• LNLT

Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?

*kyrkligt bröllop med hela tjocka släkten, vännerna o festen - den "klassiska".

*Borgligt med två vittnen

*Gifta sig utomlands, ha festen hemma senare

*gifta sig i sambands med barnets dop, överraskningsgrejen

Vilka alternativ finns?

Vi har väl mest varit inne på den första jag nämnde - men den blir tok-dyr, så vi letar roliga alternativ!

• Svar på tråden Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?
  • Utomlands 2013

Som mitt användarnamn avslöjar så kommer vi att gifta oss utomlands. Inga medbjudna gäster, bara vi och våra små barn.

Anledningarna är flera: vi älskar att resa och lägger hellre pengarna på a en underbar resa och upplevelse för vår familj än att bjuda på en stor festlighet, ingen av oss är troende och därför känns det konstigt att göra det i en kyrka samt att det finns knepiga personer i vår närmaste familj som vi inte vill ska vara närvarande då de snarare skulle "förstöra" dagen än berika den.

Tror inte vi kommer ha någon fest hemma sen, det är iaf inget vi har planerat för. Vi får se hur det blir med den saken.

• Fjärilen

Vi gifte oss i Italien. Vi bjöd med vår närmaste släkt och vänner, de fick själva betala flyg och boende. Vi var ca 30 personer. Ett perfekt antal gäster för oss. Man hann med att tala med precis alla.

Ni kan ju köra alternativ ett men med mindre gäster annars?

• PimPim83

Vi kommer troligtvis gifta oss borgerligt på ett mindre slott och ha bröllopsmiddagen på samma plats. Ingen fest. Vi bjuder "bara" närmaste familjen och eventuellt ett par vänner, ca 15-20 personer blir vi sammanlagt. Detta kommer ändå att kosta mellan 50.000 och 70.000 kr. Så det blir kanske borgerligt och litet, men jag skulle inte säga att det är direkt billigt... Vi har gjort en lista och prioriterar det som är viktigt för oss. Det som inte är viktigt drar vi ner på eller struntar vi helt i.

Om man vill ha ett mindre bröllop (men för den sakens skull inte nödvändigtvis "billigt") så är mitt tips att kolla in sidan www.intimateweddings.com/
    Där finns mycket tips och inspiration!

• aviman

Vi gifte oss borgerligt i ett växthus med den närmsta familjen och vännerna, ca 50 pers. Sen hade vi hemlagad middag och tårtbuffé i en stor lokal. Vår budget låg på ca 30 000:-
    Jag antar att vårt blev mer som ettan fast borgerligt, och inte hela tjocka släkten och alla vänner.

Det var alldeles rätt för oss Solig 

• Chicita

Det finns inget som säger att ena upplägget automatiskt blir billigare än något annat.
    Om vi hade lagat maten själva exempelvis och valt att inte ta in proffessionella gycklare så hade vårt bröllop blivit hälften så dyrt.

Nu hade vi väl alternativ 1, som du framställer listan.
    Men det var allt annat än traditionellt då det var medeltidstema... Flört

• LNLT

Vi vill prioritera: bjuda på mat, dryck (fri bar) och helt enkelt det som gör det till en rolig fest för gästerna och oss.
    och ringar, hur vi än kompromissat kan vi inte välja billigare ringar!
    ca 70-75gäöster, all släkt inräknad trots att vissa vill vi inte bjuda men i vår säkt GÖR man bara så helt enkel, alla bjuds.

Summan vi hamnar på är runt 47 000kr. Kanske inte mkt för vissa, men mkt för oss. Vi är nyblivna föräldrar, en av oss har fast jobb o den andre studerar. Inte optimalt kanske, men vi har varit tillsammans i strax under 10år och nu är det fasen dags!

Jag är mest intresserad av olika alternativ - försökt tänka lite o fundera.
    Jag är ingen pysselmänniska, kan max tänka mig att sprida ut lite ljus o nån blomma på borden ev "krossat glas" (stenar som ser ut som glas eller liknande)

Sambon vill ha kyrkligt men kan överväga annat.

