• Anonym

    ni djur kuninga vänner HJÄLP omgående sökes

    ska försöka skriva detta så ni förstår

    jag och min blivande man köpte en 75% rottis tjej i våras på 8 veckor för 6 veckor sedan sålde vi henne då ja pga av allvarlig sjukdom hamnade i rullstol en perido och inte alls klarade av henne :( med sorg i hjärtat tog vi då detta beslut här om dagen ringde hon som köpt våran tös och sa att de INTE ska ha kvar henne pga av allergi,
    hittade annonsen de la ut på henne för 9000 kr ( hon såldes för 5000) i annonsen stod de på grund av jobb sen sa hon till mig att de va hennes knä som var skadat, många lögner här alltså,
     
    vi ringde då upp henne och sa att vi köper tillbaka henne för 5000 kr och hämtade henne samma dag och slängde oss i bilen,

    tjejen säger ring då ni är där & där så möter ja er, hon kommer ut med våran vovve och säger här har ni henne tack och hej och gick in allt detta skedde på 2 min hon sa inte ens hejdå väldigt skumt om man nu älskar hunden som hon påstått,

    MEN nu till saken både jag och min kille ville strypa människan på plats när vi såg våran vovve hon va så mager att jag har aldrig sett nåt så eländigt i verkliga livet, kotorna stigger fram & revbenen syns, vi vägde henne och hon väger 20.1 kg, :( en renrasig rottios tik med hennes ålder & längd skall ligga på 32 kg ca, så om ja tänker rätt bör hon kanske ligga på 28 i denna ålder då hon inte är renrasig,? tänker jag fel, 75% rottis men ser mer ut som en dobberman , sitter och klurar på om jag ska anmäla henne, hon har fått 3 dl mat om dagen när enligt foderpåsen ska hon ha 9 dl 2 gr om dagen :( vi komme rbehålla henne nu och köra all energi att uppfostra henne hon hoppar & skäller non stop hur mycket kan man paja en hund på 6 veckor ?

    vad tror ni hon ska väga?

    har aldrig sett en hund tråna efter mat så som hon gjorde då hon såg fodret :S nu får hon mat 3 gr om dagen och ca 10 dl om dagen enlig djursköteres telefon råd  

  • Svar på tråden ni djur kuninga vänner HJÄLP omgående sökes
  • Anonym

    ber om ursäkt för stavfelen har problem med mina händer och ibland missar jag tangenterna & allt blir fel ::S hoppas ni förstår endå

  • Anonym (vart med förr...)

    1. om hunden är mager pga svält. Så bör ni uppsöka veterinär. 
    2. Se till att dokumentera allt. Med bilder och text.
    3. Gör en anmälan.
    4. Ta det försiktigt med maten... magen kan paja om man efter en lång period av svält ger massor med mat.
    5. Ta det lugnt. Hon kommer bli bra igen. Men det kommer ta tid att få upp henne i rätt hull.

    Stirra er inte blina på vågen. Känn på henne, då vet ni när det är bra. Det går inte ens att säga att en renrasig hund SKA väga si och så mycket. Alla är individer, alla är olika stora, olika mängd med muskler och fett osv.  

    Lycka till med henne! 

  • Chicita

    Har ni bilder som dokumenterar hur hon såg ut när ni lämnade henne och hur hon såg ut när ni hämtade henne?
    I så fall kan ni anmäla, och bör göra det också.
    Men om ni inte har något som backar upp det ni säger så kan ni åka dit själva på det, det kallas ju förtal liksom...

    Ta kontakt med en djurpsykolog och ta också kontakt med brukshundsklubben så att ni kan börja träna direkt.

    Vi tog över en Dvärg Pincher som haft en jättebra husse och matte och haft hundkompisar, men rasen är ju lite som den är. Han var 5,5 år när vi tog över honom. Och då gick han från en familj i ett litet radhus med liten uteplats på baksidan, med hundkompis - till ensam hund i vårt stora nybygge (nästan 3 ggr så stort som deras radhus) och med en jättestor tomt. 
    Han har blivit attackerad av stora lösspringande hundar flera gånger innan han kom till oss och är alltså hundrädd. 
    Han har alltid haft lite svårt för nya människor, men han har gillat mig från första gången vi sågs, så därför fick vi honom. Men nu har han blivit ännu mer misstänksam mot nya människor och han är extremt vaktig.
    Pga åldern så har de flesta "experter" bara skakat på huvudet och sagt att om det är för jobbigt så får vi väl avliva honom. Obestämd

