Inlägg från: Sandra01 |Visa alla inlägg
  • Sandra01

    Vad kommer bröllopet att kosta?

    Många bäckar små, heter det... Ja det är verkligen så.
    Sitter och räknar på alla kostnader, stora som små: buketter, ringen, porto, dotterns rosenblad, fotograf... osv..


    Landar på cirka 80.000:- Alltså, jag tycker det är mycket pengar! Och då ska vi ändå ha ett enkelt bröllop med bla buffé... Tittar ner på alla mina belopp på pappret, det finns inget jag känner att jag vill eller kan stryka.


    Bjuder in 80 gäster, vet dock inte hur många som tackar ja än.


    Men, vad räknar ni med att ert bröllop kommer kosta?

  • Svar på tråden Vad kommer bröllopet att kosta?
  • Sandra01

    Jag letar också mycket på Tradera. Är hundra på att jag kommer köpa begagnad klänning tex...


    Har kollat olika catering firmor.. men alla landar på minst 179 kr per person...


    Kollar ring/sten från USA alternativt England, då det är mycket billigare.


    Alla kort tänker jag göra själv... Bra idé med tapet. men visst använder du inte bara tapet? Är inte det svårt att skriva på?


    Gällande dekortoiner så tänkte jag köra sommarblommor, gifter oss mitt i sommaren.
    Men då säger folk att jag kan ju inte förlita mig på att det ska finnas blommor i naturen. Tänk om det blir en dålig sommar så att det itne finns mycket blommor. Då måste jag förbeställa... och då kostar det.


    Läser på någon sida att man får räkna med att brudbuketten kostar 1000 spänn!!!!!? Näää!? det är ju knappt acceptabelt!
    Man borde väl kunna köpa några fina blommor själv och hålla i? kan väl inte vara så svårt? Eller, är jag ute och cyklar nu?

  • Sandra01
    PiaB skrev 2012-12-18 20:31:37 följande:
    Vi kommer att landa på ca. 50 000. Vi bjuder 36 gäster på restaurang med 5 rätter och dryckespaket. Det är egentligen det som kostar för oss då jag handlat otroligt billigt på eBay. Brudklänning, tärnklänningar, brudskor, smycken, ringar, save the date och bukettmaterial har kostat 2900 Det som fattas är brudgummens frack och inbjudningskort.
    Kollar massor på ebay! Köpte du ringer när alltså??? Hur funkade det med frakt och tull? Köpte du begagnad av privatperson eller av företag?
  • Sandra01

    Ja, det är nog så jag kommer göra med buketten. Gå in någon dag tidigare och kolla ut något som jag trivs med, beställa till bröllopsdagen och sen får tärnorna åka och hämta. Jag ser mig inte ha ett stort arrangemang i handen. :)


    Hur gör ni med fotograf? Tar ni in en proffisionell eller har ni någon vän som hjälper till?

  • Sandra01
    PiaB skrev 2012-12-18 20:44:13 följande:

    Men var tog texten vägen? Jag skrev att jag köpt allt nytt på eBay, den amerikanska sidan eftersom dollarn är så billig. Frakt står på sidan där man handlar, antingen står pris inkl frakt, eller så står en fraktkostnad. Tull har jag bara betalat på brudklänningen och det var ca. 170 kr.


    Ja vi köpte ringarna där. Men de är i silver och guld, alltså inga stenar


    Jag kollar massor på ebay.. men har inte riktigt vågat än :) Är det företag du köper från då, om allt är nytt? Fungerar det precis som Tradera? Samma upplägg?
  • Sandra01

    Nu måste jag bara fråga... Är inne på ebay och söker runt lite på brudklänningar. Får syn på en designklänning som jag vet kostar 10-tals tusen här hemma i Sverige.


    Ser bild på exakt den designklänningen. Klickar och ser att den kostar 58 GBP!! Alltså typ 700 kronor!


    Läser runt och det står att den sys upp i kina och att det kostar ytterligare 10 GBP i frakt.


