• Enniie

    Hjälp, tack!

    Vi ska ha bröllop nu i december. Efter bröllopet vankas det mat, och senare på kvällen fest. Vad ska man ha på sig då? Jag har nog vart inne överallt på nätet och kikat, men hittar inget som jag direkt fastnar för.


     


    Tips?

  • Svar på tråden Hjälp, tack!
  • daniiel

    Du kan ha på dig precis vad du vill egentligen :) Har ni någon klädkod? Det kan ju vara bra om du följer den åtminstone, men i övrigt är det fritt fram :) Ungefär vad är du ute efter?


  • Enniie

    Nej. Har ingen klädkod alls.


     


    Vad jag trivs i? Typ allt. Har dock precis fått barn, så kroppen är inte riktigt tillbaka till sitt gamla vanliga, så allt för tajta kläder är nog uteslutet ett tag till

  • maxmamma

    ska du ha borgerligt eller kyrkligt bröllop?

    Då kanske det är lite lättare o fundera ut vad man vill ha på sig efteråt.

    min kropp har inte blivit sig lik än efter 3.e graviditeten o det är nästan 4år sedan Förvånad 

    själv kommer jag ha min brudklänning hela tiden. 

  • daniiel

    Traditionellt sett, så innebär ingen klädkod på inbjudan mörk kostym vid ett förmiddagsbröllop och högtidsdräkt (frack) vid ett eftermiddagsbröllop. Jag antar att ni inte följer det?


  • martina o affe

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/ida-sj%C3%B6stedt-for-nelly-2509/nanette-dress-211235-122/

    Denna är sjukt vacker, finns i flera färger.
    Och den döljer gravidmage, eftersom du sa nåt om det.

  • Enniie
    martina o affe skrev 2012-11-30 07:10:24 följande:
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%...

    Denna är sjukt vacker, finns i flera färger.
    Och den döljer gravidmage, eftersom du sa nåt om det.

     


    den var jättefin! dock så var priset inte lika smikrande.


     


    Jag har fortfarande inte hittat något, eftersom jag också heller inte vet vad som är bäst. Klänning eller bara jeans och top?

  • Chicita

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med din frågeställning.
    Vet du inte vad du ska gifta dig i heller? För det vanligaste är ju att man har samma kläder på middag och fest efteråt annars.

    Om ni bjuder in till bröllop så kommer nog de flesta av gästerna vara relativt uppklädda (och då menar jag uppklädda efter deras syn på vad som är uppklätt och inte).
    Om du då kommer i jeans och tröja så kan det se lite fel ut.
    Sen är det inte fel att ha kavaj / dräkt om man är tjej och inte trivs i klänning. Men man bör försöka ligga lite över gästerna i "finhetsgrad" eftersom man är brudparet och det brukar förväntas från gästernas sida.
    Det är inte roligt att komma till ett bröllop och vara finare klädd än brudparet.

    Jag vet, jag har varit där nämligen Obestämd 

  • maxmamma
    Chicita skrev 2012-12-16 22:13:23 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med din frågeställning.
    Vet du inte vad du ska gifta dig i heller? För det vanligaste är ju att man har samma kläder på middag och fest efteråt annars.

    Om ni bjuder in till bröllop så kommer nog de flesta av gästerna vara relativt uppklädda (och då menar jag uppklädda efter deras syn på vad som är uppklätt och inte).
    Om du då kommer i jeans och tröja så kan det se lite fel ut.
    Sen är det inte fel att ha kavaj / dräkt om man är tjej och inte trivs i klänning. Men man bör försöka ligga lite över gästerna i "finhetsgrad" eftersom man är brudparet och det brukar förväntas från gästernas sida.
    Det är inte roligt att komma till ett bröllop och vara finare klädd än brudparet.

    Jag vet, jag har varit där nämligen Obestämd 

    himmel vad pinsamt o komma mer uppklädd än bruden o brudgummen...hade jag gjort det hade jag kännt mig riktigt dåligt till mods 
  • Enniie

    Alltså, klänning och så har jag. Vi har ju vigseln först, därefter är det mat i samma byggnad fram till kvällen. Senare på kvällen är det fest i en lokal, och det är där mitt problem kommer, vad jag ska ha på mig då. Vi har hyrt en mclokal, så att gå med vit klänning där känns inte som det ultimata....