    Men er hund verkar ju fortfarande ung och formbar. därför är det viktigt att ni sätter igång med social, mental och fysisk träning så fort som möjligt. Samtidigt som ni måste skapa en miljö hemma där hon känner sig väldigt trygg.
    En egen säng, kanske med ett kasserat täcke (jag har sytt in ett av våra gamla täcken i ett gammalt påslakan. Helt enkelt lagt in täcket i påslakanet och sytt ihop alla öppningar och sen sytt några gånger lite här och där rakt igenom allt för att hindra täcket från att fara runt inuti påslakanet). Det har han inne i husses arbetsrum. Det luktar ju matte och husse om täcket så det älskar han att bädda ner sig i när husse sitter och jobbar vid sin dator.
    I resten av huset har vi lite här och där lagt ut såna där superfluffiga filtar som är så poppis nu. Finns på ICA MAXI bland annat. Vi försöker alltså skapa platser där han kan gömma sig om han vill, eller bara slänga sig ner och sova. Platser som vi kan "förvisa" honom till utan att det är ett riktigt "straff" så att säga. Alltså: inga skäms-hörn... 

    För oss har hans lyte betytt att vi helt enkelt inte kan åka överallt med honom. Han får inte följa med till ställen där det finns allt för mycket folk och andra hundar. Om det inte är så att vi kan åka hem omedelbart om det behövs. Vi tränar på sociala situationer så mycket vi kan. Och ett stort framsteg är att min bror kan åka hem till oss och hämta ut vår hund på en promenad om både jag och maken jobbar långa dagar. (alltså utan att vi är hemma).
    För ett år sedan hade han attackerat brorsan, även fast han vet att det är en person som vi känner och litar på.
    Hans "skydda hemmet-instinkt" är så stark. Och vi tror att det är pga att han har förlorat ett hem redan, han vill inte förlora ett till... 

  • Chicita
    Anonym skrev 2012-11-27 18:22:00 följande:
    Vi har dokumenterat samt varoit hos vetrinär
    Bra
    Då är det bara att anmäla då 
  • Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2012-11-27 13:38:02 följande:
    ska försöka skriva detta så ni förstår

    jag och min blivande man köpte en 75% rottis tjej i våras på 8 veckor för 6 veckor sedan sålde vi henne då ja pga av allvarlig sjukdom hamnade i rullstol en perido och inte alls klarade av henne :( med sorg i hjärtat tog vi då detta beslut här om dagen ringde hon som köpt våran tös och sa att de INTE ska ha kvar henne pga av allergi,
    hittade annonsen de la ut på henne för 9000 kr ( hon såldes för 5000) i annonsen stod de på grund av jobb sen sa hon till mig att de va hennes knä som var skadat, många lögner här alltså,
     
    vi ringde då upp henne och sa att vi köper tillbaka henne för 5000 kr och hämtade henne samma dag och slängde oss i bilen,

    tjejen säger ring då ni är där & där så möter ja er, hon kommer ut med våran vovve och säger här har ni henne tack och hej och gick in allt detta skedde på 2 min hon sa inte ens hejdå väldigt skumt om man nu älskar hunden som hon påstått,

    MEN nu till saken både jag och min kille ville strypa människan på plats när vi såg våran vovve hon va så mager att jag har aldrig sett nåt så eländigt i verkliga livet, kotorna stigger fram & revbenen syns, vi vägde henne och hon väger 20.1 kg, :( en renrasig rottios tik med hennes ålder & längd skall ligga på 32 kg ca, så om ja tänker rätt bör hon kanske ligga på 28 i denna ålder då hon inte är renrasig,? tänker jag fel, 75% rottis men ser mer ut som en dobberman , sitter och klurar på om jag ska anmäla henne, hon har fått 3 dl mat om dagen när enligt foderpåsen ska hon ha 9 dl 2 gr om dagen :( vi komme rbehålla henne nu och köra all energi att uppfostra henne hon hoppar & skäller non stop hur mycket kan man paja en hund på 6 veckor ?

    vad tror ni hon ska väga?

    har aldrig sett en hund tråna efter mat så som hon gjorde då hon såg fodret :S nu får hon mat 3 gr om dagen och ca 10 dl om dagen enlig djursköteres telefon råd  
    Bra att du varit hos veterinär! Tyvärr finns det väldigt hemska människor överallt och personen som köpte hunden kommer inte att sluta. Har du alla dokument, bilder papper ni skrivit på både när ni sålt henne och när ni köpte tillbaka henne. Sen är det bara att anmäla, om du är osäker så ska du be om att få tala med en polis som har hand om djurfrågorna!

