• Längtandsfull

    Hur skall vi göra med tärna och bestman. Finns ingen som känns helt rätt..

    Vi har ett jätteproblem. Jag har ingen som jag kan tänka mig som tärna. Vi har inga systrar och ingen nära tjejvän. Vi har egentligen ingen självklar bestman heller.. Hur ska vi göra. Tycker det känns bäst och mest rätt att ha en tjej och en kille brevid oss. Någon som har förslag?? Eller är bra på att övertala att det går bra utan följe. Våra 2 barn kommer va med oss. 2 och 5 år

  • Svar på tråden Hur skall vi göra med tärna och bestman. Finns ingen som känns helt rätt..
  • Tilda93

    Jag tycker det faktiskt räcker med era näbbar faktiskt:D , känner ni att ni inte har någon som verkligen känns rätt, så varför ha någon då? , och skulle ni ångra er längre fram så kan ni ju alltid fråga någon, det är ju ganska lätt att fixa någon finare billigare klänning :D


  • daniiel

    Finns det ingen som känns rätt, så kanske det är bättre att vara utan? Om din mamma eller någon annan sitter längst fram, så kan hon (kan även vara en man) hålla i din bukett när det behövs. Samma sak med ringen/ringarna, det går bra att någon som inte är i brudföljet håller i dom, det måste inte vara en marskalk. Alternativt så har din blivande ringarna hela tiden, det går också bra.

    Brudfölje är ju absolut inget måste, utan jag tycker bara man ska ha det om det finns någon/några personer som man hemskt gärna vill ha med sig och vill ha stöd av under vigseln.


  • Mmmaria

    Håller med Tilda. Vi hade varken tärna eller bestman för vi tyckte att bröllopet handlade om oss och vår kärlek, inte
    om vänner eller vårt barn. Vår son som var 3,5 år satt i publiken och vinkade glatt. Varken min bästis eller min mans vänner eller våra syskon tyckte att det var konstigt. Det kändes väldigt naturligt. Hoppas att ni också känner så bara ni får vänja er vid tanken : )

  • Tilda93
    daniiel skrev 2012-12-19 22:18:05 följande:
    Finns det ingen som känns rätt, så kanske det är bättre att vara utan? Om din mamma eller någon annan sitter längst fram, så kan hon (kan även vara en man) hålla i din bukett när det behövs. Samma sak med ringen/ringarna, det går bra att någon som inte är i brudföljet håller i dom, det måste inte vara en marskalk. Alternativt så har din blivande ringarna hela tiden, det går också bra.

    Brudfölje är ju absolut inget måste, utan jag tycker bara man ska ha det om det finns någon/några personer som man hemskt gärna vill ha med sig och vill ha stöd av under vigseln.
    Mmmaria skrev 2012-12-19 22:24:01 följande:

    Håller med Tilda. Vi hade varken tärna eller bestman för vi tyckte att bröllopet handlade om oss och vår kärlek, inte
    om vänner eller vårt barn. Vår son som var 3,5 år satt i publiken och vinkade glatt. Varken min bästis eller min mans vänner eller våra syskon tyckte att det var konstigt. Det kändes väldigt naturligt. Hoppas att ni också känner så bara ni får vänja er vid tanken : )


  • Mmmaria

    Ja, ta det lugnt! Inget problem alls. Min man hade hand om min ring och brudbuketten höll jag i. Det gick galant!

  • Längtandsfull

    Tack alla för era svar.. Känns skönt att höra att det är "helt ok" att inte ha bågot följe. Bär det gäller ringarna och buketten så funderar vi på om vår son kan ge ringarna till sin pappa och vår dotter kan hålla min bukett. Är det fel??

  • Mmmaria

    Vi hade bara min ring, men om ni har varsin så kanske det kan vara bra att ge buketten till dottern. Det låter jättefint att ha med era barn om de kan och vill. Ni får räkna med att de kanske inte gör som planerat när det väl är dags ; ) Kanske någon av era föräldrar hjälper sonen med ringarna om det behövs. Tänk på att det finns inga måsten och det är ni som utformar er dag. Lycka till !

