• tisa
    Äldre 16 Dec 11:00
    6189 visningar
    6 svar
    6
    6189

    bröllopsris hur gör vi?

    hej alla kunniga!

    jag har knappt varit på något bröllop och aldrig varit med om hur det funkar med riskastning.
    visst jag ska kolla med kyrkan först eftersom alla inte tycker det är ok.
    men vem står i så fall för riset? vad är vanligt, att brudparet ger gästerna en påse med ris innan vigseln eller tar gästerna med detta själva?
    och vem säger till när gästerna skall kasta detta? 

     

  • Svar på tråden bröllopsris hur gör vi?
  • Äldre 16 Dec 11:21
    #1

    Det har varit en tradition som gått ut på att gästerna saluterar och lyckönskar paret genom att kasta ris när de kommer ut på trappen. Alltså ett helt eget initiativ, helt utan inblandning av brudparet själva. Ibland har någon (svärmor eller så) haft extra ris med sig och även de som inte tagit med eget har kunnat kasta.

    Mer och mer går det mot att bruden (möjligen även brudgummen) har åsikter om huruída detta är trevligt, hellre vill ha finare bilder med såpbubblor, eller vad man nu vill ska hyllas med.
    det är alltså idag absolut inte ovanligt att brudparet själva ordnat så att rosblad, såpbubblor, ris eller vad det nu är, delas ut till alla och naturligtvis är det då meningen att detta ska firas med efter vigseln, medan det fotas och gratuleras.

    Svaret på vem som gör vad är alltså, att egentligen har det alltid varit gästens eget initiativ och därmed ansvar att ta med. Å andra sidan är det idag så vanligt att brudparet fixar även den delen själva, och det är ganska stor sannolikhet att något delas ut utöver vad gästen haft med sig.

    Det är också fullt möjligt att man idag råkar göra bruden sur genom att kasta något hon inte bett om.

    Jag tror att det finns en viss liten risk att om man idag släpper riskastandet helt till gästernas eget initiativ, så är många så vana att "det brukar man väl få där?", att det inte är nåon alls som kastar något.

    Å andra sidan kan man ju stilla fundera på hur spontant hyllande det egentligen är när även den detaljen är uppstyrd av brudparet.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Dec 12:31
    #2

    Steg 1 är som du skrev att kolla om det är ok att kasta. Om det inte är det är det ju smart att skriva i inbjudan att "kyrkan ej tillåter riskastning" så minskar risken att gästerna kastar trots att de inte får.

    Många brudpar vill inte gå med massa skräp i håret under resten av dagen/middagen, m.m. och ljuger därför för sina gäster om att det inte är tillåtet från kyrkans håll.

  • Äldre 20 Jan 16:08
    #3

    Vi kommer dela ut en liten burk med bubblor som de ska få blåsa. Vi vill nämligen inte ha en massa ris.

  • Äldre 24 Jan 17:49
    #4

    Vi hade rosenblad vilket gav fina bilder :) vi gav varsin korg till våra toastvärdar som lät gästerna ta en handfull innan vi kom ut.Vid ett annat bröllop hade de såpbubblor och då gav toastmadam oss varsin liten burk innan ceremonin (lite kortare då det var utomhus), vid min bästa väninnas bröllop så delade hennes mor ut små risknyten utanför kyrkan. Se till att någon annan ansvarar för det hela.

  • Carina­10
    Äldre 12 Apr 22:29
    #5

    Vi kommer att dela ut varsin liten flaska med bubblor som de kan blåsaSkrattande

  • Äldre 13 Apr 20:38
    #6

    Obs ang såpbubblor!

    - Såpbubblor kan lämna fettfläckar på kläder
    - Min syster köpte speciella såpbubblerör som inte skulle lämna fettfläckar till sitt bröllop... Dock så "funkade " inte bubblorna, dvs, det gick inte att blåsa bubblor av dem... Kan ju vara värt att kolla upp :)

Svar på tråden bröllopsris hur gör vi?