• Lina2126

VARNING för Cosmos bröllopsexperterna!!

I lördags var jag och provade klänningar med min mamma och tärnorna. Ett av tre ställen vi besökte var Cosmos Bröllopsexperterna på Norr Mälarstrand, Stockholm. Jag ångrar såååå att jag gick dit .

Otrevligare personal FINNS inte.

Det började med att när vi plingade på öppnade en butter dam och synade mig uppifrån och ner.

"Vad vill NI?"

"Jaaa, vi har bokat tid för att prova klänning"

"JAHA. Och HUR kunde du boka tid på en lördag?! Vi TAR inga bokningar på lördagar!!"

"Okeeeej, ja jag ringde och fick en tid?!"

"MYCKET märkligt. Ja jag ser din bokning här. (suck). Kom in då. Men de får inte följa med, du får bara ha med dig en person. De andra får vänta i hallen (pekade på mina tärnor och mamma)"

Så började det. Sen hade hon frågat när jag ringde bokade vilken strl jag hade (42) och vilken stil på klänningar jag sökte så skulle hon ta fram tills jag kom. Tror ni att hon hade förberett nåt? Nähä då. Hon kollade på mig och fnyste: "Ja, vi har nog inte mycket som du kan ha". Det kändes.

Jag hittade 4 klänningar jag ville prova, de var dock i 36/38 och hon kom fram och sa att "Du får inte testa dem, du kan ha sönder dem". Gissa hur det kändes att höra. Jag ville ju bara testa modellen, jag förstår att jag inte kan stänga en 36:a när jag är en 42:a, men jag kunde ju ha fått prova.

Det slutade med att jag fick prova två klänningar, som inte ALLS var i min stil, stora fula glittertält, det enda som stämde var storleken.

Hon sa även "Ja vi har ju lite klänningar i ateljén här bredvid i din strl. Men då måste jag gå och hämta dem, och det gör jag inte. Dessutom måste du förstå att jag kan inte låta dig prova dem, då kommer dina hudrester komma på klänningarna och då kan jag inte sälja dem, det förstår du väl?!"

Jag har aldrig känt mig så fet, ful och misslyckad och ledsen som de fick mig att känna. Jag var så ledsen inombords när jag gick därifrån. Jag hoppas att INGEN här behöver uppleva samma sak. Oavsett strl på brud så ska man känna sig VACKER när man provar klänningar, inte som ett freak som katten släpat in.

Håll er borta från Cosmos, är mitt råd.

• Svar på tråden VARNING för Cosmos bröllopsexperterna!!
  • maxmamma

Men TS, vad jag lider med digGråter. Hur kan man vilja någon så illa att man gör allt för o knäcka en totalt?? Sådana kärringar ska nog satsa på annat jobb, typ skogshuggare där de kan avreagera sig o ta ut sin ilska.

tur inte jag ska dit o prova för jag har 46 i vanliga kläder så mig skulle hon väl velat avliva på plast...

tycker så synd om dig, hoppas du hittar någon annan affär som har trevligare inställning till sina potentiella kunder.

Och du är inte en fet ful flodhäst, du är en unik o vacker blivande brud kom ihåg det, ingen har rätt att skymfa dig så där.

ta väl hand om dig o lycka till med klänningsletandet o blivande bröllopet. Du kommer med all säkerhet hitta just DIN klänning som kommer få dig att se ut som en drottning.

kram från den icke smala maxmamma!! 

• Lina2126
    GustavB skrev 2012-11-28 14:41:53 följande:
    Otroligt oproffsigt och kränkande, tack för varningen. Vi hade tänkt att åka dit och kolla, men kommer garanterat inte göra det efter din historia.

Var inne på Milagro med min fästmö precis innan deras flytt, där var dom väldigt trevliga. Vi ska till Lilly samt Garamaj nästa helg. Får se hur det går.

