• millanfs

    hjälp med bröllopsplaneringen??

    Jag hade tänkt ett stort bröllop men med ändrade ekonomiska förutsättningar har vi ingen möjlighet. så jag önkar bra tips hur man kan göra med festen? Kan man ha öppethus efter kyrkligvigsel? picknik? buffe ute i trädgården? kan man bara bjuda på kaffe och tårta efteråt på stående fot hemma i huset? Kan man ha buffe i bygdegård och sen spelas det musik på cd spelare? Vi gifter oss 1 Juni!! massa bra ideér vill jag ha tack!!

  • Svar på tråden hjälp med bröllopsplaneringen??
  • Chicita

    Du ska få standardsvaret här på BT...

    Ni kan göra precis hur ni vill, för det är er dag
    Flört
     

    Börja med att bestämma vad det får kosta.
    Hur många ni vill bjuda
    Och vart det är lämpligast att vara (både rent praktiskt lokalmässigt och enligt plånboken)

    Sen är det lättare att hjälpa er med idéer för att kunna hålla kostnaderna nere Glad 

  • Nano

    Jag gifter mig 1 juni...med en budget på 9000:- och vi kommer bjuda 55 personer.

  • millanfs

    Tack!! :) oj vilken bra budget på 55 personer, hur lyckas du?

  • kramen
    Nano skrev 2013-01-05 02:14:06 följande:
    Jag gifter mig 1 juni...med en budget på 9000:- och vi kommer bjuda 55 personer.
    Det är bra gjort ! är allt inräknat som ringar och kläder mm ?
  • Nano

    Allt är inräknat. Vi får väl hjälpas åt med planeringen eftersom vi har samma datum och borde göra samma saker ingefär samtidigt.

    Min klänning 200:-
    M2b har redan kavaj
    Fotograf till vän
    Ringar 2000:-
    Buketten gör jag själv och den kommer inte kosta mer än 200 och då har jag även räknat in det m2b och våra två söner ska ha.

    Den stora posten är mat och alkohol. Kommer handla i dricka i tyskland och laga buffé. 

  • millanfs

    vad har du tänkt för buffe?? vem ska stå i köket under kvällen? :)

  • millanfs

    ingen kostnad för lokal? vi ska till ett hotell på tisdag och se vad vi kan få för pris per person, nu har vi tänkt 20 pers max.. Men får se vad dom säger och om jag vill detta!!

  • kramen
    Nano skrev 2013-01-08 20:58:47 följande:
    Allt är inräknat. Vi får väl hjälpas åt med planeringen eftersom vi har samma datum och borde göra samma saker ingefär samtidigt.

    Min klänning 200:-
    M2b har redan kavaj
    Fotograf till vän
    Ringar 2000:-
    Buketten gör jag själv och den kommer inte kosta mer än 200 och då har jag även räknat in det m2b och våra två söner ska ha.

    Den stora posten är mat och alkohol. Kommer handla i dricka i tyskland och laga buffé. 
    Oj det var bra jobbat , bara min klänning tar upp hela er budgetSkäms Lycka till och kramis
  • Nano

    Vi kommer att ha festen i vår trädgård så hoppas vädergudarna är med oss. Vi har klarat fester med 30 personer och regn men aldrig med 55 gäster. Tanken är att vi ska kunna laga allt i förväg och bara "slänga" fram det innan folk kommer. Äta buffemat till middag under veckan och frysa in sånt som går. Sedan får man passa på att handla kyckling och sånt när man ser att det är extrapris.

    Pastasallad 
    Bulgursallad
    Potatissallad (inget vit gegga)
    Kycklingspett
    Kallskuret typ chorizo
    Gazpacovinegrätt
    Bröd
    Färskoströror
    Vattenmelon

    Till efterrätt
    Blåbärscheesecake i långpanna 

  • millanfs

    Låter som en bra meny.. :) Har ni tält ifall att eller chansar ni på vädret? Jag är imponerad själv vet jag fortfarande inte alls hur vi ska göra med vårat bröllop eller hur vi vill ha det, jag är så kluven..

  • Nano

    Vi kommer att ha tält men hoppas verkligen att det inte blir regn. Vi får hålla tummarna tillsammans För oss är det inte viktigt med att de ska vara en stel tre rätters eller att vi kommer att spela musik på spotify. Jag tror att om man gör det enkelt så känner sig folk mer bekväma och får det roligare. 

  • millanfs

    Hej! hur går det med planeringen?


    nu har vi skickat ut inbjudningarna, så det får bära eller brista.. :) 70 pers har vi bjudit, vi bjöd alla till slut och svärföräldrarna och mina betalar och fixar maten.. Vi ska ha först snittar med skagenröra= 300kr för 70 pers, buffe fläskfile,kycklingfilè, rostbiff, potatisallad och pastasallad för 37kr per person, + sallad, smör,ost och bröd, hallonmouse ej räknat pris på det, med bröd och mouse gör svärmor. Bröllopstårta 30kr per person med tårtställning. Personal min sambos systers svärföräldrar och två kompisar som fixar med mat och musik under kvällen.. Barnen har mina föräldrar underdagen medans svärföräldrarna lagar mat, när barnen blir trötta på kvällen så tar svärföräldrarna och går hem med dom.


     


    + dryck åker tll tyskland, en kompis betalar resan så vi betalar för det vi handlar, vin och öl..


     


    Bil har en kompis


    lokal 800kr


     


    smink gör en kompis och en betalar frisören i present.


    fotograf min kusin.


    kläder är det dyra som vi har köpt, min klänning 2000kr tradera. min sambos och bestman 3100 hyrd jacket och skor.


     


    näbbklänningar 300kr


    tärnklänningar 1600kr max..


    Jag har skor kvar att köpa till mig.


    dekration till lokalen betalar svägerskan från ebey. ballonger,diamanter, organzapåsar och stora fjärillar att dekorera med. Jag har även köpt dukar,vinkaraffer, champangeglas, såpbubblor, ballonger. ska köpa vit markväv att dekorera taket med..


    och blommor fixar min sambos syster, både lokal och brudbukett m.m. vet ej vad det kommer kosta.


    Något jag har glömt?


     


    hoppas det går bra för er i planeringen?? inte långt kvar nu ju!!


     


     


     

  • Nano

    Oj vad mycket hjälp ni får. Vad skönt det måste kännas och vad mycket ni har hunnit med. Håller på förfullt med inbjudningskorten och hoppas få iväg dem i veckan. Även vi ska till Tyskland för att handla dricka.

    Ska fixa smink, hår och bukett själv. Klänningen kostade 200:- på ebay men jag behöver köpa nån klännin att ha under som slimmar mig lite. M2b har kostym men ska köpa nya skor och så ska vi hitta kläder till sönerna 6 och 8 år. 

    Har lite att pyssla med till dekorationerna och behöver handla lite krimskrams men jag tror att vi har rätt bra koll på allt. Kommer bli många pysselkvällar dock.

Svar på tråden hjälp med bröllopsplaneringen??