blommor på middagsbordet
Vet någon vad som menas med en brudnisse vid hunnörsbordet? Har man alltid det?
Vet någon vad som menas med en brudnisse vid hunnörsbordet? Har man alltid det?
Inte om man inte är Norsk tror jag...
Det är väl en norsk tradition. Men jag är inte riktigt säker på vad det innebär och i så fall motsvarar på svenska.
ok tack! jag undrar för det var en blomsterhandel som föreslog det när vi pratade bordsdekorationer...jag får väl fråga henne, men tänkte det kan vara bra att få höra från flera håll.
Ok.. hmmm jag har aldrig hört talas om det förut.
Men hör med passionsblomman (medlem här alltså) hon har varit (eller är) florist, så hon kanske vet
Annars om jag bara ska gissa så kanske det är något att sätta brudbuketten i? Alltså någon sorts dekoration med plats för buketten...
ja, jag har ingen aning...tack för tips
Hej!
Jag tror (obs att det är betoning på tror) att det handlar om samma sak som det jag hört även kallas "en brudlasse". Jag tror att det är fråga om dialektala och lokala uttryck för den dekoration som man ibland ser framför brudparet vid honnören. Dvs en låg, oftast avlång dekoration som är lite "extra" för att markera just deras platser. Den ersätts ibland med att man istället placerar brudbuketten vid bordet (kanske på en piedistal eller liknande, så den ryms/kommer på rätt höjd).
Man vare sig behöver eller brukar alltså nödvändigtvis ha någon extra dekoration vid honnören-men det är inte heller ovanligt och kan var väldigt vackert.
(och jo, jag är florist, det går nog aldrig över,men jag jobbar inte som det för närvarande.)
Tusen tack! Det låter ju verkligt logiskt, kanske inte så dum idé att låta brudbuketten pryda bordet.