• Estrella

Arbetsförhållandena för de som syr kinaklänningar...?

Klänningarna på exvis JenJenHouse är ju så fina, men enligt min mening nästan för billiga. Är det någon mer än jag som funderat på under vilka arbetsförhållanden som klänningarna sys upp och vilka det är som syr klänningarna? På hemsidan står det bl.a. att de kan hålla kostnaderna nere pga en effektiv produktion, vilket gör mig misstänksam ang. arbetsförhållandena. Jag vill ju gärna hålla nere kostnaderna för klänningen, men känner mig tveksam till att köpa Kinaklänning pga mina misstankar. Ngn som känner likadant?

• Svar på tråden Arbetsförhållandena för de som syr kinaklänningar...?
  • marastark

Tror inte du skall tänka på det frågan är vad dom gjort om dom inte jobbade med att sy klänningar

• stormhelen

Jag håller med TS, verkar väldigt konstigt att de är så billiga, det får en verkligen att misstänka att de som syr kanske inte har de bästa arbetsförhållanderna.

Jag tycker att det är viktigt att tänka på sådana frågor då man ska köpa kläder och andra produkter. Det vi gör och även handlar kan få konsekvenser för andra i andra delar av världen som missgynnas av vår konsumtion och vårt levnadssätt. Därför tycker jag att det är konstigt att ställa sig frågan vad de som syr annars skulle ha gjort om de inte sydde.

• Elino79

Det är en viktig, men svår fråga. Jag köpte en kinaklänning, men har inte väldigt dåligt samvete över det. Varför? Det kanske är att göra det lite väl lätt för sig, men jag resonerade som så att Landybridals personal inte nödvändigtvis har det sämre än de som jobbar i fabriker som syr de klänningar som säljs i Sverige. Min klänning kostade 2.500 och hade nog kostat drygt 10.000 kr här (bara en gissning). I Sverige hade butiken tagit (också bara en gissning) 5000 kr, företaget som sålt klänningen (designat den osv) hade också tagit en del. Så frågan är om det blir så stor skillnad i summan som går till själva fabriken och dess anställda? Jag tror inte det.

Det som däremot kan vara en skillnad är att stora företag (t.ex. H&M) som syr upp i Kina har ögonen på sig av media och därför måste skärpa sig lite och hitta fabriker/kräva att fabrikerna har rimliga arbetsvillkor. Kinaklänningsföretagen har nog mindre press på sig än västländska storföretag och kanske utnyttjar detta till att ge personalen dåliga villkor. Men här tror jag (utan att veta) att det finns många västerländska företag, som inte är lika stora som H&M, som inte heller är så nogräknade med att kontrollera arbetsförhållandena i fabrikerna. Det kan alltså mycket väl gå illa både om man köper från kinesiska företag som av västländska som syr upp i Kina. Jag borde kanske ha kollat upp fabriken innan (gäller även om jag hade köpt min klännig i Sverige), men hur gör man det? Alternativet är att sy upp i Sverige, för då kan man ha kontroll, men då blir det dels väldigt dyrt, dels kan man få dåligt samvete över att man inte köper från Kina och därmed _kanske_ bidrar till deras ekonomiska utveckling.

Bara några tankar kring hur jag har resonerat, som inte nödvändigtvis är rätt sätt att resonera.

• Estrella

Intressanta synpunkter! Jag förstår hur du resonerat Elino79. En stor majoritet av de västerländska klädföretagen har sin produktion i Kina idag och det borde ju inte vara skillnad på de kläder som sys upp för H&M och Kinabrudklänningarna. Att som enskild kontrollera en fabrik är ju omöjligt. Det man kan hoppas på är att den kontroll som västerländska företag kan utöva på "sina" fabriker har spillovereffekt på övriga fabriker. Vilket vi som sagt inte kan veta ngt om. Känner mig personligen inte så villig till att bidra (mer än vad jag redan gör...) till Kinas ekonomiska utveckling, med deras nuvarande politiska system. Har ändå inte bestämt mig än hur jag kommer att göra. Det går ju liksom inte att blunda för priset.

