• Linda78

Behålla mitt efternamn

Hej
    Har gift mig nu i december men kan inte bestäma mig om jag skall behålla mitt efternamn Andersson.
    Har två bar som också heter Andersson. Min man har såklart ett mer ovanligt efternamn, men enligt mig inte så fint. Vore kul att heta likadant som min man, men då heter ju barnen ett annat efternamn om vi inte byter på dem med .... mellannamn vill jag inte ha. 
    HJÄLP hur har ni gjort???????????????+ 

• Svar på tråden Behålla mitt efternamn
  • TheD

Maken bytte till mitt efternamn och behöll, tyvärr, sitt efternamn som mellannamn.

• Tilda93

Vi ska ha mitt efternamn i mellannamn och hans i efternamn, då jag vill inte byta bort mitt efternamn , då jag fick kämpa och vänta tills jag var 18 år och byta efternamn.. :(.. Samtidigt vill sambon ha kvar sitt :) , hoppas bara våra framtida barn får heta lika dant som oss! :)

• rock brud

vi behöll båda våra egna gamla vanliga namn. Mannen ville int ha mitt och jag ville int ebyta

• lillsmilla

Sambon kommer byta till mitt, just för min son från ett tidigare förhållandes skull.

• JohannaE

När jag gifter mig kommer jag behålla mitt eget. Jag vill heta samma som mina barn för det första. 
    Framförallt är mitt efternamn väldigt ovanligt, det är bara min familj som heter så. Så det betyder mycket för mig. Min blivande får mer än gärna ta det, men jag tror han vill ha sitt vanliga -son namn. Och det får han gärna  

• Allis

Jag kanske lägger till hans som mellannamn men eftersom mitt barn (från ett tidigare äktenskap) och jag har samma efternamn nu vill jag inte ändra helt så att vi har olika.

• Alyllyra

Jag och min ena syster bytte efternamn (från Andersson, faktiskt! Glad) när vår morfar dog och tog hans efternamn istället. Min yngsta syster heter fortfarande Andersson. Och det gick bra, vi slutade inte vara systrar för det. Och dina barn kommer inte att sluta vara dina barn bara för att du heter något annat.

Det finns ju jättemånga barn som inte har samma efternamn som ena föräldern. Och det brukar gå bra ändå. Men om det är jätteviktigt känslomässigt för dig att ha samma efternamn som barnen så har du ju ditt svar där - byt inte.

Själv kommer jag inte att byta. Dels för att jag redan har bytt en gång i mitt liv (och därmed förvirrat mina vänner tillräckligt redan ), dels för att min sambo har ett vanligt -son-namn, och dit vill jag inte tillbaka.

Min sambo ville dessutom byta till sin mammas efternamn (som även hans bror tog innan han gifte sig). Om jag skulle ta det skulle jag bli den tredje personen med exakt samma för- och efternamn i den släkten (en moster, en svägerska och så jag). Och det skulle nog mest göra folk förvirrade...

Svar på tråden Behålla mitt efternamn