• Äldre 6 Dec 11:32
    5257 visningar
    21 svar
    21
    5257

    Det stora JULRACET 6/12! Varför firar vi jul? Vinn fina priser!

    Varför firar vi jul?


     Efter långa och svåra undersökningar och även en djupgående intervju med Tomtefar och Tomtemor hemma hos dom i Tomteland i Mora, så har jag kommit fram till följande anledning till att vi firar jul den 24:e december.


     Det började som en utmaning efter en kväll på krogen. Någon hade sagt till Tomten att han inte kunde ta sig runt jorden (och in i varje hus) på ett enda dygn och han ville bevisa att han visst skulle klara det. Så han samlade ihop sina snabbaste renar och tog sin smäckraste släde och drog iväg.


    Som bevis på att han hade lyckats skulle han lämna något i varje hus, så han lämnade ett litet paket. Bara något enkelt, typ en Trisslott.


    På den tiden fanns inga hyreshus (flerfamiljshus) och Tomten var mycket smalare runt midjan också, så han tog vägen genom skorstenen för att det besparade en hel del tid när han slapp bryta upp varenda lås.


    Självklart lyckades han, och alla som vaknade och hittade en trisslott blev så glada att han bestämde sig för att göra om det här varje år. Och det råkade vara den 24:e December som det hände första gången.


     Tomtemor inflikar också här att det passar utmärkt att fira julen under vintern, eftersom det då inte är några problem med nissarnas sommarledighet.


    Tomtefacket hade protesterat högt när Tomten funderade på att lägga julfirandet mitt i sommaren istället för på vintern, så den idén fick dom snabbt lägga på hyllan.


     Nu har ju julfirandet vuxit till en riktigt stor världsomspännande industri. Och det finns filialer lite här och där. Så nu behöver inte Tomten längre ta sig runt hela jordklotet varje julafton, utan alla Tomtefillialer ansvarar för sitt eget distrikt. Dessutom har dom i vissa länder förlagt firandet till den 25:e, vilket minskar stressen för Tomtarna då dom kan hjälpas åt och dela ut i varandras distrikt också.


     Det var en liten nedgång i presenthysterin för några hundra år sen då hypen om någon grabb som hette Jesus var som störst. Men nu börjar det bli tillbaka på banan igen hälsar Tomtefar...

  • Äldre 10 Dec 22:14
    #13
    Fröken Finemang skrev 2012-12-10 22:11:23 följande:
    nu vll vi ha vinnare! =)
    Ja och inte bara här, i tävlingen innan denna också... 
    Den vinnaren skulle ju utsetts samma dag som denna började (eller dagen innan) Obestämd 
  • Äldre 10 Dec 22:41
    #15
    Fröken Finemang skrev 2012-12-10 22:38:37 följande:
    jag såg det! och förstår att det kan dröja med vinnare, så jag mailade den där mailen i nya tråden om julracet.
    å så tänkte jag att jag kan lika gärna skriva det här också.. :) 
  • Äldre 11 Dec 22:52
    #17
    lordoz skrev 2012-12-11 22:50:13 följande:
    Vem vann egentligen???
    Ja vi väntar fortfarande på besked...
    Snart är väl sista tävlingen över också, och det har inte kommit någon ny heller som lovat.
    Vet inte vad som hänt.
    Kan någon ha blivit akut sjuk kanske (någon som hållit i tävlingarna) kanske 
  • Äldre 12 Dec 10:20
    #19

    Tack tack Glad

    Egentligen tyckte ju jag att amelian gav en bättre förklaring än mig då, men hon vann väl ett par strumpor i den tidigare tävlingen så då kanske det blir rättvist i alla fall Flört

    Grattis till er andra också Solig

    Nu är jag nyfiken på att se vad nästa tävling blir...
    Den med spegeln som vinst (berätta om sämsta julklappen) hoppar jag över eftersom jag har en sån spegel redan från BT Glad

  • Äldre 12 Dec 10:39
    #21
    Forumvärd skrev 2012-12-12 10:36:39 följande:
    Vet du
    Jag har precis lagt upp en ny tråd. Egentligen så öppnar den inte förän i morgon men jag låter den ligga öppen fr.om idag.
    Där kan du tipsa mig om julklappar. Och tro mig jag behöver råd!
    Det låter bra det Solig
Svar på tråden Det stora JULRACET 6/12! Varför firar vi jul? Vinn fina priser!