    Jag är djurvårdare och har ångrat mig så mycket, o gör ännu det idag. Hade en hund som sprang till mig eftersom den var rädd för sin ägare. Jag ångrade mig att jag inte ringde polisen med en gång och gick iväg med hunden, jag var visserligen i mina yngre år men tillräckligt för att kunna ta det beslutet. Rädslan skrämde mig, såg den mannen två gånger ena gången knuffade han ner hunden i marken för att den gick före honom. Enligt honom var han hundtränare, BULLSHIT och inget kunde jag heller göra, fanns inga bevis för att han gjort det han gjort. Polisen bad mig att fota om händelsen sker igen, och lämna in anonymt. Så våga stå på dig. Människor som gör illa djur bör straffas som alla andra kriminella!
  • lordoz

    Instämmer med de andra!

    ANMÄL!!! Idioter finns det gott om! Men idioter som gör djur illa ska minsann anmälas!

  • maxmamma

    Åk till en veterinär med hunden, de är proffs på djur, ingen av oss här inne är veterinärer.

    ser jag att nån av mina djur mår dåligt så inte sitter jag här o skriver o vill ha hjälp, jag ringer till veterinären o ber att få komma till kliniken o visa hur djuret ser ut.

    Ursäkta mig men har man problem med djuret är det inte lekmän här inne som gäller.

    Jag provar ALDRIG att behandla mina djur innan jag konsulterat en veterinär.

    Lika med mina barn, är de rejält sjuka eller skadad etc då åker jag till sjukhuset med dem så får läkare titta på dem, behandlar ALDRIG mina barn själv innan läkarkontakt om de är allvarligt sjuka eller nått sånt. 

    Är man rädd om sitt djur tar man hjälp av utbildade människor som kan sin sak.

    Lika på det andra forumet som har med hästar att göra, där skriver folk att deras hästar har kolik, fång, foderstrupsförstoppning o är blockhalt på alla fyra benen o inte fan ringer de veterinären, de försöker ta hjälp av oss vanliga amatörer som inte kan den där medicinska biten o behandlingsbiten om vi inte blivit rådda av veterinären.

    och för att få bästa dokumentationen och statusen på hunden så åk till veterinären får han/hon ta bilder som bevis om ni nu ska driva saken vidare med polisanmälan och åtal.

    och ska hunden verkligen ha 18dl mat om dagen?? det lät verkligen mycket. min tik som är blandning av rottis schäfer o labrador fick mellan 12-15dl om dagen o nu får hon dryga 10dl om dagen o det är nog lite i mesta laget men hon har haft svårt att hålla hullet därav mängden foder.

    Nä ta ditt ansvar som djurägare o åk till veterinären o visa upp hunden o berätta hela levnadshistoriken från det ni köpte henne till sin sålde henne o sen köpte tillbaks henne. 

  • Tin

    BRA ATT DU DOKUMENTERAT ALLT! Jag är själv hundinstruktör och engagerar mig mycket i just djurskydd och jobbar med vanvårdade hundar som omplacerats. Baserat på det du har berättat är det ingen tvekan om att det är djurplågeri. Anmäl dem. Bor du i Stockholms län kan du ringa direkt till 114 14 och tala med djurskyddspolisen. Tror även att kalmar län har djurskyddspolis. Annars ringer du till 114 14 ändå och säger att du vill anmäla ett djurplågeri, eller länsstyrelsen i ditt län. Kolla gärna med en hundpsykolog om ni misstänker att hon kan ha farit illa mentalt. Lycka till med allt och hoppas att hon blir bra och att det inte är någon "större fara" med henne!  

  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-11-27 20:42:20 följande:
    Tror du läst lite fel nu...
    Hon har inte bett om råd om hur hon ska behandla någon sjukdom. Och hon har redan varit hos veterinär.
    Och det är 10 dl mat, inte 18... Också efter råd från veterinär, dock via telefonkonsultation. Fördelat på 3 ggr per dag.

    Enda hon har bett om är råd hur hon ska agera angående mishandeln av hunden (svält bland annat) och ställt en fråga om hur mycket någon skulle uppskatta att hunden borde väga (vilket ingen har gett sig på att svara på).

    Eftersom hunden uppvisar ett oroligt beteende så har jag rått henne till att ta kontakt med hundpsykolog och brukshundsklubben för att komma igång med behandling av det, annars är inga andra råd givna.

    Bara för att dom är korkade på hästnet betyder inte att vi är korkade här inne Tungan ute 
  • maxmamma

