• I Wixen

Genrepsmiddag

Nu är väl jag kanske dum i huvudet, men vad gör man på en Genrepsmiddag? Går man igenom vad som kommer hända eller sitter man bara och är social med varandra? vilka förväntas vara med? vad äter man? - hjälp :(

• Svar på tråden Genrepsmiddag
  • daniiel

Jag tror inte det förväntas någon sådan middag i Sverige. Ingen jag känner eller har hört talas om har haft en såndan middag. Vad man gör? Ptja, jag antar att eftersom det är just en grenrepsmiddag, så har man ett genrep inför dagen efter.

Vi hade middag kvällen före, men bara för brudföljet och toastpar med respektive för att få lite mer tid tillsammans och alla skulle hinna träffas och gå igenom det sista, sista osv. Det var dock inte alls någon genrepsmiddag. Jag vet flera som haft en middag kvällen före mer liknande våran, bara en kul grej för att träffas lite.

Det är ju inte så vanligt att folk (gäster) är lediga två kvällar för ett bröllop och många brudpar har ju väldigt mkt att göra och förbereda kvällen innan. Vissa vill ju ha den kvällen för sig själva (brudparet) och bara mysa också.

• daniiel

Och just det, vi var hemma hos oss och grillade. Vi körde som vanligt, vi bjöd på potatissallad och alkoholfri dryck. Alla fick ta med vad dom ville lägga på grillen och alkoholhaltiga drycker. Allt var väldigt avslappnat och mer som en vanlig grillkväll bara och inte kopplat till bröllopet.

• I Wixen

naww va mysigt de lät :)
    Tack Daniiel :)

• daniiel

Ja, det var mysigt och skönt att träffa lite vänner bara :) Vi hade ju dock två tärnor, fyra marskalker och två toastisar, så vi var ju ändå typ närmare 20 vuxna och vår dotter då. Alla kände dock inte varandra så bra, så roligt att alla hann träffas lite före :)

• PiaB

Jag har aldrig heller hört talas om det på riktigt, däremot har jag sett på film att de har någon sorts midag innan. Antar att det är för att gå igenom allt inför bröllopet. Jag har tyckt att det verkar konstigt och dyrt. Nu vet ju jag inte hur det går till, men det känns som man borde bjuda på den om man ska "tvinga" dit alla gäster dagen innan också.

Jag tror absolut inte att någon förväntar sig det, känns inte som något som fått fäste i Sverige än. Men det skulle vara kul att veta vad man gör. Äter man bröllopsmaten och hålls alla tal, på prov liksom. Isf har man ju gjort allt redan. Eller så kanske man äter annan mat och bara kollar tiden och så. Typ att nu tog förrätten så lång tid och nu ska en hålla tal i tre minuter o.s.v.

Jag och blivande mannen ska bo på hotell både natten innan och efter bröllopet så vi kommer att mysa själva kvällen innan och bara njuta av det fantastiska att "i morgon händer det". Annars tyckte jag att daniiels sätt verkar hur mysigt som helst så alla bara får träffas och koppla av efter allt planerande

• Aniara4

Aldrig nånsin hört talas om fenomenet i verkligheten eller ens hört ordet på svenska förut, jag har enbart sett det i amerikanska filmer, Om jag blev inbjuden till en sådan inför ett svenskt bröllop skulle jag bli oerhört förvånad och lite konfunderad.

Däremot kan det ju vara väldigt trevligt att träffa alla ev. tillresta gäster och äta middag kvällen innan, om man har tid och ork att göra något sådant! Men jag skulle inte kalla den för något annat än en möjlighet att äta middag tillsammans för den som vill.

• Sebastiána

Gerrepsmiddag/rehersaldinner förekommer väl bara i USA. Känns onödigt. Våra familjer och någon gäst som snlände tidigt åt tillsammans kvällen före bröllopet efter att vi iordningsställt lokalen.

• snowstars

Som sagts innan är det en amerikansk tradition. Av vad jag har tyckt mig se på film (haha) så kör de genrepet i kyrkan med brudföljet och efter det äter de middag. Vet inte riktigt om alla gäster är med på middagen eller om det bara är de närmaste? Vissa förväntas visst hålla tal också. Men det är alltså inte själva middagen som är genrepet utan det sker i kyrkan.

Jag tycker inte det är nånting man behöver ha på sitt eget bröllop i alla fall. Det är ju knappt ens säkert att man har tid med något sådant om man står på en trappstege i festlokalen med juteväv lindat runt armarna i ett deperat försök att fästa den i taket (det är i alla fall vad jag ser framför mig att jag kommer göra kvällen innan).

• Magenta

Reherasal dinner är ett amerikanskt fenomen och är då familljen och de allra närmste har middag dagen innen (antagligen för att alla rest långt) och oftast hålls talen då vilket man inte alltid gör på själva bröllopsmiddagen. Ett helt annat upplägg helt enkelt än vi kör i Sverige.

Svar på tråden Genrepsmiddag