• Lina
    Äldre 9 Jan 21:35
    10729 visningar
    21 svar
    21
    10729

    Smörgåstårta som mat på bröllop??

    Hej.


    Min sambo kom med försalg idag att ha smörgåstortor med olika sallader som mat till vårat bröllop. Först var det tänkt att vi skulle ha kall buffé men det är mycket att göra då vi ska göra allt själv.


     


    Vad tycker ni om det förslaget?


    Vi ska gifta oss början på juli, början på agusti så det blir ett sommarbröllop och jag tror att det kan bli bra på en sommardag (varm får vi hoppas) :)


     

  • Svar på tråden Smörgåstårta som mat på bröllop??
  • Äldre 9 Jan 21:38
    #1

    Vissa tycker det och andra inte. Finns diskussioner om det i en tråd just om detta. Jag tillhör gruppen som inte tycker att det är "bröllopsaktigt" :) (dels för att jag avskyr smörgåstårta)

  • Äldre 9 Jan 21:46
    #2

    Jag har svarat på den här frågan tidigare och det är viktigt då att ni formulerar er i inbjudan så att folk förstår att det blir smörgåstårta och inte middag.
    Speciellt om ni ska ha någon form av fest efteråt.

    Normalt sett när jag går på något större evenemang (bröllop, 50-årskalas osv) så anpassar jag maten under dagen efter maten på evenemanget.
    Om det står "vi bjuder på middag" så äter jag ju inte en rejäl lunch (plus eventuellt mellanmål) tidigare på dagen. Utan då kanske det blir en skål soppa och eventuellt någon macka innan vi åker.
    Om jag då kommer fram och det "bara" var smörgåstårta så kommer jag få gå hungrig på kvällen, för smörgåstårta är inget som jag kan äta mig ordentligt mätt på.
    Jag blir nöjd, ja. Men mätt, nej. Och ska jag dessutom förväntas hålla igång någon längre stund och kanske även dricka alkohol så orkar jag inte stanna så länge.

    Om det står "vi bjuder på smörgåstårta" så då äter jag en ordentlig lunch. Varm lagad mat liksom och kanske ändå en macka innan vi åker. Eller packar med lite frukt eller något annat matigt ifall jag skulle behöva.

    Hoppas du förstår vad jag menar. Jag har inget emot smörgåstårta egentligen. Men det är inte "middag" och jag har gått på evenemang där det skulle serveras mat och sen "bara" fått smörgåstårta. Och då har jag blivit besviken...
    Det betyder inte att jag tycker att det är snålt eller fel. Utan bara att det inte var vad jag förväntade och var inställd på... 

  • Äldre 9 Jan 21:52
    #3

    Klart att det går att ha smörgåstårta men om det ska bli sen fest med dans och liknande så kommer folk att bli rejält hungriga. Är det lunchbröllop funkar det däremot utmärkt. Vi var på ett sådant för länge sedan där det serverades ett slags afternoon tea med smörgåstårta och små lyxiga bakelser. Jättetrevligt!

  • maxmam­ma
    Äldre 9 Jan 21:54
    #4

    Jag ÄLSKAR smörgåstårta men ska man sån tårta som mat vill jag veta det så jag kan äta en riktigt lunch så jag inte står vrålhungrig resten av dagen/kvällen men jag tycker smörgåstårta passar bättre vid dop o begravnings bjudning. Tycker en läcker sommar mat buffé passar bättre på ett sommar bröllop av dessa 2 alternativ.

  • Äldre 9 Jan 22:24
    #5

    Jag har absolut inga problem med saken smörgåstårta på bröllop, att det inte skulle vara "bröllopsaktigt", för vem bestämmer vad som är det egentligen?

    Jag tycker däremot inte om smörgåstårta, alls, och känner många som inte tycker om det. Jag, och fler av mina vänner, hade alltså fått gå hem hungriga från ett sånt bröllop. Jag känner dock dom som gärna äter det också och flera som mer än gärna äter det till middag, ja middag. Min makes syster tex kan vräka i sig hur mkt som helst av det :P

    Det är ju dock väldigt svårt att vara alla till lags och i slutändan måste ju ni, brudparet, välja vad ni vill servera på ert bröllop. Ni har förmodligen hyffsad koll på vad era nära och kära äter och inte äter (pga tycke och smak och eventuella allergier), så om ni anser att smörgåstårta kan vara ett bra alternativ, så är det förmodligen det :)


  • Lina
    Äldre 9 Jan 22:33
    #6

    Förstår att det inte är en middag som man vanligtvis äter, men vi ska vara min och min blivandes familjer och släkt och jag på ett ungefär vad dom gillar och inte gillar och vet att alla tycker om smörgåstårta:)


    Vi ska även ha sallad i olika slag plus att på kvällen bjuder vi på olika typer av snittar som man kan gå och tugga på om man blir lite hungrig och även äta sallad om man känner för det.


