• Äldre 26 Dec 15:51
    1480 visningar
    3 svar
    3
    1480

    Behöver tips och idéer för tårtan!

    Jag har börjat fundera över tårtan och jag vet hur jag vill att den ska smaka...tror jag :) Och på ett ungefär hur den ska se ut... Vi vill ha en moussetårta då varken jag eller min M2B är så förtjusta i vanliga gräddtårtor.
    Problemet är bara att jag behöver recept för tårtan jag vill ha så att min systers kompis kan baka dom...och jag vet inte riktigt vad som funkar i praktiken och vad som passar smakmässigt.

    Det här är iaf vad vi tänkt:
    Botten av mörk choklad tex browniebotten
    Vit chokladmousse
    Passionsmousse

    Jag vill gärna att tårtorna är helt vita. Funkar det att ha marsipan på moussetårta eller har man sugarpaste eller finns det något annat?

    Vill inte att tårtorna blir supersöta o sliskiga...
    Finns det någon som kan hjälpa mig med detta så vore jag väldigt tacksam :)

  • Svar på tråden Behöver tips och idéer för tårtan!
  • Äldre 26 Dec 18:54
    #1

    Alltså... det absolut enklaste (då vet ni att ni får rätt konsistens på moussen) är att köpa moussepulver från kakburken, tårtdecor eller annan sån butik / webshop.
    Sen kan man piffa till dom lite själv genom att kanske ha i lite passionsfrukt i passionsfruktsmoussen eller riva ner vit choklad i den vita chokladen.

    Söt kommer den garanterat att bli om ni väljer dom smakerna.
    Choklad( browniebotten är supersött
    Vit chokladmousse är i princip bara socker och fett
    Passionsfruktsmoussen är väl rätt fräsch men den är också söt.

    Marsipan finns extravit, men inte kritvit. (typ ivory)
    Om du vill ha kritvita tårtor så är det sockerpasta som gäller.  Och sockerpasta är söt..., tja marsipan är väl också söt.

    Om ni inte vill ha en söt tårta så skulle jag hellre välja sockerkaksbottnar med lite lime/citronsaft i + finrivet citronskal.
    Sen en mörk chokladmousse med choklad i-riven (kanske chili-choklad) och kanske en limemousse (enklast gör man den genom att vispa limecurd med grädde och ha i lite gelatin).

    Ni behöver fodra tårtan med smörkräm om ni ska ha sockerpasta, annars smälter den i kontakt med fyllningen. Man kan vispa smör med lite citronsaft exempelvis. Eller något annat smakämne som passar... 

  • Äldre 27 Dec 20:06
    #2

    Tack för ditt svar!! :)

    Jag får be hon som ska baka tårtorna att testa sig fram lite... Har läst på lite mera och passionsfruktcurd- är det något som kan vara lite syrligare än passionsfruktsmousse?
     Behöver inte ha just browniebotten- är bara det att jag inet är så förtjust i vanliga sockerkaksbottnar heller. Är lite kinkig när det kommer till tårta tyvärr :)

    Men man kan ha sugarpaste på en mouusetårta iaf? Den ligger kvar?

  • Äldre 27 Dec 20:26
    #3

    Vet inte om det blir någon skillnad i syrlighet. En curd är ju en typ av marmelad. Och hallonmarmelad är ju mycket sötare än citronmarmelad liksom. Precis som att hallonmousse är sötare än citronmousse.
    Så skillnaden är väl att du inte har en gräddbaserad mousse (eller äggvitebaserad om du hellre vill ha det), utan ett lager marmelad på tårtan...

    Tja, varför skulle den inte ligga kvar?

    Man måste som sagt fodra med smörkräm så att sockerpastan inte kommer i kontakt med fyllningen.
    Och fyllningen måste vara skär-fast. Dvs så hård att när man skär en bit så får inte fyllningen börja läcka ut i den öppning som blir.
     

Svar på tråden Behöver tips och idéer för tårtan!