Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

    Rosacea hjälp!

    Faaan, har varit hos läkaren nu på morgonen och fått konstaterat att det är rosacea jag har. Har fått  Finacea utskrivet. Hoppas på att det funkar.


     


    Jag får iaf tacka TS och er andra för denna tråd, stötte på den av en ren händelse. Jag hade ingen aning om att min ilskna rodnad och blemor eller vad tusan det är för utslag i ansiktet kunde vara en hudsjukdom.


    Hade det inte varit för er så hade jag inte kollat upp det, så tack. ^_^

  • stormhelen
    eliinon skrev 2013-01-03 18:06:24 följande:
    Oj såg att du fick finacea idag, haha då kanske du inte hunnit testa den! Men som sagt, för mig har den varit jätte bra Glad

    Haha, nej jag har inte hunnit börja än, men jag ska göra det imorgon. Jag hoppas också att det kommer att funka lika bra för mig som det gjort för dig. Glad


    Kan man använda vanlig dagkräm när man börjar använda finacea, eller ska man sluta med det medan man använder krämen?


     

  • stormhelen
    filibustern skrev 2013-01-03 18:48:41 följande:
    är själv orolig att jag har rosacea. SÅ OROLIG!! har den här klassiska rodnaden som alla pratar om.. under ögon (kinderna) hakan och lite i pannan. dock inte mycket. och inte såhär bölder eller finnar eller nåt har jag. bara denna rodnad som aldrig riktigt helt försvinner... 

    är dock som sagt så orolig, tän kOM jag har det? ja mena.. jag vet dom som har det och det KAN ju se hemskt ut. och försvinner aldrig.. :((

    Förstår att du är orolig, men det är ju iaf ingen farlig hudsjukdom, men det är ju för det inte speciellt roligt att ha det.


    Jag instämmer med eliinon, om du misstänker att du har rosacea så kontakta en hudläkare så att du kan få konstaterat att du har rosacea eller inte.


     

  • stormhelen
    eliinon skrev 2013-01-03 23:32:25 följande:
    Jag smörjer in med propyless efter att finacea har sjunkit in i huden lite, och det funkar kanon! Min hudläkare sa iaf att jag skulle fortsätta smörja in med propyless. Det är en fuktkräm som är till för väldigt känslig hy som är torr som eksem t.ex. men det går också bra till ansiktet. Vet inte vilken fuktkräm du har men det borde nog gå bra Glad

    Bra tips, det ska jag nog prova.  Glad Är Propyless receptbelagt eller kan man köpa det utan recept?


    Tycker nog att det skulle vara bra med en bra fuktighetskräm efterråt, då iaf jag blir lite torr av Finacea:n.


     


    Nu har jag använt Finacea i nästan en vecka. Plitorna eller utslagen (eller vad man nu ska kalla blemorna i ansiktet för) är nästan helt borta, rodnaden är dock fortfarande kvar lite gran, men jag tycker jag börjar se en viss förändring. Så det kanske blir bättre längre fram?! De första dagarna reagerade huden verkligen på krämen då jag blev tomatröd i hela ansiktet, men det la sig efter hand. =P


     


     

  • stormhelen

    Nu har jag provat finacea ett tag och tyckte att det funkade bra till en början då mina små knottor eller vad man nu ska kalla dem för försvann. Men efter ett tag så fick jag nya och större på ena kinden. Jag slutade då med kräämen i en månad (det kanske jag inte skulle ha gjort) =P Och nu tycker jag att finacea inte funkar lika bra längre. Jag tycker att det inte händer så mycket med rodnaderna och den där större saken kommit tillbaka på kinden samt de små knottorna som försvann efter bara några dagars användning då jag började med krämen för första gången. (har bara använt finacea i några dagar efter uppbehållet)


    Tror ni det kan bero på att jag avbröt behandlingen?


    Bör jag kontakta läkaren igen?


     


     Jag har även provat Propyless ett tag och tycker att det funkar så där. Huden är fortsatt super torr. Jätte jobbigt.. Jag har alltid haft svårt att hitta en bra hudkräm då jag redan innan finacea har väldigt torr hy, men det blir ju 100 gånger värre när man använder sig av finacea. Någon som har något tips på en fetare hudkräm som funkar till finacea???