  • passionsblomman
    Längtandsfull skrev 2012-12-19 21:51:39 följande:
    Vi har ett jätteproblem. 

    Tycker det känns bäst och mest rätt att ha en tjej och en kille brevid oss. Någon som har förslag?? Eller är bra på att övertala att det går bra utan följe. Våra 2 barn kommer va med oss. 2 och 5 år
    Nej, ni har inte ett jätteproblem. Ni har en bild av hur ni tycker det borde vara, men en annan verklighet än bildens, eftersom ni inte har några självklara personer att sätta in i den bilden utom er själva.

    (Det som verkligen vore ett problem, skulle vara om ni inte kunde se er själva i rollerna som brudpar i bilden)

    Vad ska ni göra?
    -Ändra bilden av ett lyckat bröllop, så att den passar in på er situation och verklighet!
    Och vänd på steken! Istället för: "vi vill ha tärna/marskalk men har inga vi vill ha" (det låter ju rätt knäppt när du läser det eller hur?) så konstatera "vi vill inte ha tärna/marskalk, för vi har inga vi vill ska vara det"

    Ingen på hela jordklotet skulle tänka tanken att någon fattades om de såg er och era barn vid altaret. Det är bara och enbart ni själva som gör det till ett problem-och isåfall väljer ni det själva.
    Lägg er energi på de problem ni verkligen har-eller spar den till den dag ni får några, om det råkar vara problemfritt just nu.

    Gläd er istället åt att ni har varandra-den enda du behöver vid din sida den dagen, är ju trots allt den du ska gifta dig med.

    Så, är du övertygad om att det går bra utan tärna nu? Tungan ute
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Längtandsfull

    Tack för alla era bra ord=) ja det kommer bli fint med bara oss där framme och våra barn. Det är våran familjs sak så det känns helt rätt att det bara är vi. När det gäller barnen och deras hjälp med ringar och blommor så tror jag absolut inte det är några problem för sonen och ringarna men jag tvivlar mer på att dottern kan va still och också kunna hålla blommorna. =) Men vi vill inte ha något strikt bröllop så det kanske bara är kul och charmit om allt inte går som planerat när det gäller barnen =)

  • Tilda93
    Längtandsfull skrev 2012-12-19 23:07:57 följande:
    Tack alla för era svar.. Känns skönt att höra att det är "helt ok" att inte ha bågot följe. Bär det gäller ringarna och buketten så funderar vi på om vår son kan ge ringarna till sin pappa och vår dotter kan hålla min bukett. Är det fel??
    Absolut det tycker jag verkligen!! Det låter jätte bra tycker jag :D
    Skaffa en ringkudde som ni kan knyta fast ringen/ringarna så han inte kan pocka bort dem ifall han är pillig ;)

    Lycka till med det stundande bröllopet:D
  • amelian

    Vi kommer inte ha något följe. M2b har ringarna i fickan och när det är dags för ringväxling så tar prästen buketten och lägger på sidan av altaret. Buketten får jag tillbaka innan vi går ut igen så den kommer med på bilderna. :)

  • CoG

    Vi kommer inte att ha ngt direkt brudfölje.
    Dottern som då är 9 ska få vara tärna eller brudnäbb...eller båda ;)
    Men lillebror får nog sitta och titta på.

    Hellre utan brudfölje än att vaska fram några som inte är självklara bara för att det i filmer tex brukar finnas masa tärnor och marsalker.

  • Längtandsfull

    Härligt att höra att det är fler än vi =) Det vlir troligtvis inga mer är vi och barnen. Gissar på att barnen kommer gå lite imellan mormor-farmor-oss.

Svar på tråden Hur skall vi göra med tärna och bestman. Finns ingen som känns helt rätt..