• anne på grönkulla

Mycket viktig och intressant fråga. Jag har inget enkelt svar men vill vrida och vända lite på den. Men främst vill jag uppmuntra till att ställa fråga, för oavsett vad svaret är så förbättras bara situationen alt hålls på en bra nivå om man redan är där, av att diskussionen hålls levande.

1) de har säkert villkor som inte skulle accepteras i Europa. Du ser hur många svenska klädmärken som är lite dyrare syr upp i Östeuropa - jag tror att en del av prisskillnaden är arbetskostnaden, som då blir högre (jag tänker på t ex Polarn o Pyret och Anna Holtblad, som jag ser ofta är märkta med produktion i t ex Baltikum). Jag tror att de svenska företagen anser sig kunna hålla bättre koll på kvalitet och villkor på närmare håll och då är det värt priset, iaf i segmentet över t ex HM.

2) textilproduktionen är en viktig inkomstkälla inte minst för kvinnor och ett viktigt krav från arbetare är ofta att få fram fler arbetstillfällen. Så det är viktigt att ha jobb som produktionen ger, även om arbetarna ställer krav på villkoren också.

3) Var syr de finare märkena upp? Syr de också i Kina så kan man fråga sig om de syr i andra fabriker och med bättre villkor är den s sk "kina-klänningarna" som är personligt beställda och/eller kopior av märkesklänningar? 

• thdress

Så länge kvaliteten är bra, det spelar ingen roll

• Colin

Jag tänker nog lite som så att brudklänningarna ändå kräver lite mer precision och kunskap i konstruktionen än vad en 99kr tröja från H&M gör, så det kan inte vara lika mycket "löpande band" och robotjobb som H&Ms fabriker, och från dem handlar ju "alla".

Samt de olika perspektiven med att vissa märkesföretag inte är mycket bättre och att de iaf har ett jobb än inget alls.

Men det kanske är jag som vill rationalisera bort dåligt samvete :/

• Allis

Jag tycker att just det här valet är oändligt mycket lättare än alla vardagsval eftersom det handlar om en enda sak till ett enda tillfälle. Då om någonsin har man väl möjlighet att surfa runt och titta på ett vettigt alternativ. Och nej, personligen hade jag inte handlat därifrån, lika lite som jag hade handlat från Sydafrika under apartheidregimen.

• JhanetteGlenn

Min fråga kan man lita på att typ jen jen hous kan leverera ?? om dom nu är så billiga som det står hur är kavliteten .  jag har sett dessa klänningar på butiker som hyr ut och dom tjänar massor på detta det känns som en bättre ide att köpa direkt från fabriken än att hyra i andra hand .

• darkHorse
    thdress skrev 2012-12-25 07:52:25 följande:
    Så länge kvaliteten är bra, det spelar ingen roll
    Kanske inte för dig, men för många andra gör det skillnad. Rent känslomässigt skulle jag tycka att det kändes jobbigt om min klänning var uppsydd av utnyttjade människor. I vardagen försöker jag så långt som möjligt hitta "snälla" kläder men ibland slinker det ner något billigt och kinaproducerat när jag måste ha något nytt. Men klänningen har ett stort symbolvärde och jag kan absolut förstå TS känslor. Det är jättesvårt som producent att veta vilka som har ok arbetsförhållanden. Jag tycker du kan maila och fråga!

Är det kanske någon på BT som har köpt Kina-klänning och luskat runt lite om arbetsförhållanden? Eller kanske tom har länktips till listor på schyssta producenter? Om man som konsument står på sig efter frågar om etisk produktion inser producenterna att det finns en efterfrågan.
Svar på tråden Arbetsförhållandena för de som syr kinaklänningar...?