• Fenuril

Passar den här klänningen min kroppsform?

Hej, 

Jag ska precis till att beställa min klänning men har fått lite nojjor.

Det är den här klänningen jag fastnat för:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 11:00
    Oj, bilden har försvunnit. Mystiskt. =)

Lägger in en länk istället:
    dollycouture.com/collection/pink-label/the-georgetown.html

• Svar på tråden Passar den här klänningen min kroppsform?
  • Fenuril

... Tryckte på fel knapp. ^^ 

Den här klänningen alltså:

Men jag börjar bli nojjig att jag komme ratt se kort och tjock ut... 

Jag är 173 cm (så egentligen inte kort men jag har korta ben och väldigt lång överkropp), och är redan tjock som det är. ^^ Jag väger en hel del, men det sitter främst på bröst, höfter, lår och armar så jag är fortfarande relativt kurvig. Med rätt kläder kan jag känna mig riktigt snygg, men med fel så blir det tydligt att jag väger på tok för mycket. Kan jag ha en sån här klänning? Eller bör jag sattsa på en annan modell? 

• Fenuril

Ja, och en annan fråga. Hur tycker ni den borde se ut bak? 

Korsettsnörning? TÄckta knappar? Dragkedja?

Helt slät bak eller behålla veckningen från framsidan?

Rak eller v-ringning bak? =)

• Chicita

Jag kan inte se bilden av någon anledning. Brukar inte ha problem med det...

Men med beskrivningen du har gett av dig själv så kan jag ju ge lite generella tips

Markera midjan. Ingen dropwaist, för då kommer du se oproportionerlig ut.
    Om det är axelband på klänningen så se till att dom inte sitter allt för långt ut åt sidorna. Ingen båtringning alltså.
    V-ringning är det optimala, gärna "smal och hög" alltså ju närmare halsen som klänningen kommer och ju "skarpare" V det blir - destå bättre.

Undvik allt för mycket "fluff" men satsa inte heller på en superslimmad klänning. Lite fluff döljer, men då måste det vara "rätt sort". 

• Fenuril

Hm, vad konstigt. Jag provar att länka till den. =)

dollycouture.com/collection/pink-label/the-georgetown.html

Så, axelbanden sitter ju väldigt långt åt sidan. ^^ Men det är ändå ett liten v-ringning iom att den är sweet heart. Men det kanske ändå inte funkar. Jag brukar gärna ha halterneck och v-ringningar men jag tycker det är så vackert med off shoulder så jag hoppades att det skulle funka på mig.  

Jag är osäker på vad en drop waist är, men klänningen är som smalast vid min naturliga midja (precis innan min mage putar ut lite ^^) och sedan går den ut vid höften där den är ganska fluffig, så ingen empireskärning utan midjan sitter lite längre ner än vad som är vanligt just nu. =)

• Chicita

Dropwaist är när man har en kraftig markering vid höften ungefär 
    Så här alltså

Den du visar bild på har en bra midja om du har lång överkropp och korta ben. Då hjälper den till att jämna ut det. Glad
    Båtringning (som den du visar har, även om den blir lite överdriven då med "off the shoulders"-stuket) breddar den som bär kläderna.
    Så det finns en risk att du ser bredare ut i en sådan ringning än vad du egentligen är. Och placeringen av banden runt armarna kan också göra att man ser ut att ha grövre armar än man har.
    Det blir ju liksom som en skylt som pekar "titta här, här är jag som tjockast om armarna, ser ni?" 
    Om man är väldigt päronformad så kan båtringning eller off the shoulders vara perfekt, eftersom det då balanserar upp och ger fokus på midjan istället.
    Men om man redan är stor över både byst och rumpa/höfter så kan den modellen göra att det ser bredare ut.

Själva kjolen tycker jag verkar bra, för där kan man "fuska" genom att använda en underkjol där man tar bort tyllagret högst upp. Man låter alltså underkjolen vara slät över höfter och rumpa. Vilket gör att det inte bygger mer volym än vad man har. Men det ser ut som om volymen kommer från underkjolen.

En kort och vid kjol kan dock göra att du ser kortare ut om den inte blir exakt rätt i längd. Och ser man kortare ut så ser man också tjockare ut som du säkert vet Flört 

• Fenuril

Ja, det var ju ungefär vad jag misstänkte... Vad synd. Jag tänkte att axelbanden skulle dölja armarna litegrann. Jag tycker inte om att vara bararmad, utan har alltid en kofta om jag inte har kläder med ärm. Men du tror att det blir värre med sådana ärmar alltså? 

Jo, jag är ganska bredaxlad också, med stor byst, så jag vill ju inte se bredare ut. Hum, jag kanske bör tänka om då...

Det där med underkjolen var smart! Jag får säga till skräddaren att ta bort tyllagret högst upp. (Insydd underkjol.)

Den klänningen jag tänkte från början (innan jag hittade min dröm) är denna:
    www.honeypieboutique.co.uk/ourshop/prod_651061-Marilyn.html

Jag vet att jag passar i liknande modeller så där är det inga problem. Och den är fin, men den känns som något jag skulle ha på mig till vardags (förutom den vita färgen då). Jag har många liknande klänningar och toppar.

Den skulle absolut fungera, men jag blir liksom lycklig av att se den andra klänningen på ett helt annat sätt. Jag kan inte låta bli att le när jag ser den. =)

Så svårt när man inte kan prova klänningen innan...

• Chicita

Ja jag tror att den typen av ärm förstorar och inte förminskar. Så det blir tvärtom effekt mot vad du vill ha.
    Du lägger ju liksom till volym ovanpå armen och sen är den vit så det förstorar ju också...
    Och vitt drar blicken till sig, så det blir "titta här"

Jag skulle nog bett att få den utan den ärmen, men med ett axelband om det behövs för att den ska sitta uppe.
    Och sen kört en boléro i spets med 3/4 ärm till.
    Eller kanske en med en liten holkärm kanske. Glad 

• Fenuril

Då försvinner tyvärr hela poängen känner jag. Måste jag ha vanliga axelband så letar jag efter en annan klänning. =) 

Holkärm fungerar inte alls på mig. Antingen åtminstone halvärm (helst 3/4) eller ingen. Kortare förstorar verkligen mina armar. =)

• Chicita

Synd. Men se om du kan hitta någon liknande. 
    Det kanske kan gå att få axelbandet liksom mer löst, så att det blir som draperat över armen i något tunnare material istället för som en "armring" 

• MissHH

De viktigaste är att du trivs i de du har på dig!! Att du tycker de är fint!! Nu vet ju inte ja hur du ser ut men klänningen från Honeypie brukar passar kurviga kvinnor! (Den modellen) Men båda klänningarna är jätte fina!! :)

• Fenuril

Hej igen, 

Jag bestämde mig för att beställa klänningen ändå och hoppas att den är så vacker på som jag önskar. Helt enkelt för att det är min drömklänning. =) 

Den kostar dessutom inte ens 2000 kronor inklusive frakten så blir det katastrof kan jag alltid beställa den från honeypie istället. ^^

Men tack för alla synpunkter, jag kan lägga upp bild på klänningen på sedan när den kommer om ni är intresserade. Det blir iof om flera månader. =) 

• Chicita

Om den inte är så dyr så kanske det kan vara värt att ta den till en sömmerska annars och kanske göra några små ändringar så att den passar din kroppsform bättre Glad
    Lycka till, och ja bilder vill i alla fall jag gärna se sen Flört

Svar på tråden Passar den här klänningen min kroppsform?