• Andblo

Vigsel på annan ort. Lite tips från er med erfarenhet!?

Denna text kommer bli lite jobbig att läsa eftersom jag skriver från telefonen, radbryt fungerar alltså inte. Jag och min fästman plannerar bröllop någon gång under 2014, och eftersom vi båda spenderat alla våra somrar på öland skulle vi gärna vilja vigas där. Vi bor i sthlm och merparten av alla gäster bor här också. För ett tag sedan så beslutade vi oss för att stryka alla tankar på öland då vi upplever det som meckigt både för oss och för gästerna. Jag har dock inte kunnat släppa det hela. Ni som har gift er/plannerar bröllop långt hemmifrån, kan inte ni dela med er av era erfarenheter och tankar? Vi har en lokal uttänkt men undrar hur det funkar med catering/blommor/hår/fotograf och sånt när man inte kan vara där och styra det på plats? Hur gjorde ni med gästerna, lät ni dem ta sig dit själva eller chartrade ni någon buss för att underlätta? Vad kostade det i så fall? Vi skulle dessutom helst ha ett barnfritt bröllop (vår dotter kommer att vara med under vigseln men inte sedan) , men kan vi verkligen be våra nära och kära att skaffa barnvakt för flera dagar och dessutom åka dryga 40 mil ifrån dem?! Mycket tankar som snurrar runt! Platsen är så vacker och det vore verkligen magiskt att få vigas där!

• Svar på tråden Vigsel på annan ort. Lite tips från er med erfarenhet!?
  • FruW

Jag tycker att det låter som en trevlig plan, som absolut går att genomföra även om ni inte bor på Öland. Det går säkert att chartra en buss eller något, har dock ingen egen erfarenhet av vad det kostar osv.

Det ni får tänka på är bara att det kan bli så att vissa tackar nej, pga resan/boendet och såklart barnpassning. För vissa kanske det går att göra en familjesemester av det hela, så att de bokar boende för en vecka eller några dagar och stannar i närheten av där ni ska gifta er. Men då kvarstår ju fortfarande problemet med barnpassning, särskilt om vissa har små barn.

Ni kanske själva vet hur det ser ut i bekantskapskretsen, och vilka som det finns risk kommer tacka nej? Om ni verkligen vill ha alla med, så blir det kanske enklast att ha bröllopet i hemtrakterna, eller höra med folk i förväg om hur ni kan lösa det praktiska tillsammans.

Vi kommer också att ha bröllopet på annan ort, hmm annat land till och med, och det blir ju lite "meckigt" som du säger. Vi kommer inte att provsmaka maten till exempel, vi får bara utgå från det som står i menyn och hoppas att det är lika gott som det låter :) Och hår, blommor osv kommer bli lite klurigt, men jag är inget kontrollfreak så jag tror att det löser sig smidigt ändå.

Hoppas att ni kommer fram till vad som känns rätt för er!

• Kroatien2013

Vi ska gifta oss utomlands. Fixar det mesta via internet och hotellet där vi ska ha vigseln är hjälpsamma med att hitta fotograf, blommor etc. Men visst är det lite svårt och man får nog räkna med att inte allt blir precis som man tänkt. Då vi bara har våra närmaste familjer med har vi valt att ha med barn, blir lite meckigt vid middagen kanske, men eftersom vi själv har två och övriga oxå en hel del barn så skulle det inte vara genomförbart för ngn annars. Tror barnvakt flera dagar kan vara svårt för många att fixa tyvärr. Men visst går det att ha bröllop på annan ort:)

• Ziroz

Vi håller på att planera bröllop 50 mil hemifrån, iof har min sambo vuxit upp där vilket underlättat att vi har kontakter på plats.

Jag va lite orolig i början att hela min släkt och vänner skulle behöva åka och att många skulle tacka nej för det. Men än så länge har vi inte hört något negativt alls. Mina kompisar åker troligen upp dagen innan så de spenderar kvällen och förmiddagen med mig. Vi har också flera med småbarn men det verkar inte som att de tycker det är jobbigt att ha barnvakt över en helg. Beror säkert lite på hur man brukar använda barnvakt i övrigt, men det vet ni kanske lite om hur det ser ut i er bekantskapskrets.

