Storleksändra ring - hjälp
Hej!
Jag underar om någon med kunskap om ringar vet om det är möjligt att storleksändra en alliansring i 18k vitguldmed 10 st 0.03 diamanter ifrån storlek 17 till storlek 15.5?
Tacksam för hjälp
Hej!
Jag underar om någon med kunskap om ringar vet om det är möjligt att storleksändra en alliansring i 18k vitguldmed 10 st 0.03 diamanter ifrån storlek 17 till storlek 15.5?
Tacksam för hjälp
Hej och god fortsättning =)
Tyvärr så måste jag nog ge dig tråkiga nyheter..
Man ska aldrig helst in och ändra i ringar, iaf inte stenringar.
Jag funderade på att ta in min bara en halv storlek, har tolv diamanter 0,30 men det var jätte få
som ville göra det. Men jag valde att inte göra det sen.
Allt är väl inte helt omöjligt, och skulle du hitta någon som gör det så får du nog räkna med att det kostar
en hel del pga att det är mycket mer jobb med stenringar.
Hoppas det löser sig för dig.
jag tror som sagt oxå att det är svårt att ändra storlek på en ring med stenar i.
Sen har jag fått för mig att det är lättare att öka storleken än att minska storleken på ringen.
kan ju ha fel där men det är den uppfattningen jag fått när jag ville förminska min gammelmorfars vigselring.
men som sagt hör dig för om det är möjligt att förminska ringen.
Jag har för mig att det går att göra den mindre genom att lägga i extra material i skenan, som en extra inner-ring, och då borde inte stenarna bli påverkade. Det bästa är nog att gå till en guldsmed och fråga:)
Du kan vara lugn !
Självklart går det att ändra din ring
I butiken jag jobbar ändrar vår guldsmed alliansringar "hela dagarna".
Gå bara till en kunnig guldsmed så fixar han det utan problem.
Brukar kosta 400-700:- och då ingår att man efterjusterar stenarna.
Om ringen är gammal och har slitna stenfattningar kan man ibland behöva förstärka dessa när man storleksändrar.
Jag tog in en guldring med en sten i och det blev superfint. Först frågade jag på Guldfynd men de var dels dyra, dels skulle de "tvingas ta bort stenen" och det blev ju ännu dyrare. Så jag frågade på en annan firma och det var inte alls dyrt, ungefär halva priset, och de behövde inte ta bort stenen. Fort gick det också
Jag har också fått tipset att man kan lägga in som små droppar av metallen på insidan av ringen för att minska den Då är det också lätt att göra den större igen om man senare skulle gå upp i vikt eller så. En annan metod att ändra storlek på en ring är att de kapar ringen, tillsätter metall alt. tar bort och löder ihop igen. Så gjorde de tydligen på Tiffanys. Vet inte om det kanske är en snällare metod för stenarna. Hoppas att det löser sig med din ring iaf!
Tack så mycket för alla svar! Jag köpte till sist en ny ring i precis rätt storlek och är super nöjd.