• Chicita

Det kostar inget att gifta sig i kyrkan om man är medlem där (eller tja minst en av de som gifter sig måste vara medlem för att det ska bli kostnadsfritt om jag minns rätt).
    den biten bör inte påverka ekonomin så särskilt mycket.
    Det som kostar är allt runtomkring.
    Att åka iväg bara ni två och gifta er - tja då kostar resan och allt däromkring också. Ni kan få kostnader för vigseln då den sker i annat land (även om ni väljer att gifta er via svenska kyrkan).

Om ni inte kan dra ner på gästantalet så kan ni välja billigare mat och lokal exempelvis.
    Varför inte vara i en bygdegård / bystuga (brukar kosta några hundringar om man inte är medlem där) och ha kall buffé så ni kan laga maten själva, eller med hjälp av några släktingar.

Att ha fri bar är generöst, men jag som gäst förväntar mig inte att få supa på andras bekostnad. Att ta i alla fall 10:- per dryck eller att ha en skål där folk kan lägga en valfri slant kan göra att den posten sjunker väldig mycket kostnadsmässigt.
    Att välja att bara ha vin, öl och cider i baren är också ett bra alternativ för att slippa busgroggar och nerspydda lokaler efter att någon tappar greppet "om man får dricka så mycket man vill" ... Och det blir billigare i längden också.

Man kan beställa vanliga enkla prinsesstårtor på typ ICA Maxi eller Citygross och ha som bröllopstårta om inte tårtans utseende eller innehåll är extremt viktig.

Hur som helst så behöver det inte bli billigare för att man väljer borgerligt istället för kyrkligt (det är ju kläder, fest och mat som kostar. Annars är det ingen större skillnad) eller för att man smiter iväg utomlands. För då har ni ju både kostnader för resan och själva vigseln förutom festen som ni ändå har när ni kommer hem.

Fokusera på hur ni kan få mat och dryck billigare. För det verkar vara där skon klämmer för er 

• Fjärilen
    LNLT skrev 2013-01-07 12:25:07 följande:
    Vi vill prioritera: bjuda på mat, dryck (fri bar) och helt enkelt det som gör det till en rolig fest för gästerna och oss.
    och ringar, hur vi än kompromissat kan vi inte välja billigare ringar!
    ca 70-75gäöster, all släkt inräknad trots att vissa vill vi inte bjuda men i vår säkt GÖR man bara så helt enkel, alla bjuds.

Summan vi hamnar på är runt 47 000kr. Kanske inte mkt för vissa, men mkt för oss. Vi är nyblivna föräldrar, en av oss har fast jobb o den andre studerar. Inte optimalt kanske, men vi har varit tillsammans i strax under 10år och nu är det fasen dags!

Jag är mest intresserad av olika alternativ - försökt tänka lite o fundera.
    Jag är ingen pysselmänniska, kan max tänka mig att sprida ut lite ljus o nån blomma på borden ev "krossat glas" (stenar som ser ut som glas eller liknande)

Sambon vill ha kyrkligt men kan överväga annat.
    NI kan ju tex ha festen hemma hos er i er trädgård. eller hos någon av era föräldras trädård. Bor ni lägenhet så har ni kanske någon samlignslokal som ni får hyra billigt. Eller någon lokal där ni studerar. Brukar finnas pubar på skolan.

Mat kan ni ju alltid bjuda på buffe, som ni antingen gör själa eller kontaktar en catering firma eller tom med ICA maxi kanske.

Bor ni söder ut åk till tysklan och handla alkohol. Annars välj billigare alternativ på systembolaget.

Eller gör som en del som har kuvertavgift.
  • LNLT

Vi har räknat med buffe (catering 13 000 eller hemgjord för 5000),
    tysklands öl vin cider och sen avec till kaffet ca 5000kr totalt dryck

en vanlig klänning ist för bröllopsklänning,

lokal tror vi går på 2000kr, inväntar svar ifrån en lokal och där har de även erbjudande om catering så jag frågade om paketpris osv

• Juni 2012

VI valde att göra såhär:
    Bara vi två, plus präst och två vittnen i kyrkan.
    Två dagar senare var det fikabjudning hemma hos oss, med skål och tårta och så. Familjerna och några få vänner bjöds
    Fotades knappt 2
    veckor senare.

Svar på tråden Vilka sorts bröllops finns det...? Hur gjorde NI!?