Jag har bokat hår och smink på rekomendation av en kompis och i övrigt har vi bokat en herrgård med helthetspaket med mat och fest och de har även övernattningsmöjlighet men det får gäserna boka och betala själva. Vi kommer att åka upp under jul och provsmaka maten och sen åker ja upp lite senare och gör en provuppsättning för håret.

Jag är inte heller något kontrollfreak och har inte en jätte klar plan i huvudet exact hur ja vill ha det utan ja har inställningen att ja kommer bli nöjd för att det har kännt bra än så länge. Jag tror att hade det varit viktigt förmig att få allt precis som ja vill ha det då hade det varigt ett stressmoment att inte vara på hemmaplan.

• Fjärilen

Vi gifte oss i Italien. Vi skickade tidigt ut information till våra gäster så att de kunde boka billiga biljetter. Boende bokade vi, men de fick betala själva.

Vi hade någon som hjälpte oss att boka. Men så här i efterhand så hade vi lika gärna kunnat fixat allt själva. Det var bla annat jag som hittade vår fotograf.

Du får googla på fotograf, frisör och florist och sedan maila bilder på er inspiration. 

Jag hade nog valt en lokal, där catring och städning ingick, så slipper ni tänka på det. 

Om ni firar varje sommar där och ska gifta er först 2014, så hinner ju ni iår att besöka de olika grejerna som ni måste boka nästa sommar..

Lycka till 

• Tessla

Hej! 
    Vi gifter oss på Öland i aug 2013. Jag bor i Lund och min fästman i Göteborg (ännu så länge iaf).  Den enda av våra gäster som bor i närheten av där vi ska gifta oss är min mamma, resten får övernatta på hotell/vandrahem. 
    Nu har vi gjort det lite enklare av att både vigselplatsen, festlokalen och boendet för våra gäster är i samma by.
    Men vi kommer inte att betala för boendet och vi kommer att önska att de lämnar barnen hemma.
    Vi satsar på att  skicka ut inbjudningarna tidigt så att folk kan planera, de som vill kan ju stanna på ön i flera dagar och göra semester av det. Vi antar att folk kör bil dit, det går att ta sig dit med kalmarslänstrafik som är ngt bättre på sommaren än på hösten. Men då Öland är ett intressant men långt landskap är det ju bra med bil om man vill upptäcka alla härliga platser.
    Vi gifter oss på södra Öland och har valt att göra det i början av augusti då det brukar lugna ner sig lite då. Catering finns många val, både på ön och i Kalmar. Bo pensionats mat är underbart god!

Vilken månad hade ni tänkt er?  Och vart på ön ? Öland har ju lite lugnare tempo veckorna innan midsommar och efter första veckan i augusti, men man måste ändå boka tidigt. Tror att det är många av de som  man behöver ta hjälp av under ett bröllop, catering, bussservice frisöre och dyl  är vana att de som gifter sig inte nödvändigtvis bor på Öland. Sedan finns ju mkt inne i Kalmar också. En sak som jag har upptäckt är att buss och taxi service sällan har hemsidor men en bra förteckning hittar man  på www.olandsturist.se/sv/Resa-till-oland/Taxi/

Vill du ha lite tips så säg till... Men känner mest till södra Öland dock. 
    Men bra tips från fjärilen är att kolla upp saker och ting i sommar inför nästa år, så gjorde vi och än så länge känns det väldigt bra!