    WHAT!!!? Vågar man? Erfarenhet någon? :)

  • Sandra01

    Så jäkla häftigt! Är tyvärr ingen närbild.. men, alla bilder är från designens hemsida.. Alltså den där dyra!! :)
    Förstår precis vad du menar med sömmar osv... Ska nog testköpa efter jul och se... :)

  • Sandra01

    Vi måste ju räkna med att alla kommer.... 80 inbjudna.


    Lokalen: 12.000:-
    Catering kostar cirka 180:- per person, cirka 15.000:-
    Vigselringen: 20.000:-


    Bara där är jag uppe i 47.000:-


    Ska verkligen kolla och våga detta med ebay... Köper och säljer mycket på tradera... så ebay ska väl inte vara nån match egentligen :)
    Är verkligen inte en spenderare egentligen, är en person som vill hålla kostanderna nere och kan tycka att det är lite överdrivet med svindyra bröllop.. Alltså, har man pengarna så absolut!!! Men, jag skulle aldrig ta ett lån eller liknande för att kunna glänsa med ett påkostat bröllop...


    Tror vi kommer hålla nere på dekorationer, bukett, klänning, kostym....


    Men, jag har svårt att ta det billigaste i matväg och även i ringen...


    Kollar dock ringar och stenar på jamesallen samt 77 diamonds...
    Vad jag förstår så måste man betala tullavgift för det man köper via USA(jamesallen) men inte för det man köper via England (77diamonds).


     


     

  • Sandra01
    MH2014 skrev 2012-12-19 09:29:54 följande:
    Måste bara få fråga Sandra01, hur i fridens har ni hittat catering för 180:-/pers?? Alltså missförstå mig ej, det är ju toppen :) Vet ju dock inte vad det är då ni bjuder på?

    Hjälp är det dyrt eller bra pris?


    Bor i stockholm, på Värmdö.


    har kollat en lokal catering, dom ligger från 179 och uppåt! Då är det som runt 250;. som känns bäst.


    Men, sen kollade jag Ica Kvantum. Dom har från 149;-... de bufféer som ligger mellan 179-199 är mest matiga (med kycklingfiléer mm) så det blir nog nåt sånt.

  • Sandra01
    MH2014 skrev 2012-12-19 09:29:54 följande:
    Måste bara få fråga Sandra01, hur i fridens har ni hittat catering för 180:-/pers?? Alltså missförstå mig ej, det är ju toppen :) Vet ju dock inte vad det är då ni bjuder på?

    Inkokt lax med romsås
    Honungsmarinead kassler
    Marinerad kycklingklubba
    pastasallad med vinägrett, soltorkade tomater, oliver
    pstasallad med pesto, fårost, oliver
    Lantbrie med druvor och päron
    flera sorters kex
    grönsallad
    dressing och nybakat bröd
    DETTA KOSTAR 179:-/PERS


    Rökt lax med pepparrotscreme
    Seranoskinka med färska fikon
    Fårostfylld kycklingfile
    Marinerad zucchini
    Västerbottenpaj
    Italiensk potatissallad med solt. tomater och oliver
    Flera olika sorters grönsallader
    Dressing och nybakat bröd
    DETTA KOSTAR 199:-/PERS

  • Sandra01

    :) Vi gifter oss också 2014...


    Vi är inne på något åt det andra hållet... :) Enkelt och somrigt och FEST! Bar, DJ, och PARTY! :)


    Man vill inte lägga allt man äger och har.. Men man vill inte att folk ska lämna och tycka det var snålt eller liknande.
    Alla säger att man ska göra så som man själv vill.


    Ändå kan jag inte sluta tänka "vad tycker andra" :)

  • Sandra01

    Men HUR lyckas ni då? Bara lokalen vi bokat kostar 10.000:-
    Sen mat, vi kör buffé via catering: 17.000:-
    Kläder, kollar klänningar på Blocket... Hamnar på cirka 3.000:-

    Bara där är vi uppe i 30.000:-
    Då har inte några ringar köpts än.. Inga dukar eller blommor... Na-Da...

    Snälla, berätta era planer... Har ni festen hemma och därmet slipper lokalkostnad.
    Ringar? Blommor?

Svar på tråden Vad kommer bröllopet att kosta?