Kul att flera säger att Milagro är bra, jag tänkte gå dit och prova jag med =). Första gången på Garamaj var det en tjej som tjatade hål i huvudet på mig, men i lördags var det en jättetrevlig och duktig tjej där!

• Lina2126
    maxmamma skrev 2012-11-28 15:17:10 följande:
    Men TS, vad jag lider med digGråter. Hur kan man vilja någon så illa att man gör allt för o knäcka en totalt?? Sådana kärringar ska nog satsa på annat jobb, typ skogshuggare där de kan avreagera sig o ta ut sin ilska.

tur inte jag ska dit o prova för jag har 46 i vanliga kläder så mig skulle hon väl velat avliva på plast...

tycker så synd om dig, hoppas du hittar någon annan affär som har trevligare inställning till sina potentiella kunder.

Och du är inte en fet ful flodhäst, du är en unik o vacker blivande brud kom ihåg det, ingen har rätt att skymfa dig så där.

ta väl hand om dig o lycka till med klänningsletandet o blivande bröllopet. Du kommer med all säkerhet hitta just DIN klänning som kommer få dig att se ut som en drottning.

kram från den icke smala maxmamma!!
    Vad snäll du är. Ja det blev helt fel. Hade sett så mycket fram emot att gå och testa klänningar och så fick de mig att känna mig hemskast i världen. Både mamma och tärnorna var jätteupprörda, egentligen borde vi sagt nåt när vi var där, men jag vill inte börja gråta i butiken...

Jag har egentligen redan hittat "Min" klänning, kärlek vid första ögonkastet. Men jag måste ju ut och testa för att veta att det verkligen är THE ONE =)
  • Aniara4
    November2013 skrev 2012-11-28 13:39:43 följande:
    Tacka vet jag Lilly på birgerjarlsgatan, de gjorde min brudklänningsupplevelse otroligt rolig och fin, inte bara för mig utan även för mina tärnor och min mamma. 
    Samma här, jag hade då storlek 46/48 (men kunde ha lite mindre i Lillys generösa storlekar), och jag blev mycket väl omhändertagen och hjälpt att hitta en klänning som verkligen passade mig. Så där hamnade mina pengar, det blev väl 8000 med tillbehören som bytte ägare, men jag har också förstått att det finns butiker som av någon anledning inte vill att man kommer dit och ger dem sina tusenlappar. De kanske är rädda att övervikt smittar och att det finns tjockbaciller på pengarna?

42, fnys, det är ju fullständigt genomsnittligt!

TS, jag tycker nog ändå du ska kontakta butiken och berätta om din upplevelse, och upplysa dem om att de nog skulle få sälja fler klänningar om de var trevliga mot sina kunder. Särskilt om kärringen du mötte var anställd och inte äger butiken, går affärerna dåligt kan de ju alltid testa att sparka henne då. Om det är hon som äger den får hon å andra sidan skylla sig själv!
  • passionsblomman
    Aniara4 skrev 2012-11-28 16:40:29 följande:
    TS, jag tycker nog ändå du ska kontakta butiken och berätta om din upplevelse, och upplysa dem om att de nog skulle få sälja fler klänningar om de var trevliga mot sina kunder. Särskilt om kärringen du mötte var anställd och inte äger butiken, går affärerna dåligt kan de ju alltid testa att sparka henne då. Om det är hon som äger den får hon å andra sidan skylla sig själv!
    Jag tror det är ägaren de träffat. Hon har ett rätt cementerat rykte kan man säga. Jag har råkat vara där jag med, men med en mycket dålig magkänsla. Jag vet inte-först kände jag mig nästan intvingad i butiken (för jag hade gått in i entrén och stod och läste på annan info som finns uppsatt där). Ändå kändes det som att man inte fick andas därinne-fast hon som sagt nästan släpade in mig? Och jag hade ju redan sagt att jag skulle ju inget ha den dagen? Ändå borde jag boka en provtid? Och skriva upp mig som publik till en visning? (som kostade att få komma på)
    Nä. Det är inte en aura av värme hon har omkring sig. Helt utan att hon behöver säga rena oförskämdheter, känner man det ändå.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Yourstruly

Fruktansvärt oförskämt beteende. Man beter sig inte så! Du borde skällt ut dem!