    Smaken är ju som baken och så ska det vara:)


    vi ska prata och se vad vi kommer fram till, är ju inge stress nu men kan vara bra att börja planer:)


     


     

  • maxmam­ma
    Äldre 9 Jan 23:40
    #7

    men hallå, jag skrev att JAG inte uppfattar smörgåstårta som bröllopsmat, o jag avgör inte vad andra ska tycka om smörgåstårta till huvudrätt på bröllop jag bestämmer inte vad som är rätt o fel så.

    jag bara refererar till mig själv o min vänskapskrets o vi är många som älskar smörgåstårta men skulle inte välja att ha det som bröllopsmat i första hand.

    har aldrig varit på ett bröllop med sån tårta som huvudrätt heller o jag personligen har bara varit med om såna tårtor vid dop, begravning o födelsedagskalas.

    men TS efterfrågade ju åsikter om såna tårtor till huvudrätt vid bröllop o vi som svarade skrev ju allihop hur vi ser på saken så då måste väl jag oxå få framföra min åsikt utan att få höra att vem  bestämmer vad som är bröllopsmat o inte??

    jag skrev ju oxå att jag gärna äter smörgåstårta på bröllop om jag vet att det är det som är huvudrätten så jag kan välja att äta en stadigare lunch hemma så jag inte står o är vrålhungrig bara nån timme efter ätandet.  

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 10 Jan 05:30
    #8

    Det beror väl till stor del på vilken sorts bröllop man har.. Ett kvällsbröllop i en lokal dekorerad enligt färgtema etc kanske inte är smörgåstårtefest precis medan som sagts ovan ett mindre lunchbröllop hemma eller i en trädgård kan vara det. Jag tillhör dock också gruppen som inte tycker att smörgåstårta är så "bröllopigt".. Det blir lätt:

    - var det när du fyllde 30 eller när vi gifte oss som vi åt smörgåstårtan med skinka? Eller var det när jag fyllde 25? 

    typ.. Men det är upp till var och en. 


  • PiaB
    Äldre 10 Jan 06:30
    #9

    Personligen älskar jag smörgåstårta och skulle gladeligen äta mig mätt på det. Men om jag skulle bjuda på det skulle jag informera om det just för att många har svårt att äta mycket av det. Då kan alla förbereda sina magar hur de vill och jag skulle komma hungrig så jag orkar äta mycket


  • Äldre 10 Jan 07:14
    #10
    maxmamma skrev 2013-01-09 23:40:24 följande:
    men hallå, jag skrev att JAG inte uppfattar smörgåstårta som bröllopsmat, o jag avgör inte vad andra ska tycka om smörgåstårta till huvudrätt på bröllop jag bestämmer inte vad som är rätt o fel så.

    jag bara refererar till mig själv o min vänskapskrets o vi är många som älskar smörgåstårta men skulle inte välja att ha det som bröllopsmat i första hand.

    har aldrig varit på ett bröllop med sån tårta som huvudrätt heller o jag personligen har bara varit med om såna tårtor vid dop, begravning o födelsedagskalas.

    men TS efterfrågade ju åsikter om såna tårtor till huvudrätt vid bröllop o vi som svarade skrev ju allihop hur vi ser på saken så då måste väl jag oxå få framföra min åsikt utan att få höra att vem  bestämmer vad som är bröllopsmat o inte??

    jag skrev ju oxå att jag gärna äter smörgåstårta på bröllop om jag vet att det är det som är huvudrätten så jag kan välja att äta en stadigare lunch hemma så jag inte står o är vrålhungrig bara nån timme efter ätandet.  
    Å herregud, nu antar jag att du hakat upp dig på min mening "Jag har absolut inga problem med saken smörgåstårta på bröllop, att det inte skulle vara "bröllopsaktigt", för vem bestämmer vad som är det egentligen?" eller?

    Kan du neka att jag har rätt? För vem bestämmer egentligen vad som är "bröllopsaktigt" nog för ett bröllop? Ingen bestämmer överlag, för alla, vad som är "bröllopsaktigt" eller inte. Däremot så bestämmer brudparet själva över vad dom vill ha med för inslag på sitt bröllop, förutom den obilgatoriska biten i vigselaktigen, oavsett om den är borgerlig eller kyrklig. I övrigt är det faktiskt fritt fram för brudparet att välja.

    Det var absolut inte menat som en pik åt alla er som inte tycker det är "bröllopsaktigt", ni har all rätt att tycka så, utan det var mer menat som peppning för TS att våga tänka utanför ramarna. Att smörgåstårta på ett bröllop är faktiskt helt okej om det är vad dom som brudpar känner att dom vill ha och att det kan passa. Man behöver faktiskt inte gå efter normen och välja tre rätters, catering eller ens hemlagad kall eller varm buffé. Även annat kan vara helt rätt.

    Du, maxmamma, behöver definitivt inte ta åt dig. Du och dina vänner får också välja helt fritt vilken mat, om ens någon mat, som serveras på era bröllop. Nu tycker jag faktiskt lite att du försöker göra en höna av en fjäder.

    Men eftersom TS efterfrågade våra åsiker, så måste väl även jag ha rätt att uttrycka min? Även om den nu inte råkar vara samma som eran?, även om den kanske råkar vara majoritetens.
Svar på tråden Smörgåstårta som mat på bröllop??