  • stormhelen
    eliinon skrev 2013-04-10 21:15:00 följande:
    Jag tycker du ska gå tillbaka till hudläkaren, så du får riktig hjälp! Vet inte vad det kan bero på, men förstår att det måste vara jobbigt :/ Propyless är ju kanske inte den fetaste krämen. Vet tyvärr ingen kräm som fungerar på känslog rosacea hud. Man vill ju inte exprimentera liksom. Jag skulle gått tillbaka till hudläkaren iallafall Glad
    Jag gjorde min första IPL behandling igår, ska göra 3 stycken med 3 veckors mellanrum. Kan uppdatera om jag tycker det varit värt det om det finns intresse Glad

    Vad är IPL för något?


    Är det en laserbehandling?


    Ja, du får jätte gärna uppdatera hur det går. =)


     


    Ja, jag får väll kontakta hudläkaren igen. Vill helst få bukt med det så mycket som möjligt innan bröllopet. =P


     

  • stormhelen
    eliinon skrev 2013-04-19 18:10:52 följande:
    Nu har det gått ca 1,5 vecka sen min första IPL, känns som att hudtonen är liite jämnare kanske, men det är ju tidigt än! Dcok får jag ju inte smörja med min FInacea kräm under behandlingstiden och det är veckan före mens, vilken innebär att jag har fått lite utslag på kind och haka Rynkar på näsan ush blir så ledsen av sånt här!! Längtar tills alla 3 IPL behandlingar är klara, så jag kan börja med Finacea igen! Hur blir er Rosacea innan mens? För mig är det iallafall då det blir sämre....vore skönt att höra om någon har det likadant! Lite sympati haha :)

    Hmm.. jag har aldrig tänkt på om det blir vät´rre vid menstration, men det är något jag ska tänka på framöver.


    Kan ju återkoppla om det.


    Jätte spännande att se hur det går för dig med dina behandlingar.


    Ja, jag tycket också att det är skönt att det finns andra med samma problem, då är man ju inte ensam och man kan prata om problemet och identifera sig med andra. =)


    (sedan är det ju givetvis tråkigt att andra har samma problem, inget man önskar andra).


     

  • stormhelen
    eliinon skrev 2013-04-20 01:52:33 följande:
    Håller med om finacea - bästa krämen jag haft!! MEN nu får jag ju då inte använda den mellan IPL behandlingarna :// verkar vara många med rosacea som blir bättre av att utesluta mjölk och gluten, speciellt gluten! Åh ska man kanske testa det iallafall...känns lite svårt att verkligen undvika det. Men jag ska bannemig försöka nu - starting tomorrow! :D

    Tycker också det känns svårt att undvika... Men det kanske är värt att göra ett försök?!


    Hmm.... får se hur det blir med det.  Obestämd

  • stormhelen

    Synd att det där med gluten inte funkade. Det är ju lätt att kontrollera själv. (har inte orkat prova själv). =P


    Gå till din läkare och fråga denne om ni kan försöka med en kur av lite mer/ mindre hormoner för att se om det får någon posetiv effekt.


    Jag tror inte man ska prova något utan att fråga sin läkare.


     


    Hur har det gått med dina IPL behandlingar?

  • stormhelen

    Hmmm.... Jag skulle nog börja med att gå till hudläkaren tror jag och diskutera saken vidare. Säger den sedan att du bör uppsöka en annan läkare så får man väll fråga vilken sorts läkare man ska kontakta.


     


    Vad roligt att du har en posetiv erfarenhet av IPL. Hur lång tid är det mellan behandlingarna?

  • stormhelen
    Maria466 skrev 2013-06-16 19:13:33 följande:
    Jag har nyligen fått Finacea utskrivet då det visade sig att jag har Rosacea. Jag var egentlligen hos läkaren av annan anledning men hon kunde konstatera det genom att titta på mina kinder tydligen.  Har ingen aning om hur jag kan ha fått detFörvånad

    Jag har inte häller någon aning om hur jag fick min rosacia, men har det har jag.


    Läkaren konstaterade på samma sätt på mig som för dig.


    Finacea fungerar bra så länge man inte slarvar med det. =P


    (Vilket jag har gjort lite, men har skärpt till mig nu. Och nu har rodnader och bemorna blivit mycket bättre).

  • stormhelen
    eliinon skrev 2013-06-16 23:33:59 följande:
    Och jag vet inte heller alls hur jag fick min rosacea. Pappa har så generna kan ju ha bidragit. Ända sen jag var liten har jag rodnat och blivit eldröd vid hög ansträngning. Riktigt surt är det :/ 
    Exakt så för fig också. Min pappa har rosacia (något jag fick veta när jag berättade att jag hade fått diagnosen). Och jag har alltid väldigt lätt fått eldröda tjinder när jag var liten. =/
Svar på tråden Rosacea hjälp!