    Är hunden så mager åker man till veterinären o tar hjälp av dem. Dels för att få en vettigt anpassad foderstat för en så mager o vanskött hund. Man åker till veterinären för att få viktig dokumentation på hundens mående, utseende o beteende. Och hon skriver ju själv att rekomendarionen är 9dl 2ggr om dagen enligt tillverkaren information på foderpåsen men att hon ger 10dl uppdelat på 3ggr. Sen chicita, ingen av oss är veterinär så vi är inte rätt personer att ta hjälp av oavsett om hon ska anmäla köparen för vanvård. Det är ingen som är på hästnet heller som är veterinär. Så är hunden mager o vanskött så är det veterinärens jobb i samverkan med ägaren som ska se till så hunden blir som den ska igen. Att vi lekmän ska sitta i ge råd o tala om för henne vad hon ska göra är inte rätt. För ingen av oss här inne har sett hunden o ska därmed råda till veterinär vård o möjligen uppmana henne att anmäla köparen. Jag skulle personligen aldrig fråga om råd när det gäller mina barn eller djur fråga okända människor om råd i allvarliga saker som det här är. Du brukar svara vettigt chicita men nu tycker jag du tänker konstigt som hellre tycker hon ska ta råd av oss som inte kan nåt om det hon bör söka hjälp för. Sen får nu tycka vad ni vill om mig...

  • Anonym

    vill berätta att vi gjort både en påolis anmälan samt en till jordbruksverket på denna tjeje dem har idag varit hemma hos oss och träffat vår tös och kommer kontakta fd köparen, vilket hon är informerad om och oj oj vilka sura miner de kommer bli,. men de struntar jag i, 

    vår lilla vovve har fått mat nu sen i söndags 10 dl om dagen fast 4 gr per dag, idag va första gången hon inte åt upp maten tror hon börjar släppa svält känslan och va nöjd, hon hade oxå riktigt mycket vätske brist så hon har fått dropp & massa vatten och redan ny ser jag skillnad inte viktmässigt men ögonen är pigga & hon är piggare, idag skutade hon runt i snö som va otroligt skumt för henne då de va första gången hon såg snö, men sen bar det va i en jädra fart, :)  

  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-11-28 01:19:31 följande:
    Men om du läser vad folk skriver så har vi sagt att hon ska ta hjälp av veterinär och andra kunniga. Det är ingen som har suttit och sagt att hon kan göra massa hokus pokus själv.
    TS har också sagt i tråden att hon har varit till veterinär.
    Så nu tror jag att du tolkar det här väldigt färgat av dina tidigare erfarenheter.
    Jag tolkar dom 9 dl 2 ggr per dag - enligt foderpåsen. Som 9 dl fördelat på 2 ggr per dag. Jag har ännu inte sett en foderpåse som talar om hur stor mängd man ger per gång. Utan det brukar vara den totala mängden per dag som anges och det är bara en rekommendation.
    Vår hund får kanske hälften av det som rekommenderas för hans kroppsvikt för han behöver inte mer. Och det tycker inte veterinären heller Tungan ute

    Och för den delen så kan du inte veta om någon här är veterinär eller jobbar på en veterinärstation. 
    Det finns många, från många yrkesgrupper på BT. Det finns säkert veterinärer också Tungan ute 

    Alla i tråden har gjort precis det du säger att man ska göra, så du kan sluta oroa dig.
    Och i fortsättningen tycker jag att du ska läsa igenom och ta in det folk har skrivit innan du börjar skälla på dom {#emotions_dlg.djavulsk} 
  • Anonym

    maxmamma hunden är mager det är hon MEN vi har varit hos vetrinär tyvärr fick vi ingen tid på dagen då ja skrev inlägget utan varit där idag, hon har ca 8 kg undervikt alltså INGET hon dör av men de ser illa ut och kunde ha slutat illa inom en snart framtid, och så länge en hund äter & går upp i vikt anser vetrinärere att de ej är anledning att söka just för det, så länge de dricker & äter och man har koll på dem, jag fick propsa på ett besök för att ja ville ha ett utlåtande just för anmälan, 

  • maxmamma

    TS. vad bra att hunden börjar bli som den ska i hull o mående. Och jättebra att du gjort anmälan på den där köparen.

    Jag hoppas verkligen att hon åker dit för vanvård av djur, stå på er o se till att skipa rättvisa för hundens skull o för att statuera ett exempel på att vanvård av djur inte är okej.

    Så folk ser att djur även är levande varelser med känslor o tankar och inte får behandlas hur som helst.

    Ta väl hand om er o hunden. 
    bra kämpat o bra att ni har tagit dokumentation på det som går att ta på. ge hunden en kram från mig o min hund.

  • Anonym

    Jag hade varit glad att få veta att denn var till salu och glad jag fick köpa tillbaka.
    Högt pris kan vara satt för at folk vill kunna pruta.
    Att hon lämnade hunden på 2 minuter  kan bero på att hon mådde dåligt och inte ville dra ut på det hela.
    Sen att de är mager kan vara något som gått fel och också deras hundhållning.
    Glad ni fått henne tillbaka.

     

  • Anonym

    tyvärr stod inte allt rätt till med denna familj ligge rmycket bakom detta oxå, de har tom fått utfärdat djur förbud, 

Svar på tråden ni djur kuninga vänner HJÄLP omgående sökes