• Äldre 31 Dec 13:53
    2158 visningar
    6 svar
    6
    2158

    Dekoration till marängtårta

    Vi har fastnat för en tårta, som istället för marsipan eller sugerpaste har ett marängtäcke. Är det någon som har haft det, som kanske har en bild att dela med sig av. Har ni dekorerat tårtan på något sätt? Eller är det någon som har tips på dekoration?

  • Svar på tråden Dekoration till marängtårta
  • ev2013
    Äldre 31 Dec 15:15
    #1

    Har själv aldrig gjort en marängtårta... men första tanken som dök upp var att färga lite av den vita marängen ljusrosa och sprita hjärtan. Kanske göra rosa hjärtan som du gräddar och sen dekorerar med?


    sprita smält mörk choklad i olika mönster på smörpapper, låt torka och sätt på tårtan, kan bli riktigt coolt.


    Skall du göra tårtan själv?

  • Äldre 1 Jan 18:38
    #2

    Tack för tipset! Vi provbakade tårtan igår, och den blev riktigt god. Det är min blivandes syster som ska göra den, och om det behövs så hjälper kanske jag och några till lite grann.

  • maxmam­ma
    Äldre 1 Jan 19:10
    #3

    vi ska oxå ha maräng tårta som bröllops tårta, jag har oxå funderat i de där banorna om att spritsa lite rödfärgad maräng som hjärtan eller försöka "klistra" fast såna där sockerkulor som finns i olika färger på tårtan.

    Choklad idén låter ju riktigt bra, kanske man ska sno den o prova med det.

    tack för tipset får jag nog säga om inte annat 

  • Äldre 1 Jan 22:53
    #4

    Maräng är svårt att dekorera med annat än choklad eller liknande. (ja annan maräng då funkar ju och kristyr)...
    Om dekorationerna är minsta fuktiga så kan ju marängen smälta annars.

    Men att spritsa eller ringla mörk och vit choklad över tårtan kan bli jättesnyggt. Och det går ju att spritsa hjärtan eller andra mönster i choklad också Solig 

    PS/ Vit choklad kan man färga med lite pastafärg, undvik karamellfärg om ni inte bara vill ha en lätt brytning i färgen. Annars blir chokladen så utspädd pga att man måste ta så mycket av karamellfärgen... 

  • maxmam­ma
    Äldre 1 Jan 22:57
    #5

    ja fast jag tänkte om man lägger färgade sockerkulor "löst" uppe på tårtan så blir den ett skådeverk även om dessa kulor ramlar av när man skär bitar gör ju inget för dessa kulor är ju stenhårda att försöka tugga på.

    men om man tex spritsar fina mönser av choklad som man låter torka på bakplåtspapper o lägger uppe på sedan det torkat så blir väl inte marängen blöt o kladdig o mosig?? 

  • Äldre 1 Jan 23:03
    #6

    Nej det ska nog funka vilket som där maxmamma...
    Du kanske kan fukta kulorna lite och sen lägga dom på tårtan så kommer dom att smälta ihop lite med marängen. Dom ska alltså inte vara blöta, utan bara lätt lätt fuktiga på den del som ska vara i kontakt med tårtan i så fall.
    Och choklad ska som sagt var inte vara något problem det heller.

    Som sagt, det är om dekorationen är blöt (typ grädde eller gelé eller liknande) som det uppstår problem Flört

Svar på tråden Dekoration till marängtårta