    Chicita skrev 2012-12-16 22:13:23 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med din frågeställning.
    Vet du inte vad du ska gifta dig i heller? För det vanligaste är ju att man har samma kläder på middag och fest efteråt annars.

    Om ni bjuder in till bröllop så kommer nog de flesta av gästerna vara relativt uppklädda (och då menar jag uppklädda efter deras syn på vad som är uppklätt och inte).
    Om du då kommer i jeans och tröja så kan det se lite fel ut.
    Sen är det inte fel att ha kavaj / dräkt om man är tjej och inte trivs i klänning. Men man bör försöka ligga lite över gästerna i "finhetsgrad" eftersom man är brudparet och det brukar förväntas från gästernas sida.
    Det är inte roligt att komma till ett bröllop och vara finare klädd än brudparet.

    Jag vet, jag har varit där nämligen Obestämd
  • Chicita
    Enniie skrev 2012-12-16 22:41:33 följande:
    Alltså, klänning och så har jag. Vi har ju vigseln först, därefter är det mat i samma byggnad fram till kvällen. Senare på kvällen är det fest i en lokal, och det är där mitt problem kommer, vad jag ska ha på mig då. Vi har hyrt en mclokal, så att gå med vit klänning där känns inte som det ultimata....
    Chicita skrev 2012-12-16 22:13:23 följande:
    Då är det lättare att hjälpa dig Flört
    Varför inte satsa på något i 50-talsstil kanske? Det passar ju med lokalen.
    Har ni något färgtema? För då kan du ju låta klänningen gå i den färgen och använda vita accesoarer.

    Eller en mullet dress (sån som är kortare fram och längre bak) som ju också är lite tuff och kan passa in i lokalen...

    Vad har du själv för tankar om kvällen och klädstilen?
    Vad kommer du ha för frisyr tidigare på dagen och hur ser klänningen ut som du har på vigsel och middag? 
  • Enniie
    Chicita skrev 2012-12-17 09:54:36 följande:
    Då är det lättare att hjälpa dig Flört
    Varför inte satsa på något i 50-talsstil kanske? Det passar ju med lokalen.
    Har ni något färgtema? För då kan du ju låta klänningen gå i den färgen och använda vita accesoarer.

    Eller en mullet dress (sån som är kortare fram och längre bak) som ju också är lite tuff och kan passa in i lokalen...

    Vad har du själv för tankar om kvällen och klädstilen?
    Vad kommer du ha för frisyr tidigare på dagen och hur ser klänningen ut som du har på vigsel och middag?

    Vi har grönt som tema. Sommargrönt typ. Det var faktiskt ingen dum idé! Då ska jag bara lyckas hitta en klänning. Vigseln sker rum på lördag, så jag har 4 dagar på mig. Puuh...


     


    Vi kör det enkelt på kvällen. Vi lägger ner mycket på maten efter, med dukning och allt sånt, men själva festen är som den är. Inget dirket pynt osv, utan det är som en vanlig pub, typ, med bord, stolar, bar samt biljardbord osv. Också för att vi haft 2 månader på oss att planera och få ihop det ekonomiskt.


     


    Jag klippte mig precis väldigt kort, så någon specifik frisyr kommer jag inte att ha. Kommer lägga till accesoarer i håret ist. Klänningen är enkel, elegant. Inget ruffspuffs och så.

  • Enniie
    Chicita skrev 2012-12-17 21:36:52 följande:
    Inte 50-tal men lite åt 60-talet känns det som.
    www.lindex.com/se/dam/oeverdelar/klaenningar/...

    Försökt kolla på websidorna på dom vanligare butikerna men det är svårt, alla har ju inte samma sortiment på nätet som i butik heller.
    Du får ta en vända, eller kanske kika in på Myrorna eller nåt och se vad du kan finna Glad

    Ja, där har jag redan kikat eftersom min kära mor jobbar där.


     


    Jag tror mig ha hittat en klänning. Ska åka på fredag och prova den.


     


    Tack för hjälpen!

  • Chicita
    Enniie skrev 2012-12-19 13:07:04 följande:

    Jag tror mig ha hittat en klänning. Ska åka på fredag och prova den.


    Vad kul Glad
    Visa gärna sen. Nu är jag ju nyfiken Flört
  • Enniie
    Chicita skrev 2012-12-19 22:31:32 följande:
    Vad kul Glad
    Visa gärna sen. Nu är jag ju nyfiken Flört
    Absolut. Lägger upp en bild imorgon.
Svar på tråden Hjälp, tack!