• Andblo

Tack för att ni tagit er tid att svara! Min sambo brukar hålla till på norra öland men ett eventuellt bröllop blir mer söder ut, precis mellan bron och Borgholm, på Stora Rör. Där har min farmor hus och lyckligtvis för mig så har min faster precis köpt ett gammalt kollo med fantastiskt läge där vigseln då skulle ske. Festen kan hållas där och merparten av gästerna kan hyra in sig på kollot. Jag har inte räknat på det exakt, men jag tror att om min familj bor i farmors hus, och sambons åker upp till deras, så bör resterande få plats. Ena halvan av vårt vännergäng har barn i samma ålder som vår dotter, och jagg gissar att några kan ha bebisar som nr 2 eller 3 när det är dags. Dom kommer självklart få vara med, men vi vill inte ha lite större barn som tar föräldrarnas fokus. Vi var på bröllop i våras med samma gäng och då lämnade alla sina barn, men det var bara en övernattning och framförallt inte sånt avstånd! Bröllopet blir maj eller juni 2014, så bi får stöta och blöta, väga för mot nackdelar gissar jag :).

• Brideshead

Det låter underbart med bröllop i Stora rör! Vi ska gifta oss i Borgholms slottsruin 15/6-13 fast bor i Stockholm. I somras när vi var nere i vårt sommarhus träffade vi några olika fotografer och bokade, och jag träffade en frisör och gjorde provuppsättning. Är man bara ute i god tid kan man lösa det mesta även om man är lite lätt kontrollerande Catering finns som sagt ett flertal företag att välja på! Och angående barn: om ni skickar ut save the dates i god tid kan folk hitta billiga flygbiljetter till Kalmar. Tar bara en timme att flyga, och föräldrarna behöver bara vara ifrån sina barn en natt! Enligt min erfarenhet tycker de flesta att det är rätt skönt! Lycka till!

• Andblo

Kul med bröllop i ruinen! Vi var där på bröllop 2009, men det var sent på hösten så jag kan tänka mig att det är ännu charmigare för er.

Har inte tänkt på att gästerna kan ta flyget. Det är ju supersmidigt att åka från bromma också!

Tessla och Brideshead - jag tar jättegärna emot tips på leverantörer från er. Känns bra om man kan ha lite på fötterna inför detta beslut. Känner helt klart mer och mer att jag skulle vilja haa bröllopet på öland. Får se vad blivande maken säger om det hela :).

• Tessla

Eftersom  det är ett tag kvar innan vi gifter oss så har vi inte allt klart. Vi står mellan två cateringförslag eller resturangen på allégården där vi ska ha festen.

www.anglamat.se
    www.bopensionat.se
    http://www.bremersons.se/
    Från st.rör är det inte så lång till Halltorp gästgiveri där de har catering och kockelever...http://www.halltorpsgastgiveri.se/Restaurang/Catering/se/180/

Tårtan kommer att vara från Johannas Choklad som har sitt i saluhallen i Kalmar.
    http://johannaschoklad.se/private/tartor.html

Om du har vigseln under skolåret kanske Jenny Nyströmsskolan kan hjälpa till med tårtan ... Jag gick gymnasiet där och deras livsmedesl och konditoriprogram gjorde jättegoda bakverk. http://www.gyf.se/sv/jennynystromsskolan/Om-skolan/

Frisören står jag lite och velar om min svägerska kanske fixar frisyren annars har jag en gammal klasskompis som är urduktig på just bröllopsfrisyrer och jobbar på Bergenfeldts i Kalmar ( som är jättebra frisörer överlag-mkt bröllopsuppsättningar och vald till Kalmars bästa salong fler år irad). http://www.bergfeldts.com/

De brukar ha en bröllopsmässa på kalmarslott, kanske ngt att titta på framöver?
    Funderingar på att fråga en guldsmed i Vickleby om hon kan fixa min ring...http://www.johannae.se/ringar.html

Fotografer finns där nog många, beroende på budget. sök bara på google... vår budget ger att vi får försöka med ngt privat alt eller ngn mer amatör..

Tycker absolut att ni ska gifta er på Öland! Slutet av maj/början av juni är underbar där ju, med orkideer, gullvivor och alla syrener som blommar då! Hade gärna valt den månaden men av praktiska själv med jobb och så blir augsti bättre för oss, men då blommar timjan på alvaret :).

