att maken bär ut dig i havet eller att ni rullar runt på stranden osv...

    Räkna inte kallt med att din fotografvän ställer upp och fotar helt gratis. Bröllopsfoton kan kräva en hel del redigering efteråt och det kostar i tid (och tid = pengar). Så det kan hända att han säger "ja visst gärna, men jag vill ha X kronor"

    Alltså när det gäller ring så behöver dom inte matcha.
    Även om jag själv har matchande ringar så tycker jag faktiskt att det är snyggt när ringarna inte matchar. För då berättar dom liksom en historia Glad

  • lollan
    Äldre 11 Jan 20:41
    #2

    Hej Chicita!
    Tack så jättemycket för att du svarade på mitt inlägg. Det med att vi gör det i hemlighet är vi relativt säkra på. Våra vänner är festprissar och har vi bara en fest några veckor efter är dom säkerligen fullt nöjda . När det gäller mina föräldrar blir dom nog bara glada att vi får tummen ur och gifter oss . Ett tag var vi inne på att göra det på flygplats innan vi åker men kostar ju en slant som kanske är roligare att lägga på ring klänning etc...

    När det gäller fotografen kommer jag givetvis att räkna med att få betala litegrann

    Bra det du skrev om klänningen. Nog dumt och hyra klänning! Men var beställer man en Kinaklänning? Verkar vara lite lurigt när man ej kan prova? Trash the dress foton har jag aldrig hört talas om men det kan ju blir lite mer levande bilder då. Bra idé!

    Ringar: Där känner jag beslutsångest? titanring? Stenar? Inte stenar osv...
    Mycket funderingar...

  • Äldre 11 Jan 20:49
    #3

    Det kostar inget att gifta sig på Arlanda, om man väljer att göra det i kapellet (om jag förstått rätt).
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Det är om man väljer den där VIP-servicen som Arlanda har som det är en kostnad inblandad

    Googla trash the dress (bilder) så får du se lite hur det ser ut och lite inspiration. Glad
     
    Här (länken nedan) kan du fråga daniiel lite om kinaklänningar. Hon är duktig på dom. Om du mäter noga och antingen beställer en färdigsydd som stämmer med dina mått, eller är väldigt noga när du ger dina mått och dessutom väljer snörning (och en enkel klänning som sagt) så är det stor chans att den passar i alla fall tillräckligt bra för lite bilder Glad
    www.brollopstorget.se/Forum-2-132/m4239026.html

  • PiaB
    Äldre 11 Jan 20:53
    #4

    Jag har egentligen inget att tillägga, mer än att du kan kolla i ringtrådarna som finns här så får du se en massa olika kombinationer. Sök på google för att få inspiration, men det kanske du gjort


     


    Jag hade länge trott att jag ville ha en massa glitter, men när jag tittat runt och tänkt så blev det både förlovnings- och vigselring i guld och silver. Inte en enda sten


     


    Annars verkar det mysigt att åka bort och gifta sig och ha en fest senare.


  • Akjson
    Äldre 11 Jan 21:07
    #5

    Så länge du heter samma i passet som på biljetten är det lugnt. Jobbar med resor.... Du kan ändå inte skaffa pass på nya efternamnet innan ändringen gått igenom. Jag tycker ert upplägg låter hur bra som helst!!! Jag skulle oxå kunna tänka mej att gifta mej på Arlanda i deras vigselrum. Det är ett vanligt rum i vip-avd som dom smyckar med nån blomma och spelar musik från en cd-spelare . Har vart där ett par ggr.... Lycka till!

  • lollan
    Äldre 11 Jan 21:31
    #6

    Åh tack för att ni svarar mig.
    Ska kolla runt på de länkar ni tipsat mig om när det gäller klänningar och ringar. När det gäller klänning vore det bra om det kunde funka så att man kan välja den klänning man vill ha och sedan bara ge måtten. Så man verkligen ser hur den kommer se ut! Sedan ska ju barnen också ha kläder. Men det borde man väl hitta i vanlig affär. Tips på var man kan köpa lite coola enkla sommarkläder till fotografering på Kreta??
    I så fall är det Landvetter som blir aktuellt och verkar kosta 3500 kr därFörvånad...Vårt flyg går tidigt på morgon. Det blir till o vara på plats väldigt tidigt om man ska hinna gifta sig innan planet går..

    Väl där nere på Kreta då vid fotografering,  ska man planera något mer där tänker vi? Eller kanske bäst och bara liksom ha kläderna klara och sedan får det bli som det blir. Tänkte mer med blommor osv. Vad tycker ni?

    Vi har en lokal smyckestillverkare som vi tänkte kolla upp när det gäller ringar. Kan kanske vara lite kul.

    Om man ska gifta sig borgligt: Vad ska man tänka på mer än ha med sig hindersprövningen? Ska man klä upp sig då eller?vi kan ju inte ha med oss vittnen då allt ska ske i hemlighet men så får det bli..

    Som ni märker tänker jag högt

     

  • Äldre 11 Jan 21:41
    #7

    Ja du kan kika ut en modell du gillar och lämna dina mått.
    Men det är inte helt 100% säkert att den passar perfekt ändå. Men en enkel brudklänning brukar inte kosta många hundralappar att storleksändra hos en sömmerska heller om det krisar. Glad 

    Jag skulle inte planera något speciellt. Hotellen brukar kunna hjälpa till att fixa en bukett och kanske även att ånga klänningen om det behövs efter frakten.

    Ni kan gifta er i jeans och tröja om ni vill. Det bestämmer ni själva Glad 

  • lollan
    Äldre 11 Jan 22:03
    #8

    www.landybridal.co/a-line-strapless-ankle-length-lace-ivory-wedding-dress-b12164.html

    Såg nån länk till landybridal.... Någon som har erfarenhet av att beställa där....Gillade den i ovanstånde länk .

Svar på tråden Snälla kom med tips och synpunkter!