• stormhelen

Fy fan vilken satkärring.

Att någon kan behandla en annan människa på det sättet. Ännu värre när kärringen ska försöka sälja klänningar. Vem vill handla av en sån människa?

Tack för varningen! Jag ska börja leta klänningar i nästa vecka, och den butiken kommer jag INTE att gå in i. Speciellt inte då det INTE tycks vara en engånsföretelse som skulle kunna bero på en dålig dag (som givet vis inte borde gå ut över kunderna). Men hon tycks ju vara en riktigt subba för jämnan. Nej tack, sådant klarar jag mig utan.

Försök att inte bry dig om vad hon sa och gjorde mot dig och ditt sällskap. Hon är inte värd att lägga energi på. Hon måste vara en miserabel människa som behandlar andra sådär.

• maxmamma
    Lina2126 skrev 2012-11-28 15:40:39 följande:
    Vad snäll du är. Ja det blev helt fel. Hade sett så mycket fram emot att gå och testa klänningar och så fick de mig att känna mig hemskast i världen. Både mamma och tärnorna var jätteupprörda, egentligen borde vi sagt nåt när vi var där, men jag vill inte börja gråta i butiken...

Jag har egentligen redan hittat "Min" klänning, kärlek vid första ögonkastet. Men jag måste ju ut och testa för att veta att det verkligen är THE ONE =)
    Jag hade oxå blivit ledsen men jag är ganska duktig på att påtala om när nån beter sig åt som skit mot mig.

du ska inte behöva stå o ta en massa skit från nån  människa.
    Synd att jag inte var med för jag kan ta ton o tala om när nån beter sig illa åt

Och självklart så ska man få ha sin pirrkänsla i magen o vara spänd o taggad för o leta klänningar men man ska inte behöva bli så förnedrad.

Den kärringen o hennes butik är inte värd dina pengar, lägg dem på en klänning o affär som gör allt för att göra din dag med klänningsprovning o allt.

Jag önskar dig verkligen alla lycka o välgång både med klänningsprovandet o bröllopet.

och kom ihåg stå upp för din rätt att få välja o prova klänning oavsett vilken storlek du har på kläderna.

Jag kan lova att du kommer att bli så vacker på er stora dag. 
  • Annamolly

Gud sa vidrigt!!! Det ska ju vara en spannande och rolig upplevelse att prova brudklanning. Jag ska prova for forsta gangen pa Fredag och jag har gatt och sett fram emot det jattelange nu. Om dom skulle behandla mig sa, skulle jag fasen borja grata och / eller skalla ut dom!

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Koyal

White och Milagro har otroligt trevlig personal! Har provat flera brudklänningar där flera gånger och de är lika trevliga varje gång. Enda skillnaden är att man på White får ha bomullshandskar på sig för att klänningarna ska hållas fräscha.

• filibustern

men så jävulskt! ursäkta franskan.. blir lite upprörd! jag förstår dina känslor! skulle bara vilja ge dig en kram... du får en via datorn :P *kram* har aldrig sett dig, men jag kan inget annat tro än att du är en vacker kvinna med underbar personlighet! hoppas du hittar din drömklänning någon annanstans! 

• Grodprinsens brud

Jag är en sådan där som hör av mig och klagar på allt... Har du mailat dem angående detta? Personen borde ju inte få jobba kvar! Som sagt om det hade varot jag så hade jag skickat ett långt, ARGT mail till ägarna och även berätta att du kommer avråda andra från att gå dit.. Vem vet, de kanske vill kompensera dig på något sätt till och med Flört

Svar på tråden VARNING för Cosmos bröllopsexperterna!!