• Brideshead

Tessla gav dig jättebra tips, jag kan lägga till ett tips om fotograf: Josefina Norman www.fotograf-josefina.se/ Hon tar superfina foton och är väldigt trevlig att ha och göra med. Mys blommor i Färjestaden gör vackra buketter. Partykompaniet i Kalmar hyr ut det mesta man kan behöva vad gäller ljud, porslin och allt man kan behöva. Heja Öland!

• Tessla

Jaaa! heja Öland! :)

Josefina Norman har jättefina bilder, tyvärr lite dyrt för oss. Vi försökte hålla oss på 40 000 kr i budget, nu ligger den på 50 000 kr och det utan fotograf. Men vi har tänkt oss en naturguidning på alvaret efter vigseln medans vi tar ngr foton, troligtvis av en fotograf som annars mest är hobbyfotograf men tar ca 600 kr /timmen.

De flesta av cateringsföretagen har också porslin och lite allt möjligt att hyra ut.

Ska ni gifta er kyrkligt eller borgligt  ? Mörbylånga har många vigselförättare att välja mellan, hur många borgholmskommun vet jag inte...men det är lite tidigt kanske:)

Jag anser att våra bröllopsgäster snarare har tur att vi gifter oss på Öland så de får se lite nya saker och uppleva en genuin öländsk by.

• Andblo

Vilka pärlor ni är! Tack så jättemycket för väldigt fina tips :). Det lutar mer och mer åt öland, många problem som vi såg tidigare känns som oviktiga i slutändan. Helst skulle vi vilja vigas på nässjö-gårdens (kollot) tomt, nere vid vattnet, så då blir det borgligt. Jag är dock lite nervös över att det blir så påverkat vid dåligt väder. Inte så kul att dra ut alla på gräsmattan om det är regn och lera... Även om man smäller upp partytält så är det trist om det öser ner. Får fundera på annan lösning, antingen en kyrka som man bokar eller om man chansar på utomhusvigsel men har en alternativ plats vid dåligt väder. Vire så himla skönt att slippa frakta alla mellan vigsel och fest kan jag tycka! Jag googlade på allé-gården och oj vad fint det ser ut! Gifter ni er i kapellet där?

• Tessla

ja, det är väldig praktiskt med vigsel, fest och boende på samma ställe :). 
    tror du ska chansa på bra väder men ha ett standby ställe ifall att. Har en vän som gifte sig nu i september och det regnade fram till 20 min innan vigseln och höll uppe i ca 40 min, precis så de hann gifta sig ute på en äng här i Skåne, vandra tillbaka till gästgiveriet och sen började det regna igen. 

Då ingen av oss är troende men däremot biologer så gifter vi oss på Alvaret som i Kastlösa ligger väldig nära. Skulle tro att det är mindre än 1 km promenad från hotellet/festlokalen till den plats på alvaret som vi valt ut. Ligger precis vid cykelvägen mot skärlöv som går rakt över alvaret. Och eftersom vi är biologer kommer vi utsätta våra gäster för en natur-kultur guidning från vigselplatsen tillbaka till lokalen. Det enda som kan störa är alla kor som brukar hänga där :) hoppas ingen är ko-rädd ... det är väldigt nyfikna djur,  asck så söta men rätt stora. 

Vi hoppas på sol, i aug på öland är det sällan som det regnar men i värsta fall så kan vi alltid viga oss i fetslokalen. Den är jättefin, finns inga bilder på den på deras hemsida men det är gamla församlingshemmet som äkta öländsk sätt ligger i ett gammalt stall. och eftersom Allégården inte har ngt utskänkningstillstånd i just den lokalen så kan vi tar med det vin vi vill ( som var viktigt för oss då vi är lite av vinnördar). Så vi fick både karaktären av gammalt stall med fina fönster och vita putsade väggar tillsammans med ett bra kök med allt som behövs samt fint renoverade toaletter och ett litet rum utöver det större där man tom kan ha en brasa om man skulle vilja.  Detta för 2700 kr för hela helgen. 

Svar på tråden Vigsel på annan ort. Lite tips från er med erfarenhet!?